Inget ljud med firefox i youtube

Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Hej är det någon skillnad på firefox om man installerar den via paket hanteraren eller om man laddar
ner filen från mozilla och installerar manuellt ? Jag hade problem med att få ljudet att fungera på youtube
lyckades lösa det genom att redigera firefoxrc. Men den filen saknas helt nu när jag installerade version 2.0.0.1 istället för den gamla 2.0 som installerades med paket hanteraren..Finns det någon möjlighet att få tillbaks ljud i firefox ? Tydligen så är inte adobe flash player anpassad för hur kubuntu hanterar ljud
Bild
Bild
Bild
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pakethanteraren är alltid bäst att installera progrm med för den tar hand om alla beroenden samt uppdateringar. Installerar man själv måste man göra allt detta själv.

Har inte själv Kubuntu, som har KDE skrivbordsmiljö och kan inte vara till bättre hjälp med det finns andra här på forumet som använder Kubuntu.

Men i varje fall: välkommen till forumet! :)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

[quote="petri0"]Pakethanteraren är alltid bäst att installera progrm med för den tar hand om alla beroenden samt uppdateringar. Installerar man själv måste man göra allt detta själv.

Har inte själv Kubuntu, som har KDE skrivbordsmiljö och kan inte vara till bättre hjälp med det finns andra här på forumet som använder Kubuntu.

Men i varje fall: välkommen till forumet! :)[/quote]
Jo jag förstod det märkte direkt att det var en äldre version av ff
men jag hade till en början lite svårt för kubuntu pga avsaknaden av root
kunde inte skapa nya kataloger osv. Det är ju lite mera klurigt att göra allting själv i terminalen
vilket förmodligen skrämmer bort nybörjarna det vill säga dom som inte ens har sett dos prompten bakom windows lol
Inbillar mig iaf att man har lite nytta av sina gamla dos erfarenheter :)
Bild
Bild
Bild
Bild
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av freemanen »

finns en flash 9 beta som fungerar mycket bättre än sjuan som finns i pakethanteraren. Den finns att hämta här http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer9.html
Okänd

Inlägg av Okänd »

Flyttar tråden till Program & Spel där den hör hemma bättre.
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Jag hade också problem med ljud i firefox på bland annat YouTube, sedan jag uppdaterat till flash 9 beta funkar det överallt så det kan jag rekommendera.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Tackar flash 9 fungerar utmärkt med youtube. Brukar annars undvika beta versioner
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Tillbaks på ruta ett igen ljudet fungerar inte i firefox längre
Bild
Bild
Bild
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Körde du något program som inte normalt sett kommer med Ubuntu när du försökte se flashfilmerna? Det finns nämnligen vissa program som är fula och kapar hela ljudsystemet har jag för mig.

Jag har inga problem med att köra program som Skype, Xmms och Firefox med Flash samtidigt så dessa borde fungera för dig också (förhoppningsvis).
chrx
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av chrx »

mig hjälpte det att ändra: FIREFOX_DSP .. till aoss.
http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... =firefoxrc
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

[quote="chrx"]mig hjälpte det att ändra: FIREFOX_DSP .. till aoss.
http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... =firefoxrc[/quote]
Ja den tråden läste jag förut och det hjälpte tills jag bestämde mig för att installera firefox 2.0.0.1
Då den inte fanns tillgänglig i paket hanteraren så laddade jag ner den från mozilla och
installerade manuellt. min installation ligger i /usr/local/bin/firefox och inte /etc/firefox/
grejen är den att filen firefoxrc saknas helt så jag har ingen möjlighet att göra några inställningar för FIREFOX_DSP
fick ljudet att fungera en kort stund då när jag installerade flash 9

Har inga problem med att få ljud i youtube med konqueror, kan det va så att den använder egen flash plugin ?
Är inte alls van med den webläsaren..
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Kan någon förklara varför ljudet försvinner från firefox så fort man stänger av firefox och
startar webläsaren på nytt ? För att få tillbaks ljudet så måste jag radera libflashplayer.so från plugins
och kopiera en ny libflashplayer.so till /usr/local/bin/firefox/plugins

en lösning vore att skapa ett script som automatiskt tar bort det gamla libflashplayer och sedan kopierar
dit en ny innan firefox startar.. Ungefär som en batch fil i dos..Jag har dock ingen aning om hur man skapar ett script i linux vad ska det vara för fil ändelse ?
Bild
Bild
Bild
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="toxic76"]Kan någon förklara varför ljudet försvinner från firefox så fort man stänger av firefox och
startar webläsaren på nytt ? För att få tillbaks ljudet så måste jag radera libflashplayer.so från plugins

en lösning vore att skapa ett script som automatiskt tar bort det gamla libflashplayer och sedan kopierar
dit en ny innan firefox startar.. Ungefär som en batch fil i dos..Jag har dock ingen aning om hur man skapar ett script i linux vad ska det vara för fil ändelse ?[/quote]
Jag skulle rekommendera dig att köra Ubuntu 6.10 istället. Där ingår Firefox 2.0 och alla tidigare problem jag har haft med ljud och Flash 9 existerar knappt längre (har inte erfarat det på evigheter nu).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, konstgt...
Men firefox söker i både /usr/lib/firefox (/usr/local/bin/firefox för din del). Men även i ~/.mozilla/plugins
Kolla så att det bara finns ett "libflashplayer.so". Du kan ju även köra "locate -u", och sen "locate libflashplayer.so".
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

[quote="tomplast"][quote="toxic76"]Kan någon förklara varför ljudet försvinner från firefox så fort man stänger av firefox och

dit en ny innan firefox startar.. Ungefär som en batch fil i dos..Jag har dock ingen aning om hur man skapar ett script i linux vad ska det vara för fil ändelse ?[/quote]
Jag skulle rekommendera dig att köra Ubuntu 6.10 istället. Där ingår Firefox 2.0 och alla tidigare problem jag har haft med ljud och Flash 9 existerar knappt längre (har inte erfarat det på evigheter nu).[/quote]
Hmm jag är medveten om att dom flesta använder ubuntu och att det är den
som det satsas mest på.Har själv provat men det var inget som jag fastnade för direkt
är inte så förtjust i gnome. Men då när jag hörde talas om att kde finns i kubuntu så laddade jag
ner en iso och brände till skiva och installerade..
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

[quote="emil.s"]Hm, konstgt...
Men firefox söker i både /usr/lib/firefox (/usr/local/bin/firefox för din del). Men även i ~/.mozilla/plugins
Kolla så att det bara finns ett "libflashplayer.so". Du kan ju även köra "locate -u", och sen "locate libflashplayer.so".[/quote]
Tanken var god hade nämligen missat den som ligger i home/.mozilla/plugins
men problemet kvarstår ännu..Detta är verkligen ett mysterium får nog vänta tills dom släpper en skarp version av flash9 då hoppas att adobe sköter det där bättre än macromedia
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"