Lite hårdvaru-frågor/problem

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Acrenoth
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lite hårdvaru-frågor/problem

Inlägg av Acrenoth »

Halloj halloj!

Nu har jag, äntligen, installerat Ubuntu 8.10 och (nästan) allt fungerar som det ska! Bara ett få problem som jag är säker på att de kan lösas, de är som följer:
  • Mitt trådlösa nätverkskort fungerar inte. Under Live CDn fungerade det out-of-the-box! Men nu efter installation kan jag inte hitta några nätverk, jag vet inte ens om nätverkskortet hittas över huvud taget. Hur kan jag "aktivera" det eller hur kan jag kolla om det hittas av Ubuntu? Det verkar ju lite skumt att det ska fungera under "the live enviroment" out-of-the-box men inte på en installerad variant? Nätverkskortet är för övrigt en D-Link DWL-G122 (rev. C1) som jag har läst ska fungera out-of-the-box. Eftersom den fungerade i Live CDn så att säga bestämde jag att jag skulle ha den inkopplad under installation pga av att man behöver ju ladda ner språkstöd osv, men icke, det har jag inte fått heller (att jag lekte runt i Live CDn och installationen skedde vid olika tillfällen, förresten). Tror ni att det är så simpelt som att bara plugga ut och sätta tillbaka usb adaptern (nätverkskortet) i datorn medan Ubuntu körs?
  • Ska jag installera den rekommenderade drivrutinen (177 tror jag att det var) för mitt nVidia GeForce 6200LE grafikkort eller är det bätte med någon annan?
  • Mitt ljud i mina högtalare fungerar finfint, men i mitt headset fungerar det inte alls. Vet inte heller om mikrofonen fungerar, hur kan man kontrollera det? Kan kanske tilläggas att både högtalarna och headsetet är inkopplade samtidigt. Hur får jag ljudet att fungera i båda?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Lite hårdvaru-frågor/problem

Inlägg av simonw »

tjena,

1. ingen aning :S prova att dra ur och plugga i igen...

2. drivare 177 är väl lämpligt.. ska ge bäst 3d funktion mm om jag minns rätt (har intel grafik nu och minns inte hur det var)

3. ta en titt i denna tråd (engelsa forumet). Post #4 beskriver hur man gör, se bara till att titta i listan som det länkas till efter din codec så du väljer rätt. och minns att du måste starta om datorn för att det ska få effekt.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
rewz
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av rewz »

1. Ser du nätverksikonen ? om inte testa med att tryck
ALT+F2 och skriv in nm-applet klicka på KÖR.
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

@ simonw: Tackar tackar, ska kolla på det senare.
@ rewz: Ja, jag ser ikonen (såvitt jag vet). Det är iallafall samma ikon som då jag anslöt i live-cdn.
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

Prövade att koppla ur den då datorn var avstängd och sedan sätta i den igen då jag fått igång Ubuntu, men icke, inte skulle det fungera heller.

Om det kan hjälpa så ser min lsusb ut såhär (på ett ungefär, kan ju inte kopiera direkt från terminalen o sedan hit :p):

Kod: Markera allt

ludvig@ludvig-desktop:~$ lsusb
Bus 005 Device 002: ID 07d1:3c03 D-Link System DWL-G122 802.11g Adapter [ralink rt73]
Vilket, iallafall så som jag har förstått det, så hittar den ju min adapter. Varför går inte nätverket igång för :-\
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

Ingen som har någon idé..?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Du kan prova Wondowsdrivaren:

http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper

Har du kollat "System" → "Administration" → "Hårdvarudrivrutiner" förövrigt?

/Micke
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

System -> Administration -> Hårdvaradrivrutiner ger mig bara drivrutiner angående mitt grafikkort (som det ser ut iallafall, har jag kanske missat något?)

Har du någon idé varför det funkade på LiveCDn men inte då jag installerat? Prövade att köra genom CDn igen och då ville det inte fungera där heller av någon anledning... fattar inget av det här.

Eftersom drivrutinen till Windows inte direkt kommer i ett .inf-format utan som ett installationsprogram (.exe), vet inte riktigt hur jag skulle kunna hitta drivrutinen så. Nätverkskortet SKA ju vara kompatibelt out-of-the-box, jag förstår inte riktigt vad problemet är. Dessutom, om jag vill installera NDISwrapper så måste jag dra ner datorn till routern på nedervåningen, vilket jag helst vill undvika så länge som möjligt :p

Försökte göra det här men för det första kunde jag inte kopiera/klistra in några filer. För det andra fanns inte RT73USB.bin, bara RT73.bin.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Acrenoth skrev:
Eftersom drivrutinen till Windows inte direkt kommer i ett .inf-format utan som ett installationsprogram (.exe), vet inte riktigt hur jag skulle kunna hitta drivrutinen så.
Har du testat att högerklicka på .exefilen och välja "öppna med arkivhanterare"?

/Micke
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

Som sagt har jag inte brytt mig om att hålla på med Windows-drivrutiner eller NDISwrapper ännu för att det egentligen inte ska behövas och på grund av mängden jobb det skulle krävas (nämnt ovan). Ugh, vill verkligen få det här att fungera dock (på minsta bökiga sätt). Det finns ju dessutom genuina Linux-drivare för just det chipsetet (Ralink RT73) som finns i nätverkskortet vilket ska finnas i 8.10 - anledningen till att det först (i LiveCDn) funkade out-of-the-box, vilket dessutom var en av anledningarna att jag skaffade Ubuntu.

Om den fungerade i LiveCDn, varför funkar den inte efter installationen? Kanske man ska ladda om modulen på något sätt? Aktivera nätverkskortet i Ubuntu på något vis? Skriva in ett litet trixigt kommando eller nåt! :P
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Helt vansinnigt, G122'an är ett av dom där som 'bara funkat' med 7.04/7.10/8.04 men som strular i 8.10... Sen varför det fungerar på Live-CDn men inte efter installationen gör det ännu surare...
Acrenoth

Inlägg av Acrenoth »

farmfield skrev:Helt vansinnigt, G122'an är ett av dom där som 'bara funkat' med 7.04/7.10/8.04 men som strular i 8.10... Sen varför det fungerar på Live-CDn men inte efter installationen gör det ännu surare...
Verkligen :(
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"