Ett råd från en som inte heller hängt med de sista åren.
Börja med att bestämma vilket moderkort du vill ha, kolla version av chipset.
Säkra kort är nog Intel ATI eller Gigabyte men inte för nya kort (stick i stäv mot gängse,. men Linux-distar brukar ta lite tid på sig att implementera stöd för de senaste påhitten).
Att jag tycker du ska börja med att först välja ett moderkort är för att du utifrån kortets specifikationer ska kunna välja minnen, diskar (finns iof inte så mycket annat att välja på än S-ATA, men i alla fall) och ljudkort.
Grafikkort är lite svårt, Nvidia kanske den drivare som finns från X-org är funktionsduglig men ger inget stöd för 3D rendering. Å andra sidan har Intel börjat att släppa 'fria' drivrutiner till all sin hårdvara inklusive grafik, men deras grafikkort brukar vara integrerad. ATI's grafikkortsdrivrutiner påstås vara fria nu mer men är inte klar över om de är av vidare värst kvalité.
Men som börja med ett tänkt moderkort, och en sak i taget.
Processor, om Intel välj en i mellanklassen de brukar hålla bra kvalitee men kolla med google först. AMD tycker jag personligen inte om på grund av att jag varit tvingad att felavhjälpa fler AMD än Intel. Med det inte sagt att ett system baserat på Intels arkitektur inte kan gå sönder men det tycks mig att system baserade på AMD har en tendens att vara känsligare.
Har inte en susning om vilken hårddisk som fått titeln 'disc of the year'

men en Seagate kanske..? Men uj det finns massor av olika att välja på (googel...)
Med låda är det bra om den har plats för det du vill stoppa in i den och sammtidigt ger bra utrymme för luftflödet. Att samtliga delar jordar bra är även en aspekt att ta hänsyn till, MAO glöm plast-lådor tänk server-låda så får du bra med HD-platser och rejält med utrymme.
En sak du glömt är kraftverket bör vara stabilt inte enbart leverera massor av Watt.