LAN -Huawei problem 8.10 Löst
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
LAN -Huawei problem 8.10 Löst
Hej jag skall inte skälla men visst är det underligt och mycket negativt för Ubuntu-utvecklingen att i mina 2 Dell Laptop fungerar varken LAN anslutningen eller Telias Huawei E-220 med 8.10? OBS LAN fungerar helt OK i 8.04 och efter lite handpåläggning även E-220 med Vodafone Card Driver. Jag menar vilken tråkig utveckling ska det bli så här så betalar jag hellre för något som fungerar mot att något är gratis och inte fungerar utan en massa konfigurerande! Det där med gratis i alla lägen köper jag inte alls då det lätt blir för många Amatörer som sabbar till det!
Alltså kan nån sälja mig en fungerande CD med 8.10 där åtminsone LAN portarna fungerar på Internet. Jag har köpt Mandriva där fungerar det perfekt med tråd o trådlöst bara som en liten fingervisning. Tack Leffe
Alltså kan nån sälja mig en fungerande CD med 8.10 där åtminsone LAN portarna fungerar på Internet. Jag har köpt Mandriva där fungerar det perfekt med tråd o trådlöst bara som en liten fingervisning. Tack Leffe
Senast redigerad av 1 Leffe, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: LAN -Huawei problem 8.10
Det här har jag fortfarande inte riktigt förstått, hur skillnaden kan vara så stor. För vissa fungerar 8.10 och nätverksbiten inklusive WLAN och 3G helt underbart, för andra är det rena mardrömmen.
Vad är det för Dell-topar du har? Och vad sitter det för nätverkskort och WLAN-kort i dem? 3G har bråkat för vissa då de inte har tagit bort PIN-koden på donglen vet jag.
Min sammanfattning av hur mina två Dellar hanterat 8.10 är bara positiv. Det rör en Inspiron 9400 och en XPS m1330. Inga som helst problem med vare sig WLAN, LAN eller 3G. Allt har fungerat "out of the box".
Vad är det för Dell-topar du har? Och vad sitter det för nätverkskort och WLAN-kort i dem? 3G har bråkat för vissa då de inte har tagit bort PIN-koden på donglen vet jag.
Min sammanfattning av hur mina två Dellar hanterat 8.10 är bara positiv. Det rör en Inspiron 9400 och en XPS m1330. Inga som helst problem med vare sig WLAN, LAN eller 3G. Allt har fungerat "out of the box".
-
- Kontakt:
Tack för svar mina datorer är Inspiron 9300 och Latitude D600. Vad det beträffar nätverkskorten mm är det väl oviktigt...? det ska väl för f-n fungera när det gör det i 8.04! Vad gäller 9300 har jag återinstallerat till 8.04 men D600 går ej att surfa med..vill minnas att den nu ansluter enligt ikonen men Mozilla kan ej hitta ut på nätet ej heller mitt e-post program...som sagt en helt ny uppdaterad CD ser jag fram emot för jag tycker om Ubuntu också och min lilla Eeepc 701 går som en dröm med Linux!
-
Igenom att veta vilka kort det är som sitter i kan man ju faktiskt hänvisa till lite hjälp så du får ordning på det.
Att "det bara ska fungera", är något vi stundvis blir rätt bortskämda med i Ubuntu eftersom en hel del gör det. Folk tycks glömma hur vi haft det i Windowsmiljö förr med fipplande av CD-skivor för drivrutinsinstallation. Och ja visst kan man anse att det är lite skevt att det fungerat i en tidigare utgåva men inte i nuvarande. Men vid problem finns det bara två sätt att agera... låta problemet styra dig, eller fixa problemet.
ubuntuforums.org har en hel sektion dedikerad åt Dellburkar där man kan finna mycket.
En uppdaterad CD fixar man enklast igenom att ladda ner och bränna den själv via ubuntu.com.
