Men jag ser inte hur det ska ordnas.

Går det att se de andra datorerna i nätverket, men Xubuntu?
Om det saknas någon modul, vad är det som behövs?
Hmmm...../etc/samba/smb.conf var ingen lite fil.Inställningarna görs i en fil som ligger i /etc/samba/
T ex genom att skriva i en terminal;
sudo gedit /etc/samba/smb.conf
Nja..Det är dualboot på alla och i det här fallet så är det X/Ubuntu (alt Linux Mint Xfce), och det är mellan dessa som jag vill dela ut en katalog. Sedan är det också 2st "nas".Jag utgår från att de andra datorerna kör Windows?
Det gör det enklare, att det är en "modul" som är funktionsblocket som behövs.För windows fildelning är det Samba som gäller, oavsett skrivbordsmiljö.
Nu är det jag som inte förstår. GUI har nämnt några ggr på det här forumet, men jag har inte fångat vad det är.Jag vet inte vad du menar med moduler? Kanske du vill ha ett GUI, men det behövs egentligen inte för att konfigurera och köra Samba.
Kod: Markera allt
[public]
comment = Lagerplats
path = /home/public
available = yes
browseable = yes
create mask = 0777
sudo /etc/init.d/samba restart
sudo mount -t smbfs //server/public /home/användare/film -o username=du-själv,password=**********,uid=du-själv,gid=du-själv
sudo apt-get install pyneighborhood
De var något som felade.Kod: Markera allt
sudo apt-get install pyneighborhood
"nas" blir inte tillgängliga "bara så där", men jag ska titta närmare.Du kan behöva pilla runt lite bland inställningarna för att få det att fungera som du vill (t.ex. välja en vettig monteringspunkt), men överlag brukar det fungera väldigt bra.
Jag har granska den här Howto igen, men han tyck utgå från något som jag inte får ihop.Den här guiden kanske kan hjälpa:
[url]http://sweemengs-tech-world.blogspot.co%20...%20ccess.html[/url]
Det här behöver du väl inte göra varje gång datorn startas:Hans Linde skrev: Så jag försöker skapa en "autostart" i Xubuntu.
1) jag skapar en file ".LANaccess.sh"
2) som jag lägger i "home", dvs "~/.LANaccess.sh"
3) i filen ".LANaccess.sh", skriver jag
sudo apt-get install smbnetfs
mkdir ~/.smb
cp -v /etc/samba/smb.conf ~/.smb/
cp -v /etc/smbnetfs.conf ~/.smb/
mkdir ~/network
smbnetfs ~/network
4)Applications->Inställningar->Inställningshanterare => öppnas fönster
Xfce inställningshanterare med knappen
Autostarted apps => därefter enligt bilder.
"~/.LANaccess.sh" är körbar.
Vad har jag missat eller gjort fel???