Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
djkmmo skrev:Vad är det som tar upp plats i följande exempel: en fil rapporteras som 76,9 MB och den tar enl. du upp 68 KB en annan rapporteras som 28,1 MB och den tar enl du upp 1004 KB. Hur an det komma sig att den mindre filen tar upp mer plats?
Om en gles fil är helt tom kommer du att visa exakt 0 och inte mer. Filerna från ditt exempel är mao inte helt tomma. Att de inte är tomma har med chunk-gränser att göra. Grejen är att en torrent delas upp i ett antal lika stora block (chunks). Säg att en torrent består av två filer där du vill ladda ner den ena men inte den andra. Datan är indelad i säg 100 block där den första filen består av de 82 första blocken och 10% av det 83:e blocket. Eftersom du inte kan ladda ner delar av ett block (gällar alla torrentklienter) så kommer 90% av det 83:e blocket att hamna i filen som du egentligen inte ville ha. Så istället för att ta upp 0% av den nerladdade storleken så tar den nu upp 5%. I ditt fall råkar alltså chunk-gränserna ligga så att den mindre filen får med mer "skräp" från nerladdningen än den större.
Aha, misstänkte att det var något åt det hållet. I vilket fall tar det ju upp bra mycket mindre plats än att ladda ner hela filerna.
Konservburk skrev:
djkmmo skrev:Finns det ngn filhanterare där det går att ställa in så att helt tomma sparse files inte visas?
jag vet inte om det har tagits upp redan men;
så fort jag stänger av datorn och sedan vill starta rTorrent på nytt kollar den Hash på exakt alla torrents... det vill jag inte att den ska göra eftersom jag vet att den har 100% av filen redan. det tar skitlång tid eftersom jag till mestadels har dvdr och stora packs
kan man på något sätt ändra detta? det gick ju att ta väck att den skulle kolla hash efter man laddat ner.
smeten skrev:jag vet inte om det har tagits upp redan men;
så fort jag stänger av datorn och sedan vill starta rTorrent på nytt kollar den Hash på exakt alla torrents... det vill jag inte att den ska göra eftersom jag vet att den har 100% av filen redan.
Har du ställt in någon session-katalog i rtorrents config-fil?
smeten skrev:jag vet inte om det har tagits upp redan men;
så fort jag stänger av datorn och sedan vill starta rTorrent på nytt kollar den Hash på exakt alla torrents... det vill jag inte att den ska göra eftersom jag vet att den har 100% av filen redan. det tar skitlång tid eftersom jag till mestadels har dvdr och stora packs
kan man på något sätt ändra detta? det gick ju att ta väck att den skulle kolla hash efter man laddat ner.
Jag är inte säker men borde det inte räcka med att lägga till
När mitt rtorrent har laddat ner en fil så sätter den så att ingen har rättigheter till filen, så jag måste logga in i servern och köra chmod, Tänkte ifall det gick att fixa till med ett on_finish kommando med chmod 777 i, men är inte riktigt säker på hur man skriver ett sånt kommndo. Någon som vet?
Dexxa skrev:När mitt rtorrent har laddat ner en fil så sätter den så att ingen har rättigheter till filen, så jag måste logga in i servern och köra chmod, Tänkte ifall det gick att fixa till med ett on_finish kommando med chmod 777 i, men är inte riktigt säker på hur man skriver ett sånt kommndo. Någon som vet?
Jag vet hur man gör. Men är det inte bättre att ordna så att rtorrent inte sätter fel rättigheter till att börja med? Att köra chmod via on_finished är ju inget annat än en fulfix.
Dexxa skrev:När mitt rtorrent har laddat ner en fil så sätter den så att ingen har rättigheter till filen, så jag måste logga in i servern och köra chmod, Tänkte ifall det gick att fixa till med ett on_finish kommando med chmod 777 i, men är inte riktigt säker på hur man skriver ett sånt kommndo. Någon som vet?
Jag vet hur man gör. Men är det inte bättre att ordna så att rtorrent inte sätter fel rättigheter till att börja med? Att köra chmod via on_finished är ju inget annat än en fulfix.
