Panel funderingar

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
U2007
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Panel funderingar

Inlägg av U2007 »

Hej

Ny på Ubuntu och vilken skillnad mot windows...det bara fungerar och så himla enkelt...fast ibland behöver man hjälp på traven.

Kan man få den understa panelen att vara under det aktuella program fönstret eller går det bara att dölja det automatiskt? Vill att det ska finnas där men ligga under.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Panel funderingar

Inlägg av farmfield »

En bra fråga som jag inte kan svara på, dock kan jag ge ett tips om att utnyttja skärmen i allmänhet - har själv börjat använda det sedan jag gick från min 19" med 16:10 wide till en bärbar med 15.6" med 16:9 wide...

I compiz settings, alltså den avancerade kontrollpanelen för Compiz, där kan man ange snabbtangent för helskärm - jag kör t.ex. F12 för att kunna maximera vilket fönster som helst till helskärm utan fönsterkanter. Jag valde F12 eftersom F11 var bundet till Firefox eget fullskärmsläge.

Om du inte har den avancerade inställningspanelen, sök efter compiz eller CCSM i synaptic eller lägg till ta bort program-menyn. Kontrollpanelen hittar du sen under system->inställningar->inställningshanteraren för CompizConfig och under fönsterhantering hittar du 'extra fh-funktioner' där du kan ange ett snabbkommando för helskärmsläge - vilket sedan fungerar på i princip vilket fönster som helst.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Högerklicka på panelen → Egenskaper → bocka i Dölj automatiskt. Eller om du föredrar Döljknappar.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
U2007
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av U2007 »

Tack för de snabba svaren men den funktion jag eftersöker finns nog inte....är nog enklast att köra med F11 funktion när man surfar för att få så stor bild som möjligt eller skaffa större skärm...;-)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

U2007 skrev:Tack för de snabba svaren men den funktion jag eftersöker finns nog inte....är nog enklast att köra med F11 funktion när man surfar för att få så stor bild som möjligt eller skaffa större skärm...;-)
Om det är mer yta du vill ha och om du inte måste ha två paneler så kan du göra som jag: flytta upp aktivitetsraden och skrivbordsväxlaren till den övre panelen och ta bort den nedre panelen.

Man kan högerklicka i paneler för att ta bort och lägga till grejer i panelerna. Man kan också lägga till och ta bort hela paneler. Gör t.ex så här, ungefär:

Högerklicka mitt på den övre panelen, där det är tomt, och välj "Lägg till grej" eller vad det heter på svenska. Välj sedan aktivitetslista eller vad det heter på svenska. Om du tycker det blir bra, fortsätt lägg till skrivbordsväxlaren, papperskorg och visa skrivbord-knappen. Det blir nu rätt trångt i den övre panelen. Prova då att högerklicka på växla-användare-knappen och ändra inställning för den så den bara visar en ikon i stället för hela namnet. Om resultatet är användbart, ta bort nedre panelen. Om resultatet blev för rörigt, återställ genom att högerklicka på varje grej du lagt till i övre panelen och välj ta bort.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

U2007 skrev:Tack för de snabba svaren men den funktion jag eftersöker finns nog inte....är nog enklast att köra med F11 funktion när man surfar för att få så stor bild som möjligt eller skaffa större skärm...;-)
Kika på vimperator.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"