problem med Ubuntu
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
problem med Ubuntu
Har precis installerat ubuntu på min bärbara dator, den flyter inte lika bra som på windows vista.
Det känns "hackigt" när man scrollar upp och ner på hemsidor som tex youtube, fast jag har flash och java installerade ( vad jag vet haft ubuntu i en vecka snart)
och cpu användningen ligger inte under 50 % antigen det eller 100 %. jag misstänker att det är grafkortet som krånglar.
Intel GMA X3100
Intel Pentium Dual Core 1,86Ghz
4 GB minne
Det känns "hackigt" när man scrollar upp och ner på hemsidor som tex youtube, fast jag har flash och java installerade ( vad jag vet haft ubuntu i en vecka snart)
och cpu användningen ligger inte under 50 % antigen det eller 100 %. jag misstänker att det är grafkortet som krånglar.
Intel GMA X3100
Intel Pentium Dual Core 1,86Ghz
4 GB minne
Re: problem med Ubuntu
Har du rätt dirvrutiner också?
Jag vet faktiskt inte
-
Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.
Att spela flash-videor med adobes flash-plugin tar rätt mycket cpu, men jag tror inte det finns några bra alternativ än. Tar den mycket cpu även när du inte spelar flash-videor? (Att spela några få videor borde inte göra scrollning hackigt.)
Att spela flash-videor med adobes flash-plugin tar rätt mycket cpu, men jag tror inte det finns några bra alternativ än. Tar den mycket cpu även när du inte spelar flash-videor? (Att spela några få videor borde inte göra scrollning hackigt.)
just nu ligger cpu anvädningen på 100 % fast inga programs används. jag fattar ingetiingDavid Andersson skrev:Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.
Det finns garanterat massvis med program som används. Vad säger top, förutom 100% cpu på någonting, och på vad?Dylan_ skrev:just nu ligger cpu anvädningen på 100 % fast inga programs används. jag fattar ingetiingDavid Andersson skrev:Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
enligt systemövervakaren så skiftar båda processorrena mellan 5-48 % användning och det verkar gnome-system-monitor som körs för andras program ligger på "sover" och vad menar du med topdmz skrev:Det finns garanterat massvis med program som används. Vad säger top, förutom 100% cpu på någonting, och på vad?Dylan_ skrev:just nu ligger cpu anvädningen på 100 % fast inga programs används. jag fattar ingetiingDavid Andersson skrev:Har du sökt på firefox hackar i detta forum? Det finns några trådar som beskriver liknande problem.
- corneliusbrother
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Öppna Program-->Tillbehör-->Terminal och skriv top så får du se vad det är som använder cpu. Xorg? Det är förmodligen grafikdrivisarna som krånglar om allt går segt. Installera envy så borde det fixa sig. 

jag hittar inte envy varken på läggtill/ta bort program eller på synaptic men hittar envy24 controll verkar vara till ljudkortet men mitt ljud funkar bra.corneliusbrother skrev:Öppna Program-->Tillbehör-->Terminal och skriv top så får du se vad det är som använder cpu. Xorg? Det är förmodligen grafikdrivisarna som krånglar om allt går segt. Installera envy så borde det fixa sig.
- olano1
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hej Dylan!
Använder du Desktop Effects? Prova att högerklicka på skrivbordet och välj fliken "Visual effects", testa med att välja "utan effekter" och sedan går du in i fliken
"Fonts" och tittar så du har 'Subpixel smoothing(LCDs)' i bockad.
Om detta hjälper så är det något med drivrutinerna till kortet, de kanske inte stöds och du får köra utan effekter tills detta är löst.
Good luck!
Använder du Desktop Effects? Prova att högerklicka på skrivbordet och välj fliken "Visual effects", testa med att välja "utan effekter" och sedan går du in i fliken
Om detta hjälper så är det något med drivrutinerna till kortet, de kanske inte stöds och du får köra utan effekter tills detta är löst.
Good luck!
olano1 skrev:Hej Dylan!
Good luck!
det hjälpte lite verkar flyta på lite lite bättre, verkar inte finnas driv-rutiner till intel kort

- olano1
Nej, det är det som kan vara så h-vetes drygt ibland.
Har man normal-standard-hw så brukar det för det mesta gå bra.
Bra att det flyter lite bättre ändå. Har du testat Linux Mint? När jag haft problem med ubuntu så har det oftast fungerat med Linux Mint, som också är ett ubuntu/debian derivat.
Bra att det flyter lite bättre ändå. Har du testat Linux Mint? När jag haft problem med ubuntu så har det oftast fungerat med Linux Mint, som också är ett ubuntu/debian derivat.
olano1 skrev:Nej, det är det som kan vara så h-vetes drygt ibland.
då blir det och installera vista igen

- olano1
då blir det och installera vista igen 
Usch, som att svära i kyrkan! Hehe, hellre XP

Usch, som att svära i kyrkan! Hehe, hellre XP