Listan med tillgängliga trådlösa nätverk uppdateras inte

Användarvisningsbild
chavash
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Listan med tillgängliga trådlösa nätverk uppdateras inte

Inlägg av chavash »

På mitt universitet är det olika trådlösa nätverk i olika byggnader. Idag så fick jag gå fram och tillbaka en del med min ubuntulaptop och uppmärksammat denna märklighet:

Ubuntu ser bara nätverk som upptäcks vid uppstart. Går man till en annan byggnad med andra nätverk så försöker Ubuntu ansluta sig till ett av de gamla - Förgäves så klart. För att se de nya tillgängliga nätverken så fick jag (!!!) starta om. Helt konstigt.

Det är inte så att jag upplever det så jobbigt. För oftast springer man inte hit och dit, men man blir liksom nyfiken lite.

Är det en bugg?

Innan så hade jag lite problem med det trådbundna internet också: när jag kopplade ur nätverkssladden och kopplade in igen, så funkade inte internet. Tills jag hittade ett underbart paket ifplugd med vars hjälp datorn känner igen en inkopplad sladd och skickar en request till DHCP-routern.

Jag undrar om man har något liknande för det trådlösa?

Tack för era svar i förväg.
Användarvisningsbild
chavash
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Listan med tillgängliga trådlösa nätverk uppdateras inte

Inlägg av chavash »

jag tror att jag har hittat svaret.
Wireless devices that use the ath_pci kernel driver, such as the Atheros AR5212 wireless card, will be unable to connect to the network after using suspend and resume. To work around this issue, users can create a file /etc/pm/config.d/madwifi containing the single line:

SUSPEND_MODULES=ath_pci

This will cause the module to be unloaded before suspend and reloaded on resume.
https://wiki.ubuntu.com/IntrepidRelease ... %20ath_pci

så jag gjorde det och det funkar!

[LÖST]
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"