Grr, installationen (eller jag) är idiotisk!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Grr, installationen (eller jag) är idiotisk!

Inlägg av farmfield »

Så bootar jag från en alt-install-skiva eftersom den vägrat boota på Intrepids Live-CD. Så på tredje steget i installationen säger installationen att den inte hittar CD-enheten. Som den bootade ifrån. Som den så att säga 'står på'...

Är det jag som är dum i huvudet nu eller? Hur kan den inte hitta enheten den bootade ifrån?

LinuxMint's Live-CD till Daryna (8.04) bootade & installerade direkt. Men eftersom LinuxMint Felicia (8.10) bara är i RC1 så kan man inte uppgradera till den - än. Så jag bränner RC1'an på skiva vilken bootar & installerar - men sen går det inte att boota datorn från hårddisken, kommer bara till initramfs efter systemet misslyckats med att mounta '/' - men ligger inte 'boot'-katalogen med boot.1st på just '/' så hur kan den inte mounta nåt den ju hittade tillräckligt bra för att kunna starta GRUB?

Ibland blir jag väldigt matt över att jag inte riktigt fattar hur OS fungerar... Grrr...

Nu håller den på att installera Intrepid från desktop-skivan som jag till slut fick igång efter att ha stängt av ACPI och bootat i felsäkert grafikläge. Huruvida den installationen bootar efter den är klar, ja det återstår att se.

Sa jag Grrr ?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Grr, installationen (eller jag) är idiotisk!

Inlägg av farmfield »

Installerade Intrepid från Live-CD'n och efter installationen så kommer detta:
DSC00127.JPG
DSC00127.JPG (131.07 KiB) Visad 2537 gånger
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

farmfield skrev:Så bootar jag från en alt-install-skiva eftersom den vägrat boota på Intrepids Live-CD. Så på tredje steget i installationen säger installationen att den inte hittar CD-enheten. Som den bootade ifrån. Som den så att säga 'står på'...

Är det jag som är dum i huvudet nu eller? Hur kan den inte hitta enheten den bootade ifrån?
Jag råkade ut för något liknande för 1.5 år sedan då jag hade köpt ett nytt moderkort. Den kunde boota från live-cd utan problem. Men när allting var igång så kunde den inte komma åt filerna på cd:n, vilket visade sig bero på att live-cd:ns kärna helt saknade ata-drivrutiner till mitt nya moderkort.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Vad äre för hårdvara? Kan ju alltid göra ett försök å se om jag lyckad söka p nåt du inte prövat än ;)

Det här kanske kan ge nåt https://help.ubuntu.com/community/BootO ... %20Options
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

farmfield skrev:Installerade Intrepid från Live-CD'n och efter installationen så kommer detta:
Det står "ALERT! /dev/disk/by-uuid/blablablablabla does not exists."

När jag installera en annan dist så konfigurerade den swap-partitionen och angav en uuid i /etc/fstab, men live-cdn när den använde swappen formaterade om den så den fick en annan uuid.

Kan du se vilken partition som har nämnd uuid? Eller kolla om uuid i /etc/fstab stämmer med uuidarna på partitionerna? Eller, om du är riktigt förbannad, strunta i att kolla utan bara ta bort alla uuid i /etc/fstab och ersätta dem med /dev/xxxx?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Prova att lägga till kernel-optionen rootdelay=300 i uppstarten. Kan bero på att disken tar tid på sig att svara vilket utskriften på skärmen också undrar.

Annars ser det ut som att du har /-partitionen som sda1, dvs (hd0,0). Du kan ju kolla det med livecdn plus att uuid som står på skärmen också stämmer med det för sda1.
gustaff
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av gustaff »

Vilken var orsaken till att du skulle göra en nyinstallation?

Dina problem påminner om de som jag hade när hårddisken på min laptop blev 'gammal' (excessive load cycling problematiken...)
SystemRescueCd kanske kan vara till hjälp?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

gustaff skrev:Vilken var orsaken till att du skulle göra en nyinstallation?

Dina problem påminner om de som jag hade när hårddisken på min laptop blev 'gammal' (excessive load cycling problematiken...)
SystemRescueCd kanske kan vara till hjälp?
Anledningen var att uppdatera tjejens Mint-installation (från Mint 5 till 6 RC1) och samtidigt flytta installation till en egen hårddisk och formatera bort windows på den hon tidigare haft LinuxMint 5 på. Sen kan man inte dist-uppgradera Mint till 6 RC1 som man hade kunnat gjort med en Ubuntu RC utan måste vänta tills dom släpper 6'an i förråden. Nu blev det dock inte Mint ändå utan Ubuntu - men nu skall det avbrunifieras och meklas tills damen är nöjd. Tack & lov så är hon inte typen som föredrar rosa, hehe, det är alltid nåt... xD
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"