Jag har kört Ubuntu rätt länge nu och gillar Gnome men ju mer jag sneglar åt Xfce så blir jag mer och mer förtjust i denna fönsterhanterare då den aldrig buggar och dessutom är sjukt snabb jämfört med Gnome. Kör man på komposit så kan man ju oxå köra AWN och andra godis-grejer så det blir lika snyggt som Gnome.
Jag har installerat Xfce i Ubuntu och startar den som standard nu men jag undrar om det kanske är lika bra att bara köra Xubuntu rakt av? Tjänar jag något på det...smidighet, utrymme eller något annat?
D.v.s finns det någon egentlig skillnad på Ubuntu med XFCE eller Xubuntu förutom några program som är väl olika såsom Open office vs Abiword men sånt kan man ju avinstallera och installera som man vill ändå?
Vad mer ändras? Synaptic?
Ubuntu med Gnome+Xcfe eller Xubuntu? [LÖST]
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ubuntu med Gnome+Xcfe eller Xubuntu? [LÖST]
Senast redigerad av 1 flierman, redigerad totalt 17 gånger.
-
Re: Ubuntu med Gnome+Xcfe eller Xubuntu?
Synaptic användes i xubuntu också.
Om du ska installera många av ubuntus applikationer så tror jag inte det finns nån fördel att installera xubuntu, jämfört med att installera xfce i ubuntu. Det är vad jag tror. Har inga mätningar.
Vissa gnome-applikationer (och kde-applikationer) drar med sig rätt mycket och ökar minnsbehovet.
Om du ska installera många av ubuntus applikationer så tror jag inte det finns nån fördel att installera xubuntu, jämfört med att installera xfce i ubuntu. Det är vad jag tror. Har inga mätningar.
Vissa gnome-applikationer (och kde-applikationer) drar med sig rätt mycket och ökar minnsbehovet.
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Ubuntu med Gnome+Xcfe eller Xubuntu?
Har kört Xubuntu nu och det är smidigare som egen installation, bytte dock ut Abiword mot Open office då en del funktioner saknades men annars så..perfa!