Lång tid för inloggning.

akooha
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lång tid för inloggning.

Inlägg av akooha »

Hej,

Jag har en helt ren 8.10 installation med undantag för ubuntu-restricted-extras. Ändå så tar inloggningsprocessen över 20 sekunder(Från att jag har skrivit lösenordet och tryckt enter till menylisten visar sig). Hur kommer detta sig? Det känns som att det är lite väl lång tid med tanke på att jag har en Intel C2D E4300, 4GB DDR2 RAM, ny SATA-disk och som sagt en nästan helt ren installation.

Någon som vet hur man felsöker dessa saker? Eller är det bara att börja bita tag i ArchLinux? :)
Användarvisningsbild
chavash
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lång tid för inloggning.

Inlägg av chavash »

jag har märkt att tiden för inloggning tar längre tid proportionellt till tiden för uppstart tills man kommer till inloggningsfönstret. (i jämförelse med före detta ubuntu-utgåvor alltså) Jag förmodar att man har prioriterat annorlunda i 8.10. Men över 20 sekunder låter ändå orimligt. Jag hade nog försökt att installera om, eftersom det ändå är en ny installation (alltså utan massa fina personliga inställningar och justeringar)...
KlavKalashj

Inlägg av KlavKalashj »

Min tar också jättelång tid =/
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jag hade nog försökt att installera om, eftersom det ändå är en ny installation
Nja, jag skulle nog söka i launchapd efter buggar, eftersom det här är ett problem som berör gnome-wm och compiz. Prova att köra utan effekter så ska du se att allt går som det igentligen ska.
Jag har samma problem. Konstigt att alla inte har det?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
akooha

Inlägg av akooha »

Ja, det spelar ingen roll om jag installerar om operativet(Windowskrångel.. att windows ska vara så jäkla komplicerat att få in på hårddisken). Ska prova att avaktivera skrivbordseffekterna(vilket jag har på känn att det, då det verkade gå snabbare att logga in innan jag installerat properitära drivrutiner till mitt GeForce). Återkommer när jag provat. Tack för responsen förresten.

Förändring: Mycket riktigt, när jag stängde av compiz-fusion-effekterna så tog inloggningen ca. 3-5 sekunder(uppskattning) istället för 20-25 som det tar med dem på.
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Det du kan göra istället är att installera fusion-icon, som aktiverar compiz vid uppstart av gnome istället. Jag *tror* det startar automatiskt när man installerar det, men annars är det bara att slänga ikonen i fönstret för "sessions" som det heter på engelska (preferences>sessions).
Vill du köra riktigt "light" så kan du också skapa en startup i "sessions", där kommandot bör vara "compiz" (eller compiz-gtk tror jag. prova innan, vet ja) rätt och slätt...

Kontentan är att problemet ligger i hur gnome startar compiz när du aktiverar effekter via ubuntus konfigurationspanel. Det är inget fel med compiz i sig...
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
djungelmums
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av djungelmums »

Jag loggar också in på runt 20s, kanske någon sekund längre.

Det jag har aktiverat i sessions:

AT SPI Registry Wrapper
Check for new hardware drivers
GNOME Keyring Daemon Wrapper
GNOME Settings Daemon
GNOME Settings Daemon Helper
Power Manager
Update Notifier
Window Manager

Compiz startar också under startup.
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
Användarvisningsbild
djungelmums
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av djungelmums »

Tydligen så är det något som är fel med 8.10 och xorg/compiz och man måste stänga av compiz ifrån startup så får man betydligt snabbare inloggningstider.
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"