Att "det bara ska fungera", är något vi stundvis blir rätt bortskämda med i Ubuntu eftersom en hel del gör det. Folk tycks glömma hur vi haft det i Windowsmiljö förr med fipplande av CD-skivor för drivrutinsinstallation. Och ja visst kan man anse att det är lite skevt att det fungerat i en tidigare utgåva men inte i nuvarande. Men vid problem finns det bara två sätt att agera... låta problemet styra dig, eller fixa problemet.
ubuntuforums.org har en hel sektion dedikerad åt Dellburkar där man kan finna mycket.
En uppdaterad CD fixar man enklast igenom att ladda ner och bränna den själv via ubuntu.com.
-
- Kontakt:
Tack så länge jag har funderat och funderat och kommit fram till att det inte är mitt problem om 8.10 inte fungerar i mina datorer. Jag kör inte Vista heller men däremot på mina 7 Datorer allt från dubbel-trippelbot med Win 98, XP, Mandriva, Eeepc701, 8.04 även virtuellt med Suse, OpenSolaris, Linpus mm. 8.10 får växa till sig det tar i nuläget för mycket tid av mina dyrbara tid som Pensionär! Mvh Leffe
-
Hehe, jag som trodde att tid var just det pensionärer hade. Men men, happy laptoping och så får vi se om 8.10 växer till sig mycket nog.
Ha det gott!
Ha det gott!
-
- Kontakt:
Jo man kan skämtsamt säga med allvarlig underton att vi pensionärer har ont om tid...för vi har ju inte så mycket tid kvar till livets slut! och jag har redan haft min första hjärtinfarkt förra året så några trilskande datorer vill vi inte ha!
Jag har provat 8.10 med en ren installation på min Dell D600 men icke sa Nicke! Den visar att den ansluter via kabel men det går inte att surfa med Firefox. Jag får fram att det bl.a står i Hårdvarutestet ERROR: Could not find def gateway in/proc Traceback (most recent call last)
Den frågar om mitt nätverkskort är NetXtreme BCM5705M Gigabit Ethernet (rev 01) och BCM 4306 802.11 b/g Wireless LAN Controller (rev03) och det tror jag väl är rätt utan att veta säkert. Jag provade nyss en live CD med NimbleX och den hittade ut på nätet med en gång så vad f-n har hänt med 8.10 då 8.04 fungerar och alla andra OS jag testat? Mvh Leffe
Jag har provat 8.10 med en ren installation på min Dell D600 men icke sa Nicke! Den visar att den ansluter via kabel men det går inte att surfa med Firefox. Jag får fram att det bl.a står i Hårdvarutestet ERROR: Could not find def gateway in/proc Traceback (most recent call last)
Den frågar om mitt nätverkskort är NetXtreme BCM5705M Gigabit Ethernet (rev 01) och BCM 4306 802.11 b/g Wireless LAN Controller (rev03) och det tror jag väl är rätt utan att veta säkert. Jag provade nyss en live CD med NimbleX och den hittade ut på nätet med en gång så vad f-n har hänt med 8.10 då 8.04 fungerar och alla andra OS jag testat? Mvh Leffe
- Stirner
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hejsan Leffe. Trist att läsa att det inte fungerar för dig.
Vad gäller din mobilla anslutning till internet skulle jag vilja rekomendera att använda pon. pon är ett terminalverktyg som enligt min uppfattning är den hittils stabilaste och det minst krångliga sättet att ansluta till internet med mobillt bredband i Ubuntu.
du hittar en howto i ubuntu-se,s wiki här: http://ubuntu.se/wiki/Mobilt_bredband_med_pon
Läste även att du har en eeePc 701 och vill då passa på att göra lite reklam för min blogg i ämnet http://stirner-eee.blogspot.com där hittar du howtos, tips och trix gällande Asus eee serie.
Väl mött //Stirner
Vad gäller din mobilla anslutning till internet skulle jag vilja rekomendera att använda pon. pon är ett terminalverktyg som enligt min uppfattning är den hittils stabilaste och det minst krångliga sättet att ansluta till internet med mobillt bredband i Ubuntu.
du hittar en howto i ubuntu-se,s wiki här: http://ubuntu.se/wiki/Mobilt_bredband_med_pon
Läste även att du har en eeePc 701 och vill då passa på att göra lite reklam för min blogg i ämnet http://stirner-eee.blogspot.com där hittar du howtos, tips och trix gällande Asus eee serie.
