Hej!
En "dum" fråga.
Men vad 17 äre för skillnad mellan ubuntu och xubuntu och Kubunto samt KDE och sedan xfce?
Har just nu ubuntu8.04 och Gnome. Det vet jag vad det är.
Har lagt på ett KDE skal och har testat ett Kubunto vers 6.nånting tidigare i Edgy versionen. Såg ingen skillnad.
Kan de här mixas?
Sedan så har jag hört något om "liten" kärna för att kunna användas vid musik så man får bla LOW LATENCY och snabb respons just på musiken.
Det skulle jag vilja ha. Hur blir det då med valet Ubuntu el xubuntu el kubuntu el KDE och xfce?
Hälsningar från en icke fullfjädrar linuxälskare
Kalman
Skillnaden Ubuntu-xubuntu-Kubuntu-KDE- xfce? LÖST
Skillnaden Ubuntu-xubuntu-Kubuntu-KDE- xfce? LÖST
Senast redigerad av 1 skalman, redigerad totalt 26 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Skillnaden Ubuntu-xubuntu-Kubuntu-KDE- xfce?
Ubuntu kör mycket riktigt GNOME.
Kubuntu kör kde. KDE finns i numera i två variander. Den "gamla" 3.5. och den nyare 4.1. Den nya är snyggare och saknar lite funktioner gent emot den äldre. Dessutom finns det traditionnella skrivbordet med ikoner inte kvar i 4.1 men den kommer tillbaka i 4.2 för den som vill. Alla KDE applikationer är inte portade ännu.
Xubuntu kör xcfe. xfce är gjord för att dra mindre resurser av systemet. Till ytan är den mycket lik gnome.
Att du inte märkte någon skillnad berodde nog på att du inte bytte sessionstyp när du loggade in.
Du kan installera alla tre. Dock kommer program från de olika Skrivbordstyperna in i menyerna för de andra.
Kubuntu kör kde. KDE finns i numera i två variander. Den "gamla" 3.5. och den nyare 4.1. Den nya är snyggare och saknar lite funktioner gent emot den äldre. Dessutom finns det traditionnella skrivbordet med ikoner inte kvar i 4.1 men den kommer tillbaka i 4.2 för den som vill. Alla KDE applikationer är inte portade ännu.
Xubuntu kör xcfe. xfce är gjord för att dra mindre resurser av systemet. Till ytan är den mycket lik gnome.
Att du inte märkte någon skillnad berodde nog på att du inte bytte sessionstyp när du loggade in.
Du kan installera alla tre. Dock kommer program från de olika Skrivbordstyperna in i menyerna för de andra.
Tack mcNisse.
Vad betyder "portade"? Att den inte är släppt på "marknaden" än?
Fattar jag rätt om att skillnaden mellan ubuntu och Kubuntu är endast själva skrivbordsmiljöerna?
Jag har för mig att vissa program måste gå under Kubuntu resp KDE och tvärtom.
Vill ha det till att tex Synaptics programinstalleraren finns under Ubuntun men att det är ett annat liknande progg under KDE/Kubuntu.
Kan jag nu som jag har Ubuntun8.04 ladda ner bara en KDE för att testa?
När jag sedan använder den, vad blir skillnaden mot om jag hade Kubuntu från början?
Någon som vet nånting om det där med liten kärna för att köra musik med låg latency?
Hoppas du eller någon annan orkar svara på dessa nya frågor.
Tackar,
Hälsningar,
Kalman
Fattar jag rätt om att skillnaden mellan ubuntu och Kubuntu är endast själva skrivbordsmiljöerna?
Vill ha det till att tex Synaptics programinstalleraren finns under Ubuntun men att det är ett annat liknande progg under KDE/Kubuntu.
Kan jag nu som jag har Ubuntun8.04 ladda ner bara en KDE för att testa?
När jag sedan använder den, vad blir skillnaden mot om jag hade Kubuntu från början?
Någon som vet nånting om det där med liten kärna för att köra musik med låg latency?
Hoppas du eller någon annan orkar svara på dessa nya frågor.
Tackar,
Hälsningar,
Kalman
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
I och med bytet till kde3 från kde4 byttes version av qt(ramverket som kde är byggt på) från 3 till 4. Dessa är inte kompatibla utan koden behöver skrivas om. Denna process att byta ut version kallas portera, portering mellan qt3 och qt4. De program som inte är portade ligger alltså kvar i qt3.skalman skrev:Tack mcNisse.
Ja man kan säga att skillnaden är skrivbordsmiljön. Dock finns det saker som är lika, tex använder sig bägge av dbus.skalman skrev: Fattar jag rätt om att skillnaden mellan ubuntu och Kubuntu är endast själva skrivbordsmiljöerna?
Däremot fungerar program som är skrivna för gnome under kde och tvärt om. Dock kan det vara en prestanda skillnad.
adept är motsvarigheten till synaptic.
Ja, det går bra. Skillnaden blir att du får fler program i menyerna under både kde och gnome. Dessutom går det bara att göra en av gdm och kdm, du kommer altså köra kde under gdm eller gnome under kdm.skalman skrev: Kan jag nu som jag har Ubuntun8.04 ladda ner bara en KDE för att testa?
Tack mcNisse.
Nu har det klarnat.
Behåller min 8.04 med gnome för jag har just fått ordning på ljuden. Både wv och midi och mp3 fungerar så jag rör inget mer där och mitt Huawai modem E220 snurrar åsså snabbbt och felfritt så 8.10 får vänta ett tag
Tack alla.
hälsningar,
Kalman
Nu har det klarnat.
Behåller min 8.04 med gnome för jag har just fått ordning på ljuden. Både wv och midi och mp3 fungerar så jag rör inget mer där och mitt Huawai modem E220 snurrar åsså snabbbt och felfritt så 8.10 får vänta ett tag
Tack alla.
hälsningar,
Kalman