more, less, most (pagers) [delad från: rwxd vs. rwx]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

more, less, most (pagers) [delad från: rwxd vs. rwx]

Inlägg av Christian Johansson »

När jag gick på LTH mellan 1992 och 1997 där vi använde UNIX så har jag bestämt för mig
...
att vi använde kommandot "more" istället för "less".
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: more, less, most (pagers)

Inlägg av Osprey »

moore går fortfarande alldeles utmärkt att använda i Ubuntu med, iaf jag har aldrig växt ifrån det... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Skillnaden mellan moore och less är marginell less har något lite bättre (subjektivt) funktion för att bläddra mellan delsidor, alternativt scrolla. Jag använder mestadels less, det är kortare att skriva.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Osprey skrev:Skillnaden mellan moore och less är marginell less har något lite bättre (subjektivt) funktion för att bläddra mellan delsidor, alternativt scrolla. Jag använder mestadels less, det är kortare att skriva.
less is more
;D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

mcNisse skrev: less is more
;D
More or less (skrivs "more || less" som i lsmod | (more || less) så funkar det även om man inte vet vilken av dem som är installerad.)
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

Christian Johansson skrev:Jag har förresten också för mig att vi använde kommandot "more" istället för "less".
ajja skrev:Skillnaden mellan moore och less är marginell less har något lite bättre (subjektivt) funktion för att bläddra mellan delsidor, alternativt scrolla. Jag använder mestadels less, det är kortare att skriva.
Jag har en kompis som mer använder Unix-varianter än Linux-varianter, och det visade sig att det är standard där (dvs åtminstone FreeBSD som hon har) att använda more snarare än less. Jag invände att more ju inte går att scrolla upp i, och hon började prata om att more är så dåligt inställt som standard i Linux. Mycket riktigt visade det sig att det faktiskt går alldeles utmärkt att scrolla både bak och fram i more, som alltså används i Unix, vilket jag själv inte listat ut hur man gör i Linux-more.

Varför denna skillnad finns har jag däremot ingen aning om. :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

njet_blaj skrev:Jag har en kompis som mer använder Unix-varianter än Linux-varianter, och det visade sig att det är standard där (dvs åtminstone FreeBSD som hon har) att använda more snarare än less. Jag invände att more ju inte går att scrolla upp i, och hon började prata om att more är så dåligt inställt som standard i Linux. Mycket riktigt visade det sig att det faktiskt går alldeles utmärkt att scrolla både bak och fram i more, som alltså används i Unix, vilket jag själv inte listat ut hur man gör i Linux-more.
Då kan du tala om för din kompis att just FreeBSD sedan länge använder less som more. DVS när hon kör more i FreeBSD så är det faktiskt inget annat än kommandot less som egentligen körs.

Sen så går det faktiskt att scrolla bakåt (tryck b) även med gamla vanliga more, förutsatt att du inte använder det i en pipeline (more fil funkar, men inte cat fil | more).
Användarvisningsbild
njet_blaj

Re: more, less, most (pagers) [delad från: rwxd vs. rwx]

Inlägg av njet_blaj »

Det förklarar förstås saken. Jag ska hälsa henne det vid ett tillfälle.

Att det går att scrolla bak även i more är kanske inte så förvånande egentligen, det är ju en ganska rimlig grundläggande funktion. :)
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"