Mjo, jag vet.. men vet inte riktigt hur jag ska fixa så rtorrent sätter rätt rättigheter.. står ju inget om det i rtorrent.rc, användaren som rtorrent kör på är ju min vanliga user.
Dexxa skrev:Mjo, jag vet.. men vet inte riktigt hur jag ska fixa så rtorrent sätter rätt rättigheter.. står ju inget om det i rtorrent.rc, användaren som rtorrent kör på är ju min vanliga user.
Vad menar du egentligen med att "ingen har rättigheter till filen"? Rättigheterna blir alltså 000 av någon mystisk anledning? Användaren du kör rtorrent om borde ju ha både läs- och skrivrättigheter. Alla andra borde ha läsrättigheter.
Dexxa skrev:Mjo, jag vet.. men vet inte riktigt hur jag ska fixa så rtorrent sätter rätt rättigheter.. står ju inget om det i rtorrent.rc, användaren som rtorrent kör på är ju min vanliga user.
Vad menar du egentligen med att "ingen har rättigheter till filen"? Rättigheterna blir alltså 000 av någon mystisk anledning? Användaren du kör rtorrent om borde ju ha både läs- och skrivrättigheter. Alla andra borde ha läsrättigheter.
Nja, den får inte rättigheter 000, utan drwx------
EDIT: Börjar fundera på ifall det är samba som är fel confat.. för det är ju samba jag går in med när jag ska kolla på filerna jag laddat ner...
Jag har en lite fråga. Vad betyder femmorna i nedanstående rad som jag har i min rtorrent.rc? Vad händer om jag ändrar dem?
schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/torrentfiles/*.torrent
Jag har ingen aning om vad de betyder, men om du ändrar dem så fungerar det inte som det är tänkt.. Det finns nämligen varianter med andra siffror. En som jag har sett t.ex. så är det 10,10
felldin skrev:Jag har en lite fråga. Vad betyder femmorna i nedanstående rad som jag har i min rtorrent.rc? Vad händer om jag ändrar dem?
Syntax: schedule = id,start,interval,command rtorrent Man
Alltså, om "start"=x s., "interval"=y s. och "command"=z: Starta kommandot z x sekunder efter rtorrent startar och kör det var y:e sekund. I det här fallet, börja ladda torrent-filer från "/home/torrentfiles/" 5 sekunder efter att rtorrent startat och gör samma sak var 5:e sekund.
felldin skrev:Jag har en lite fråga. Vad betyder femmorna i nedanstående rad som jag har i min rtorrent.rc? Vad händer om jag ändrar dem?
Alltså, om "start"=x s., "interval"=y s. och "command"=z: Starta kommandot z x sekunder efter rtorrent startar och kör det var y:e sekund. I det här fallet, börja ladda torrent-filer från "/home/torrentfiles/" 5 sekunder efter att rtorrent startat och gör samma sak var 5:e sekund.
OK, det innebär alltså att katalogen pollas var 5:e sekund efter nya torrentfiler?
OK, det innebär alltså att katalogen pollas var 5:e sekund efter nya torrentfiler?
Lysande! Detta lilla program blir bara bättre och bättre för varje dag man använder det...
Har dock ett litet problem som har börjat dyka upp de senaste dagarna. Jag får ett felmeddelande under vissa torrents där det står: "Storage error: [File chunk write error: Cannot allocate memory.]"
Är det någon som vet vad som kan vara fel och hur jag åtgärdar det?
Kan man begränsa så att rtorrent bara laddar ned två eller tre torrents och lägger resten på kö?
Just nu så tankar min hur många som helst, och det är inte optimalt enligt rtorrents hemsida.
Har sett att det finns ett antal webinterface till rtorrent. Fårgan är bara vilket man ska välja? Någon som har tips på ett bra webinterface till rtorrent? Skulle även vara bra om det finns någon installationsguide att följa för att installera den.
Jag kör ubuntu 8.04 med rtorrent 0.8.4/0.12.4 om den informationen kan vara till hjälp...