problem med Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Dylan_
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

problem med Ubuntu

Inlägg av Dylan_ »

Har precis installerat ubuntu på min bärbara dator, den flyter inte lika bra som på windows vista.
Det känns "hackigt" när man scrollar upp och ner på hemsidor som tex youtube, fast jag har flash och java installerade ( vad jag vet haft ubuntu i en vecka snart)
och cpu användningen ligger inte under 50 % antigen det eller 100 %. jag misstänker att det är grafkortet som krånglar.

Intel GMA X3100
Intel Pentium Dual Core 1,86Ghz
4 GB minne
Nikke
Kontakt:

Re: problem med Ubuntu

Inlägg av Nikke »

Har du rätt dirvrutiner också?
Dylan_

Inlägg av Dylan_ »

Jag vet faktiskt inte
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.

Att spela flash-videor med adobes flash-plugin tar rätt mycket cpu, men jag tror inte det finns några bra alternativ än. Tar den mycket cpu även när du inte spelar flash-videor? (Att spela några få videor borde inte göra scrollning hackigt.)
Dylan_

Inlägg av Dylan_ »

David Andersson skrev:Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.

Att spela flash-videor med adobes flash-plugin tar rätt mycket cpu, men jag tror inte det finns några bra alternativ än. Tar den mycket cpu även när du inte spelar flash-videor? (Att spela några få videor borde inte göra scrollning hackigt.)
just nu ligger cpu anvädningen på 100 % fast inga programs används. jag fattar ingetiing
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Dylan_ skrev:
David Andersson skrev:Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.

just nu ligger cpu anvädningen på 100 % fast inga programs används. jag fattar ingetiing
Det finns garanterat massvis med program som används. Vad säger top, förutom 100% cpu på någonting, och på vad?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Dylan_

Inlägg av Dylan_ »

dmz skrev:
Dylan_ skrev:

Det finns garanterat massvis med program som används. Vad säger top, förutom 100% cpu på någonting, och på vad?
enligt systemövervakaren så skiftar båda processorrena mellan 5-48 % användning och det verkar gnome-system-monitor som körs för andras program ligger på "sover" och vad menar du med top
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av corneliusbrother »

Öppna Program-->Tillbehör-->Terminal och skriv top så får du se vad det är som använder cpu. Xorg? Det är förmodligen grafikdrivisarna som krånglar om allt går segt. Installera envy så borde det fixa sig. :)
Dylan_

Inlägg av Dylan_ »

corneliusbrother skrev:Öppna Program-->Tillbehör-->Terminal och skriv top så får du se vad det är som använder cpu. Xorg? Det är förmodligen grafikdrivisarna som krånglar om allt går segt. Installera envy så borde det fixa sig. :)
jag hittar inte envy varken på läggtill/ta bort program eller på synaptic men hittar envy24 controll verkar vara till ljudkortet men mitt ljud funkar bra.
Användarvisningsbild
olano1

Inlägg av olano1 »

Hej Dylan!

Använder du Desktop Effects? Prova att högerklicka på skrivbordet och välj fliken "Visual effects", testa med att välja "utan effekter" och sedan går du in i fliken
"Fonts" och tittar så du har 'Subpixel smoothing(LCDs)' i bockad.
Om detta hjälper så är det något med drivrutinerna till kortet, de kanske inte stöds och du får köra utan effekter tills detta är löst.

Good luck!
Dylan_

Inlägg av Dylan_ »

olano1 skrev:Hej Dylan!

Använder du Desktop Effects? Prova att högerklicka på skrivbordet och välj fliken "Visual effects", testa med att välja "utan effekter" och sedan går du in i fliken
"Fonts" och tittar så du har 'Subpixel smoothing(LCDs)' i bockad.
Om detta hjälper så är det något med drivrutinerna till kortet, de kanske inte stöds och du får köra utan effekter tills detta är löst.

Good luck!

det hjälpte lite verkar flyta på lite lite bättre, verkar inte finnas driv-rutiner till intel kort :(
Användarvisningsbild
olano1

Inlägg av olano1 »

Nej, det är det som kan vara så h-vetes drygt ibland.
Har man normal-standard-hw så brukar det för det mesta gå bra.

Bra att det flyter lite bättre ändå. Har du testat Linux Mint? När jag haft problem med ubuntu så har det oftast fungerat med Linux Mint, som också är ett ubuntu/debian derivat.
Dylan_

Inlägg av Dylan_ »

olano1 skrev:Nej, det är det som kan vara så h-vetes drygt ibland.
Har man normal-standard-hw så brukar det för det mesta gå bra.

Bra att det flyter lite bättre ändå. Har du testat Linux Mint? När jag haft problem med ubuntu så har det oftast fungerat med Linux Mint, som också är ett ubuntu/debian derivat.

då blir det och installera vista igen :D
Användarvisningsbild
olano1

Inlägg av olano1 »

då blir det och installera vista igen :D

Usch, som att svära i kyrkan! Hehe, hellre XP
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"