Väl mött //Stirner
http://stirner-eee.blogspot.com Stirner eee blog howto tips och trix för dig med eeePc http://stirner-eee.blogspot.com
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Var det en ren 8.10-installation eller en uppgradering? En uppgradering kan ju strula just p.g.a. gamla inställningar...Leffe skrev:Hej jag skall inte skälla men visst är det underligt och mycket negativt för Ubuntu-utvecklingen att i mina 2 Dell Laptop fungerar varken LAN anslutningen eller Telias Huawei E-220 med 8.10? OBS LAN fungerar helt OK i 8.04 och efter lite handpåläggning även E-220 med Vodafone Card Driver.
Jag får också säga samma sak, vill inte skälla, hehe, men GNU/Linux är möjligtvis 'fritt' - gratis är en felaktigt term även om GNU/Linux ju är det på ett sätt...Leffe skrev:Jag menar vilken tråkig utveckling ska det bli så här så betalar jag hellre för något som fungerar mot att något är gratis och inte fungerar utan en massa konfigurerande!
Det där med gratis i alla lägen köper jag inte alls då det lätt blir för många Amatörer som sabbar till det!
Men såna här hårdvaruproblem går i stort inte att skylla på GNU/Linux, utvecklarna gör det bästa dom kan och att då man inte har någon förtjänst på GNU/Linux på desktopsidan (iaf än så länge) i kombination med att hårdvarutillverkarna inte erbjuder egna drivrutiner för GNU/Linux - då måste man ha förståelse för att utvecklarna jobbar i ordentlig motvind...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Kontakt:
Tack Stirner och Farmfield. Jag sitter med mina papper från Telia och något användarnamn och lösen till Mobila Bredbandet har jag aldrig fått? Jag har bara PIN och PUK koden och har bara behövt PIN när jag loggat in i XP . Det blir till att ringa kundtjänst när dom vaknar.
Men hur går jag vidare för att få LAN anslutningen att fungera. Jag har en ny ren installation av 8.10
Tack för länkarna om eeepc men i nuläget kan jag inte ens tänka tanken att installera Ubuntu i min "lilla baby" som ju fungerar alldeles förträffligt även om en Midiplayer vore önskvärt då jag är musiker också. Tack....www.musicmix.se
Men hur går jag vidare för att få LAN anslutningen att fungera. Jag har en ny ren installation av 8.10
Tack för länkarna om eeepc men i nuläget kan jag inte ens tänka tanken att installera Ubuntu i min "lilla baby" som ju fungerar alldeles förträffligt även om en Midiplayer vore önskvärt då jag är musiker också. Tack....www.musicmix.se
du måste stänga av pinkod för att få mobilt bredband att funka i ubuntu, när jag gjorde de så funka mitt mobila bredband perfekt, har samma dongel som du fast min operatör är treLeffe skrev:Tack Stirner och Farmfield. Jag sitter med mina papper från Telia och något användarnamn och lösen till Mobila Bredbandet har jag aldrig fått? Jag har bara PIN och PUK koden och har bara behövt PIN när jag loggat in i XP . Det blir till att ringa kundtjänst när dom vaknar.
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
-
- Kontakt:
Tack men jag vill inte stänga av PIN koden då det fungerade perfekt i 8.04 med Vodaphone Mobile Card Driver plus jag vill använda den i XP också då jag " leker" med 7 datorer! Jag har provat att konfigurera enligt tipset med PON men får då ett meddelande vid inloggning Error: only members of the "dip" group can use this command.
Men det kommer väl igång nån gång?...som väl är har jag 6 datorer som fungerar bl.a 8.04 men 8.10 får Ubuntu teamet återvända till skrivbordet med och börja koda om...eller?
Men det kommer väl igång nån gång?...som väl är har jag 6 datorer som fungerar bl.a 8.04 men 8.10 får Ubuntu teamet återvända till skrivbordet med och börja koda om...eller?
