Hjälp en nybörjare!!! [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
h2o222
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hjälp en nybörjare!!! [LÖST]

Inlägg av h2o222 »

Hej!
Jag har precis laddat hem Ubuntu för första gången och är helt färsk. Har precis fått igång det trådlösa nätverket, vilket jag är jävligt nöjd med. Men har några härliga nybörjarfrågor jag hoppas kunna få svar på. (Har inte hittat svar på mina frågor trots att jag letat runt ett tag nu på forumet)

1. Finns det några liknande funktioner i Ubuntu som för Diskrensning/Diskdefragmenteraren i win? Finns det något liknande i förhållande till CCleaner? (Ett program jag är jävligt nöjd med i win). Eller är detta ngt som filsystemet gör per automatik mkt bättre i Ubuntu? Finns det andra sätt i Ubuntu för o hålla ordning och städa? (Har ingen super prestanda på min dator och behöver därför hålla rent o syggt)

2. Finns det ngn motsvarighet till c/program och c/windows i Ubuntu? Tycker det är mest bin/lib/otp och massa konstiga mappar?! Hur fungerar filsystemet?

3. Tycker operativsystemet växlar mellan engelska och svenska väldigt mycket (en del menyer är på svenska endel på engelska). Går det inte att få helt på svenska? När jag skriver i detta forum blir också all text understruken med rött, precis som att standardspråket inte är satt till svenska. (Fast det skall vara det vad jag vet)

4. Tycker att grafiken laggar. Under hårdvarudrivrutiner har jag aktiverat mina grafikdrivers, men det står: "License: Proprietary". Stödjer inte Ubuntu mitt grafikkort?

Hoppas någon tar sig tid och orka svar. Skulle underlätta mkt!!!!
Tack på förhand!!
Senast redigerad av 1 h2o222, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hjälp en nybörjare!!!

Inlägg av Cadryc »

Hej och välkommen, även om det mesta ger sig själv så är det också mycket nytt, känner igen mig från när jag själv första gången installerade Ubuntu för drygt ett år sedan.

jag svarar på dina frågor så gott jag kan, så kan andra fylla i. Har du fler frågor så är det bara att fråga :)

1. Verktyg för diskdefragmentering finns, men det behövs i princip inte. Det är först nät disken är näst intill full som det blir problem med fragmentering. Diskanvändningsanalysator är annars en bra grej för att se vart grejern som tar upp en massa plats finns, Program → Tillbehör → Diskanvändningsanalysator

2. Program i Ubuntu är uppdelade i paket, och många program har en del paket gemensamt med andra program. Som en logisk följd utav detta så sorteras inte filerna, eller paketen, efter vilket program de tillhör, utav efter vilken typ av paket det är. Tex så läggs alla binärfiler på ett ställe, dokumentationsfiler på ett annat. Sen så är det ju ingen regel utan undantag, det finns program som lägger sig lite annorlunda, av olika anledningar. Det känns rörigt om man tittar direkt ner i filsystemet, men det finns pakethanterare som håller koll på vilka filer ett program släpat med. System → Administration → Pakethanteraren Synaptic.

3. På Ubuntuskivan så är det enbart delvis svenskt språkstöd inkluderat pga utrymmesskäl, har man internetuppkoppling vid installationen så installeraas komplett språkstöd automatiskt, annars kan man i efterhand göra det genom att gå till System → Administration → Språkstöd

4. Ubuntu bygger på öppen källkod, och proprietära grejer har stängd kod. Drirutinerna för grafikkortet är proprietära, Ubuntu bara upplyser om att det. Vad har du för grafikkort? Har du testat att aktivera drivrutinen
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

1. Diskfragmentering behöver du inte bry dig om i Linux. Förutom dina egna filer är det väl bara cachen för program du installera som kan tänkas ta plats.

2. Mappen Program motsvaras av /usr och då främst /usr/bin i Linux. Det är där du hittar de körbara filerna. Program som admin kan köra finns i /usr/sbin. Sedan finns det andra viktiga filer i /usr/share och /usr/lib.

3. Eftersom det är frivilliga krafter som översätter alla program till svenska i Linux, så kan det finnas sånt som inte är översatt eller är det bara delvis. Men ditt problem med att skriva i forumet (alltså i Firefox) handlar nog mer om att du måste högerklicka i fältet där du ska skriva, välja Språk och sedan väja Svenska.

4. Nej, Ubuntu kommer bara med fria drivrutiner. Men det brukar ändå gå att lösa genom att du går till System - Administration - Hårdvarudrivrutiner och installerar det du behöver.

Edit: Cadryc hann före! :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

1) Defragmentering behövs normalt inte. Jag har aldrig gjort det, som linuxanvändare i 8 år. Registry finns inte. Inställningar sparas i filer. Systemet blir normalt inte långsammare av att det finns mycket inställningar eller många filer.

2) Program lagras normalt i mappar som heter bin. T.ex /bin, /usr/bin. Libbar (motsv till .DLL) sparas normalt i mappar som heter lib. T.ex /lib, /usr/lib. Systeminställningar finns i /etc. Dina privata inställningar och dina dokument finns i mappar i /home.

