Därför besegrar Windows Linux - igen

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Därför besegrar Windows Linux - igen

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Härlig diskussion. Jag delar er uppfattning. Något jag särskilt vill poängtera är:

Farmfield skriver i inlägget som börjar. . . .
Jag är inte ute efter nånting annat än att hjälpa till att exponera GNU/Linux för dom människor som skulle tjäna på det och i samma veva förbättra valmöjligheterna för folk i allmänhet eftersom jag tycker folk själva skall få välja vad dom vill köra, inte tvingas in i ett sämre OS (Windows) bara för att dess tillverkare hade en massa tur, blev marknadsledande och nu använde sin storlek för att krossa all konkurrens.
och hela inlägget i övrigt, helt anammat av mig.

Samt Teslas inlägg därefter, som slutar med detta:
Näää, skulle man kunna starta om allting från början vad det gäller folks "datorvana", alltså att ingen kan något om datorer, så tror jag att marknaden skulle se helt annorlunda ut. Det är löjligt att påstå att linux skulle vara svårare på något vis. De saker som är svåra att åstadkomma i linux är halft omöjliga (om inte helt) att göra i wondows.
Samma här. Känns rätt.

som sedan avslutas med Bowmores inlägg, där han skriver:
Linux CLI är en stor styrka som vi ska värna om. Däremot ska, som du säger, den vanliga (vad det nu är) användaren inte behöva använda det utan klara sig med det grafiska gränssnittet och dit har vi fortfarande en bit kvar innan vi är framme. Som exempel är ett komplett grafiskt gränssnitt mot hårdvaran önskvärt inkl en överblick ala Enhetshanteraren i Windows. Det finns också många konstruktiva idéer men få implementerade på Ubuntu Brainstorm.
Jag uppskattar allt det jag har läst i tråden. Framförallt tonen i diskussionen. Heder åt alla och envar, i synnerhet till er tre citerade. Det kändes gott.

Tukken önskar envar, skribenter som läsare, en angenäm afton.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag vet inte riktigt varför, men varenda gång jag läser ett av dina inlägg vill jag komma upp till Sthlm och ta en öl på en balkong med dig, Tukken.

Varför just på en balkong? Jag vet inte, men det är nåt speciellt med att ta en öl på balkongen - även om det är en, sett till vårt klimat, extremt tidsbegränsad möjlighet. Och så hoppas jag verkligen ingen säger nåt i rim och 'väder' och 'kläder' för det är bara en ursäkt för att man är dum nog att inte flytta söderut. Till ett hus med balkong. ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag vet inte riktigt varför, men varenda gång jag läser ett av dina inlägg vill jag komma upp till Sthlm och ta en öl på en balkong med dig, Tukken.
;D
Det låter mycket trevligt! Det är nog detta som är Ubuntu och Ubuntuanda. Vi är vad vi är, på grund av varandra. En stor gemenskap.

Någon gång, någonstans, får vi kanske tillfälle till att ta denna gemensamma öl . . . . ;)
Hos mig är det mest Klosterbrau som gäller (läs: Norrlands Guld). ;D
Nattvardsvin och vanlig starköl går inte hem hos pippin som jag delar tjäll med. Hon i huset och jag i en skrubb på vinden . . . ;D , men Klosterbrau klingar fint i den vackra pippins hörselgångar, så det motsätter hon sig icke. :o

Tack själv, motsvarande känsla här.
Hälsar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Jag har besegrat Windows och inte det mig!!! Jag kommer aldrig att köpa en MS-dator igen, möjlighetvis en Mac men inget annat isf. Jag tror trots min ringa erfarenhet på ett öppet OS som Linux.
Däremot kan jag förstå att folk "drar sig" ifrån det. Det låter konstigt och känns annorlunda gentemot Windows vilket de flesta är vana vid. Hade jag kunnat mer om Linux så hade jag självklart hjälpt till att utveckla detta fantastiska OS, jag försöker få mina polare att lämna Windows för Linux.

MVH

Mats
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Nu kommer jag väl in lite sent (som vanligt) men apropå Works så har MS inte alls lagt ner det (såvitt jag vet). Faktum är att min dator hade det förinstallerat när jag köpte den och den är inte mer än två år gammal.

Anledningen till att många är rädda för terminalen tror jag beror på att de inte vet vad de skriver i den. Ett exempel är kommandot "sudo gedit /etc/fstab" (sen kommer jag inte ihåg om det är något mer). Det är klart att det där kan se skrämmande ut. Vadå "sudo"? Vad betyder det? Om jag skriver in det får jag trycka in min kod och så händer det något. Och /etc/fstab? Etcetera vadå? Att gå in i filbläddraren och klicka sig fram bland ikoner känns inte lika drastiskt. Det går att gå tillbaka då. Däremot är terminalen mycket smidig om man lär sig den. Det att Windows ger en illusionen av att veta vad man gör tror jag gör att många inte ger Linux en ärlig chans (då menar jag av de som provar för att de vill gå från Windows och inte nödvändigtvis till Linux). En fullgod nybörjardist tror jag behöver både ett i princip fullständigt grafiskt gränssnitt och en lättillgänglig terminal. Om vi tar Ubuntu som exempel skulle det kanske i framtiden kunna finnas två alternativ en "nybörjarversion" som går att hantera helt grafiskt och en "avancerad version" där man har bantat bort en massa onödiga grafiska funktioner om det tar onödig plats och kraft från datorn. Sen om det skulle bli så kanske 'avancerad' inte är det bästa ordvalet eftersom många då kanske skulle tveka inför att prova den versionen som egentligen inte är särskilt avancerad och dessutom mycket snabbare.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