- Stirner
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Leffe skrev:Tack men jag vill inte stänga av PIN koden då det fungerade perfekt i 8.04 med Vodaphone Mobile Card Driver plus jag vill använda den i XP också då jag " leker" med 7 datorer! Jag har provat att konfigurera enligt tipset med PON men får då ett meddelande vid inloggning Error: only members of the "dip" group can use this command.
Men det kommer väl igång nån gång?...
Ursäkta mig jag skulle lagt till att i version 8.10 måste man ange
Kod: Markera allt
sudo pon <ditt anslutningsnamn>
sudo poff <ditt anslutningsnamn>
Jag vet inte vilken vana du har av att arbeta i terminal. Men sudo betyder Super User DO och ger möjlighet att utföra saker som Superanvändere (root) http://en.wikipedia.org/wiki/Sudo
Vad gäller ditt lan (är det bara lan eller wlan också???) så vore det bra om du kunde öppna en terminal och köra
ifconfig
lspci
iwconfig
Riktigt så illa tycker jag inte att det är ;-) Har själv installerat 8.10 på ett antal egna och vänners datorer så gott som utan något strul alls om men gemför med föregående versioner. Bäst måste jag ändå säga att jag tycker det fungerar på min eee som jag använder i skrivande stund. Du sa att du pysslar med musik? Det gör jag med en del och det finns en hel del kul verktyg till ubuntu när det gäller det ämnet just nu Bland annat programen LMMS och qtractor om du vill kan vi ju starta en annan tråd i det ämnet :-PLeffe skrev:som väl är har jag 6 datorer som fungerar bl.a 8.04 men 8.10 får Ubuntu teamet återvända till skrivbordet med och börja koda om...eller?
Ha det gott så länge och du ska se att vi får ordning på dina problem. Tillsammans här på forumet. För där har du den stora skillnaden mellan Windows och Ubuntu, råkar du på problem med din dator har du en stor varm gemenskap här ute på nätet. Som på flera språk och i ett antal olika forum är villiga att hjälpa dig. Inte för att vi får betalt, utan för att vi brinner för fri mjukvara, öppen källkod och som namnet Ubuntu tydlygt antyder; Medmänsklighet.
Det är väll ändå inte gemförbart med att ringa någon surmulen underbetald människa som jobbar på suport avdelningen hos microsoft?
Ursäkta om stavningen blev lite kackig i detta inlägg, jag sitter som sakt med min eee, på bussen på väg till stockholm.
Peace!
MVH Stirner
http://stirner-eee.blogspot.com Stirner eee blog howto tips och trix för dig med eeePc http://stirner-eee.blogspot.com
-
- Kontakt:
Tack men nu har jag tömt min energi för nån vecka eller två när jag inte får någonting att fungera. Som jag sa förut skall JAG som pensionär sitta och våndas över ett OS som inte fungerar och skarpare hjärnor en min borde veta hur man anpassar LAN, WLAN och Huawei E-220 i Dell D600 och Dell Inspiron 9300. Jag tycker faktiskt det luktar skandal om nu Linux/Ubuntu vill ta marknadsandelar från Microsoft och inte kan leverera ett färdigt fungerande system. Som jag sagt förut betalar jag gärna några kronor för ett fungerande OS och är sjävklart emot fildelning då det är rena röveriet från oss Musiker och andra konstnärer!
Keep Swinging...Leffe
Keep Swinging...Leffe
- farmfield
- Kontakt:
Jag som har pillat 'professionellt' med Windows i snart 13 år (gick från MacOS 7.x till Windows NT 4 1996) förvånas ofta hur man hör användare kalla Windows för ett fungerande OS, hehe, för om det hade varit så hade jag inte haft så mycket att göra under åren...Leffe skrev:Tack men nu har jag tömt min energi för nån vecka eller två när jag inte får någonting att fungera. Som jag sa förut skall JAG som pensionär sitta och våndas över ett OS som inte fungerar och skarpare hjärnor en min borde veta hur man anpassar LAN, WLAN och Huawei E-220 i Dell D600 och Dell Inspiron 9300. Jag tycker faktiskt det luktar skandal om nu Linux/Ubuntu vill ta marknadsandelar från Microsoft och inte kan leverera ett färdigt fungerande system. Som jag sagt förut betalar jag gärna några kronor för ett fungerande OS och är sjävklart emot fildelning då det är rena röveriet från oss Musiker och andra konstnärer!
