Nu har jag, äntligen, installerat Ubuntu 8.10 och (nästan) allt fungerar som det ska! Bara ett få problem som jag är säker på att de kan lösas, de är som följer:
- Mitt trådlösa nätverkskort fungerar inte. Under Live CDn fungerade det out-of-the-box! Men nu efter installation kan jag inte hitta några nätverk, jag vet inte ens om nätverkskortet hittas över huvud taget. Hur kan jag "aktivera" det eller hur kan jag kolla om det hittas av Ubuntu? Det verkar ju lite skumt att det ska fungera under "the live enviroment" out-of-the-box men inte på en installerad variant? Nätverkskortet är för övrigt en D-Link DWL-G122 (rev. C1) som jag har läst ska fungera out-of-the-box. Eftersom den fungerade i Live CDn så att säga bestämde jag att jag skulle ha den inkopplad under installation pga av att man behöver ju ladda ner språkstöd osv, men icke, det har jag inte fått heller (att jag lekte runt i Live CDn och installationen skedde vid olika tillfällen, förresten). Tror ni att det är så simpelt som att bara plugga ut och sätta tillbaka usb adaptern (nätverkskortet) i datorn medan Ubuntu körs?
- Ska jag installera den rekommenderade drivrutinen (177 tror jag att det var) för mitt nVidia GeForce 6200LE grafikkort eller är det bätte med någon annan?
- Mitt ljud i mina högtalare fungerar finfint, men i mitt headset fungerar det inte alls. Vet inte heller om mikrofonen fungerar, hur kan man kontrollera det? Kan kanske tilläggas att både högtalarna och headsetet är inkopplade samtidigt. Hur får jag ljudet att fungera i båda?