Fler svar kommer efter Aktuellt.

EDIT: det kom visst fler svar före aktuellt
h2o222

Inlägg av h2o222 »

Fan vad snabb support, för jävla nöjd!

Jag har som sagt aktiverat drivrutinen (ATIAMD proprietary FGLRX graphics driver) under Hårdvarudrivrutiner.
Grafikkortet är ett 'ATI Radeon Xpress 1150' (eller är det själva drivrutinen?) tror jag. Eftersom jag inte vet hur jag kollar vad jag har för grafikkort i Ubuntu, så är jag inte helt säker.
När jag scrollar i mappar och på websidor så laggar det lite, det måste väl ha att göra med grafikkortet/drivrutinerna?
Finns det ngt annat sätt att försöka lösa problemet på?

Har också lagt märke till 'Pakethanteraren Synaptic'. Måste väl vara ett väldigt användbart verktyg. Ungefär som lägg/till ta bort i Windows fast med ytterligare funktioner?

Kan någon nämna tre andra bra användbara saker/verktyg gällande Ubuntu? :D

Tack
h2o222

Inlägg av h2o222 »

Fanns iaf ett program under Lägg till/ta bort som hette "Rensning - System Cleaner", vilket lär motsvara diskrensning/ccleaner! Man börjar lära sig!!!!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Redan Program → Lägg till/ta bort program är bättre än Lägg till/ta bort i windows imho, eftersom man kan installera nya program i Ubuntus motsvarighet. Synaptic är för mer avancerade grejer, och en del program finns inte med i Lägg till/ta bort utan man får installera dem genom Synaptic.

Vad gäller grafikkortet så verkar det inte ha klockrent stöd i ubuntu, vad jag kan se när jag söker runt.

För att se vilken hårdvara man har, installera Sysinfo genom Lägg till/ta bort, sen ligger det under Program → Systemverktyg

På rak arm, några korta grejer:

Gillar man att greja med tema och utseende kan man ladda ner en massa grejer på http://www.gnome-look.org/ och de flesta filer är det bara att dra till fönstret System → Inställningar → Utseende → fliken Tema

Installera music-applet genom Synaptic, sök på det, högerklicka → Installera → klicka på Verkställ. Högerklicka sen på en panel (fälten överst och underst) och lägg till den där, så får man play/pause-knappar för musikspelaren där. (eventuellt får man lppga ut och sen in igen för att den ska kunna slägga till i panelen.

Andra användbara grejer i panelen
Skrivbordsrad, om man har svårt att hitta program så skriv in namnet där, man kan leta rätt på andra grejer också med den.
Tvinga avslut, om nåt program mot förmodan inte går att stänga, så klicka på Tvinga avslut-ikonen i panelen och sen på programemt.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

h2o222 skrev: Har också lagt märke till 'Pakethanteraren Synaptic'. Måste väl vara ett väldigt användbart verktyg. Ungefär som lägg/till ta bort i Windows fast med ytterligare funktioner?
En liten extrafunktion i den är att Synaptic redan från början är "laddad" med sisådär 20-25 000 program som du helt kostnadsfritt och helt lagligt kan ladda ner. Det har väl inte Windows ännu? ;)

V.g. grafikdrivrutinen så är det väldigt enkelt att kolla det. Du klistrar helt enkelt in nedanstående i en terminal och ser vad du får för output.

Kod: Markera allt

lsmod | grep fglrx
Om det står "fglrx" med röda bokstäver så har du den ofria drivrutinen installerad. Sedan kan det ju vara som Cardyc skriver, att Ati inte riktigt optimerat drivrutinen ännu.
h2o222

Inlägg av h2o222 »

Tack för tipsen Cadryc!!

Ubuntu äger hårt!
Har lärt mig en hel del och känner att jag är igång nu.
Tack

Förresten
djkmmo skrev: Om det står "fglrx" med röda bokstäver så har du den ofria drivrutinen installerad. Sedan kan det ju vara som Cardyc skriver, att Ati inte riktigt optimerat drivrutinen ännu.
'lsmod | grep fglrx' gav mig ingen röd text utan;

fglrx 1813960 29
agpgart 42184 2 fglrx,ati_agp
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Re: Hjälp en nybörjare!!! [LÖST]

Inlägg av farmfield »

Du kan använda programmet 'Envy' för att installera senaste drivrutinen från ATI. Vill du hålla på med utseendet så finns det ett litet program som heter gnome-art där du kan hämta teman, ikoner, bakgrunder o.s.v. direkt till temahanteraren. Du kan också testa saker som Cairo-Dock eller 'Ubuntu System Panel' om du vill skräddarsy ytterligare... :)
Användarvisningsbild
maths57

Re: Hjälp en nybörjare!!! [LÖST]

Inlägg av maths57 »

På tal om att installera program så vill jag bara tipsa om den här sidan: http://www.roth.se/synaptic/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"