Jag har problem med suspend(to ram). Den verkar gå ner i viloläge helt ok. Sen när den ska vakna, så hör man att hd:n snurrar igång, powerlampan lyser osv.. Men det verkar inte som det kommer någon signal till skärmen, den är bara svart och det står "no signal".
Så vad kan man försöka med för att få det att funka? Hur kan man debug:a det?
Tacksam på förhand!
Problem att "vakna" från suspend
- DeepThought
Re: Problem att "vakna" från suspend
Du kan börja med att kolla in följande:
https://wiki.ubuntu.com/DebuggingKernelSuspend
Det är iallafall en start. Sedan kan det hjälpa om du ger oss mer information om vad du har för dator, vilket grafikkort och vilken drivrutin till grafikkortet som används.
Mitt svar är lite knapphänt, så fråga gärna om det är något som är oklart, om du behöver hjälp med något eller om du helt enkelt föredrar hjälp på svenska
EDIT: Jag har själv haft problem med att vakna från suspend sedan några dagar tillbaka, men jag har inte haft tid att börja felsöka. Antingen var det en uppdatering av något häromdagen som ställer till det (men jag har inget minne av att jag uppdaterat något som kan störa suspend), eller så var det efter att jag uppdaterade till nvidias 180.08-drivare som det började strula. Jag återkommer om jag hittar orsaken till mitt problem (suspend har fungerat felfritt för mig tidigare)!
https://wiki.ubuntu.com/DebuggingKernelSuspend
Det är iallafall en start. Sedan kan det hjälpa om du ger oss mer information om vad du har för dator, vilket grafikkort och vilken drivrutin till grafikkortet som används.
Mitt svar är lite knapphänt, så fråga gärna om det är något som är oklart, om du behöver hjälp med något eller om du helt enkelt föredrar hjälp på svenska

EDIT: Jag har själv haft problem med att vakna från suspend sedan några dagar tillbaka, men jag har inte haft tid att börja felsöka. Antingen var det en uppdatering av något häromdagen som ställer till det (men jag har inget minne av att jag uppdaterat något som kan störa suspend), eller så var det efter att jag uppdaterade till nvidias 180.08-drivare som det började strula. Jag återkommer om jag hittar orsaken till mitt problem (suspend har fungerat felfritt för mig tidigare)!
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Ok, tack för svaret! 
Jag ska prova det senare i eftermiddag.
Men jag blir lite osäker på det där om RTC-klockan, och att man ska ställa tillbaka den när man är klar? Hur gör man det? Jag vill ju inte pajja något. Jag förstår att den kommer att vilja köra "diskchecken" om jag inte stänger av det. Men detta?

Jag ska prova det senare i eftermiddag.
Men jag blir lite osäker på det där om RTC-klockan, och att man ska ställa tillbaka den när man är klar? Hur gör man det? Jag vill ju inte pajja något. Jag förstår att den kommer att vilja köra "diskchecken" om jag inte stänger av det. Men detta?
Remember that when you are all done, you'll want to set your RTC clock back. Note that NTP by itself is not sufficient to recover the correct time of day, since by default NTP is configured to do nothing if the time is off by more than 1000 seconds. You must first use the 'ntpdate' or 'date' command to get the clock close.
-
- Kontakt:
Hej igen!
Nu har jag provat att följa instruktionerna i din länk.
Följande verkar ju vara det jag ska leta efter:
Mig säger det inte så mycket...
Jag har förövrigt ett Nvidia-grafikkort(8500gt), drivare är 173.14.12. Moderkortet är ett Gigabyte GA-G33M-DS2 G33.
EDIT: Har även provat att lägga till "ttydc" i MODULES i /etc/default/acpi-support, men det gjorde ingen skillnad förutom att det försvann ifrån hash matches men det var inget annat som dök upp istället.
EDIT2: Har nu även provat en live-cd med 8.10, exakt samma sak där.
Nu har jag provat att följa instruktionerna i din länk.
Följande verkar ju vara det jag ska leta efter:
dmesg i sin helhet: http://pastebin.com/m3126fc60[ 22.932729] Magic number: 0:175:29
[ 22.932732] hash matches device ttydc
Mig säger det inte så mycket...

Jag har förövrigt ett Nvidia-grafikkort(8500gt), drivare är 173.14.12. Moderkortet är ett Gigabyte GA-G33M-DS2 G33.
EDIT: Har även provat att lägga till "ttydc" i MODULES i /etc/default/acpi-support, men det gjorde ingen skillnad förutom att det försvann ifrån hash matches men det var inget annat som dök upp istället.
EDIT2: Har nu även provat en live-cd med 8.10, exakt samma sak där.
-
- Kontakt:
Ingen som har några mer förslag?