Skit med det mesta! [LÖST]

GurraG76

Skit med det mesta! [LÖST]

Inlägg av GurraG76 »

Jag har problem med det mesta i mitt ubuntu-system...
För ett par veckor sedan råkade jag över fylla min dator utan att jag märkte något. Jag tror jag fyllde swapen eller RAM.minnet oxå eller något för den bettede sig rå skumt, man kan säga att allt gick segt och funkade dåligt. Jag testade då en Live CD med Kubuntu, efter vilket allt funkade om möjligt ännu sämre, det vill säga många av mina egna inställningar t.e.x spellistor i amarok var borta och inställningar för mobilt-bredband.
Men sedan upptäckte jag att jag hade 0 i ledigt utrymme på disken och började rensa lite, det hände inget till en början (där av teorin om swap eller RAM) men snart så fanns det några Gig ledigt.Har levt lycklig sedan dess men i kväll blev det skit igen. Amarok snabb-spolar sig igenom låtarna och VLC vägrar spela filmer i helskärmsläge och stannar efter ca 20 sekunder, störigt värre.
Finns det någon logik i vad jag sagt och ännu viktigare har ni någon lösning förutom att installera om ubuntu? Om ominstallation är det ända så säg till. Allt jag vill är att komma tillbaks till det smootha ubuntu som jag en gång föll för.
Älskar er alla!
Senast redigerad av 1 GurraG76, redigerad totalt 25 gånger.
David Andersson

Re: Skit med det mesta!

Inlägg av David Andersson »

I stället för att installera om hela systemet så kan man installera om enstaka paket, eller bara rekonfigurera enstaka paket. Om du har systemet och home på samma partition, eller om det var home som blev full, så kan det vara dina personliga inställningar som blivit korrupta, och då hjälper varken att installera om allt, vissa paket, eller rekonfigurera, eftersom man normalt behåller home orörd då.

Så du skulle kunna prova att låta Amarok och VLC få starta med rensade personliga inställningar. Du kan "rensa" inställningarna genom att döpa om följande filer:

Kod: Markera allt

mv ~/.vlc ~/.vlc-undanflyttad
mv ~/.kde/share/config/amarokrc ~/.kde/share/config/amarokrc-undanflyttad
(eller bara ta bort ~/.vlc och ~/.kde/share/config/amarokrc om du vill det.)

Sedan starta Amarok och VLC och se om det blev bättre.
GurraG76

Inlägg av GurraG76 »

Aha! Bra tips.
Jag har ju /home på en separat partition, och det är ju den som blivit full, det känns du löst det. Amarok och VLC funkar fint nu och jag tänker nog fortsätta nollställa alla program som känns sega.
Tackar och bockar...
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

tänker nog fortsätta nollställa alla program som känns sega
Tänk på att du förlorar inställningar när du tar bort dem. Om du tar bort .mozilla-thunderbird så riskerar du förlora alla sparade mejl.

Om det funkar nu och du inte saknar några gamla inställningar så kan du ta bort ~/.vlc-undanflyttad och ~/.kde/share/config/amarokrc-undanflyttad

Glöm inte http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=30369
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"