mail till Appel
Jag har varit trogen prenumerant av Pc för alla i 6-7 år nu.
Jag är 62 år och använde en dator första gången år 2000.
Jag gick över till Ubuntu för 3 år sedan.
Trots detta har jag behållit tidningen.
Jag har inte kunnat använda den medföljande skivan, inga artiklar typ
"så här snabbar du upp xp" har varit av intresse för mig.
Trots detta har jag tyckt att innehållet varit tillräckligt matnyttigt för att motivera en prenumeration.
Du kallar dig tidningens konsumentredaktör.
Hur fantastiskt hade det inte varit om du arbetat på tidningen Veganen.
Då kunde du haft en ledarartikel om hur förträffligt oxfile smakar, dess goda näringsinnehåll och
goda inverkan på miljön, samt en redogörelse för hur ytterligt få som är veganer och
att dom snarare minskar i antal än ökar.
Eller varför inte ta jobb på "Våra Valpar", där kan du jobba som receptskrivare och ge råd på några smarriga recept
på tax, ett mörkt och långfibrigt kött som kräver långkok?
I dagens giriga värld med miljonbonus och börskrascher finns en stark motpol.
Den heter internet och alla de fora som helt oegennyttigt hjälper varandra.
Det finns för asp och antikviteter, för bantning och psykisk ohälsa.
Det är just detta som ger stort hopp för framtiden
Är det inte fantastiskt att det finns ett gratis operativsystem som Ubuntu?
Ett gratis office som Openoffice?
Så otroligt komplicerade saker som dessa? Microsoft tycker att detta skall kosta 3000.
Alternativet, att tusen och åter tusen människor helt oegennyttigt jobbar med att
göra det så bra som möjligt, och gratis.
Du har naturligtvis i din fulla rätt att redovisa de siffror som du känner är relevanta.
Är det verkligen så att det är betydligt fler som lämnar tillbaka sin
EEE med xandros, så är det inte fel att skriva detta.
Jag vänder mig dock emot den tonårigt triumferande skolgårdsmentalitet som genomsyrar artikeln.
Elvis eller Tommy? (Tommy Steele) hette det när jag var barn och den som höll på fel låg illa till.
Om nu inte t.ex. Ubuntu når ut till tillräckligt många, ja då är det verkligen att beklaga.
Det är inget att skadeglatt hånle åt.
Samhället skulle spara miljarder genom att gå över till opensource.
En konsumentredaktör borde ägna sig åt folkbildning istället för sandlådeinlägg.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

appels svar:
Hej och tack för ditt brev!

Intressanta synpunkter.

När det gäller öppen källkod och gratisprogram skriver jag (och mina kollegor) mycket om det.
I nästan varje nummer tipsar jag om åtminstone ett halvdussin olika gratisalternativ till exempelvis Microsoft-programmen. För några nummer sedan skrev jag en ingående artikel om hur man kan spara pengar på att byta ut betalprogram mot sådana som inte kostar pengar. (http://www.idg.se/2.1085/1.168702)
Precis som du tycker jag att det är fantastiskt att man som konsument kan spara pengar på att välja gratisalternativ - och som konsumentredaktör tipsar jag gärna om dem.

Men hur fantastiskt det än är med gratisprogrammen tycker jag att det är viktigt att inte bli okritisk.

Du uppfattade min krönika om de bärbara minidatorerna som ett skadeglatt hånleende. Detta var inte min avsikt, och om du läser artikeln igen tror jag att du har svårt att se särskilt mycket skadegläde i det.
Det handlar bara om ett konstaterande att jag tror att Linux får svårt att slå igenom när det gäller "netbook-datorerna". Om jag har rätt eller fel får vi se de närmaste åren.

MVH

Martin Appel
redaktör
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag gissade nästan att en sån här diskussion skulle komma upp så därför läste jag på lite igen..

Är Microsoft den store Satan?

http://www.gnu.org/philosophy/microsoft.html

Avgör själva!
Senast redigerad av 2 Harlekin33, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Hårdvarustödet är något som bara blir bättre och bättre.. När jag första gången installerade ubuntu 6.10 så var
det inte allt som funka från början utan en massa pillande.. Men ett par utgåvor senare så har allting
bara fungerat. Så en dator med lite äldre hårdvara funkar om man kör en ny dist :) Något dom kanske
bör ha i åtanke när dom gör sina tester.. Bara för att det inte funkar för deras redaktion så betyder det inte att
det är ett stort problem. Det är mycket som strular i vista också så stödet där är inte heller 10 procentigt
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ubuntu33 skrev:Är Microsoft den store Satan?
Ja, men knappast för att dom har stängd kod. Dom använder sin storlek för att krossa all konkurrens, dom ljuger och förstör för GNU/Linux genom saker som t.ex. Mandriva's Nigeria-affär o.s.v... Så här ser jag det: http://motreaktion.se/microsoft
Skriv svar

Återgå till "Surftips"