Hjälp, mobilt bredband fungerar nästan

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kungfo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Hjälp, mobilt bredband fungerar nästan

Inlägg av kungfo »

hej,
har mobilt bredband från tre. Att ansluta till telefonen och internet går bra, men det verkar som endast vissa sidor kan laddas. tex läckö slott och google laddar men denna site aftonbladet etc inte gör det. (det står bara och tuggar, ansluter inte till siterna vad jag kan se) Kan tilläga att jag inte har några problem när jag surfar från mobilen eller vista. Någon som som har någon ide vad detta kan bero på? tacksam för hjälp :)
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hjälp, mobilt bredband fungerar nästan

Inlägg av Christian Johansson »

Det skulle kunna vara ett DNS-problem. Du kan prova att lägga till följande rad för OpenDNS i filen /etc/dhcp3/dhclient.conf och därefter starta om datorn och se om det hjälper (det finns redan en bortkommenterad rad i den filen som börjar med "prepend domain-name-servers" så du kan lägga in den där):

Kod: Markera allt

prepend domain-name-servers 208.67.222.222, 208.67.220.220;
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Aftonbladet.se laddar i flera minuter på min 24Mbit lina, hehe, så det är mer att det är en LÖJLIGT bloatad sida.

Lösningen?

Add-on's till Firefox:

1. FlashBlock
2. AdBlock Plus & Filterset G

Och helt plötsligt upptäcker man hur snabbt Internet är när man sorterat bort reklamen... ;D
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jo, men nu skrev kungfo inte att det går långsamt att ladda sidorna utan att det inte verkar gå att ansluta till vissa siter överhuvudtaget. Det var därför jag misstänkte DNS-problem.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"