Keep Swinging...Leffe
Ang. dom här 3G-donglarna så är det ju så att man i Windows installerar nån drivrutin som ligger med i dongeln för att kunna använda den. Då är det ju inte Windows som 'fungerar' utan operatören (och/eller modemtillverkaren) som sett till att det fungerar. Att dom inte släppt motsvarande mjukvara/drivrutin för GNU/Linux är ju inte GNU/Linux fel. Det är ju faktiskt så att GNU/Linux i stort utvecklas utan hårdvarutillverkarnas 'stöd' - vilket bara det i sig själv imponerar skiten ur mig nästan dagligen...

Men annars verkar det som du haft otur (kanske just med hårdvaran) snarare än att det är nåt man kan 'skylla' på GNU/Linux. Jag köpte ju en bärbar HP/Compaq nyligen och har inte suttit på GNU/Linux sedan i våras (Ubuntu 7.10) och förutom att det trådlösa nätverkskortet var lite skumt att få igång så har allt annat fungerat utan 'handpåläggning'.
Och inte bara det, för passande nog med tanke på ämnet i tråden så tog jag en tripp ner till mitt stamcafé när sonen gick på Karate idag. Efter att ha köpt en kopp Monteriva-kaffe* så plockade jag fram datorn och då erbjöd café-ägarens son mig att låna hans telenor-3G-dongel - snacka om service, hehe... Så jag satte i dongeln, gick till egenskaper för nätverk, till fliken mobilt, valde lägg till, valde telenor som operatör och plopp så var jag ute på internet. Så jag är väldigt imponerad av den biten. Tråkigt att du verkar ha haft sån otur...
* hitta ett café som har Monteriva-kaffe och testa, det är löjligt gott

-
- Kontakt:
Gokväll i vintermörkret. Tack för synpunkter vad kul att några får det att fungera! Jag är faktist mer intresserad att få igång bredbandet via kabel än WLAN men tar gärna emot info vilka filer jag skall ladda hem för att få igång Vodafone Mobil Card Driver. Varför? jo den gick så jäkla bra till 8.04 men tydligen måste vissa uppdateringar ske för 8.10 som jag inte greppar...jag har väl för små händer! ....Leffe
-
- Kontakt:
Jaha den som vill kan skotta snö istället...! Jag skriver på min Dell D600 och har installerat en ren Mandriva 2009, LAN fungerar och Huawei E-220 med Telia. ....Leffe
- farmfield
- Kontakt:
Mandriva är kanon-najsigt... Och om jag inte minns fel var vår 'GnuGuru' - Bossieman - grymt imponerad av stödet för 3G-donglarna redan med Mandriva 2008.1 'Spring' i våras... Kul att du fick igång det!Leffe skrev:Jaha den som vill kan skotta snö istället...! Jag skriver på min Dell D600 och har installerat en ren Mandriva 2009, LAN fungerar och Huawei E-220 med Telia. ....Leffe

-
- Kontakt:
Hej igen jag vet att det är vid sidan om Ubuntu men några bl.a Stirner använder ju Eeepc701 och min fråga är nu vet någon hur jag kan få mitt Telia Huawei e-220 att fungera på original eeepc701? Vore kul när jag idag förhandlat med Telia om surfa dygnet runt istället för kvällar och helger.LAN och WLAN där det finns går kanonbra...Leffe
-
- Kontakt:
Hallå! Nu har jag info på min fråga om Mobilt Bredband (Telia) till Eeepc701 original Xandros. Det är bara att välja Network Connections .sedan .. Create..och svara på några frågor ...sen är det klart! Inga Terminalcommandon alls. Happy Days!...Summa summarum av det här. Jag skall hålla mig låååååångt från 8.10..men min 8.04 , Mandriva och Xandros går som en dröm!..Mvh Leffe