Ekiga

Användarvisningsbild
nixy

Ekiga

Inlägg av nixy »

Hej

Någon här som har erfarenhet av Ubuntus programtelefon Ekiga?

Jag startade förstagångsguiden, och klickade på länken till https://www.ekiga.net/ för att öppna ett nytt användarkonto. Men Firefox säger att "www.ekiga.net använder ett ogiltigt säkerhetscertifikat" och att certifikatet inte är betrott.

Måste man lägga till ett undantag i Firefox för att komma vidare? Om man, som jag, tänker testa programmet med föräldrar och kompisar som inte är datorvana vill man ju helst att det ska vara smidigt utan konstiga varningar. :-\
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ekiga

Inlägg av Cadryc »

Firefox gör så, det ser mycket värre ut än vad det är. Tror att det bara är så att certifikatet inte finns med i den databas som Firefox kontrollerar mot.

Det gör den för att se att certifikaten är de som de utger sig för att vara, tex om sidan utger sig för att vara min bank och prånglar ut ett certifikat så kollar Firefox om det finns med i databasen, gör det det så är det antagligen min bank. Annars så finns de ju viss risk... Men certifikatet funkar lika bra mot själva sidan för det, bara att Firefox inte kan verifiera den.

Men det här hjälper ju inte dig...
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag testade också, men fipplade lite med inställningarna (hade problem med codecs), men du skulle väl kunna meddela mig om du får det att fungera tillfredställande? Berätta vilken codec du kör, vilka inställningar etc.

För jag hade lite brus, ekon och skumma saker med lyckades inte med ett 100% fungerande alternativ. Men detta beror sannolikt på att jag råkade börja med att ta bort alla relevanta inställningar ;) (jag kör nämligen ekiga-gtkonly och det finns en bug som jag försökte fixa, men misslyckades kapitalt till en början och tog således bort alla "standard"-inställningar).

EDIT: Ehm, för att skriva något om ämnet, så: ja, det är bara att lägga till ett undantag i firefox så skall det fungera. Tyvärr är det, som du säger, lite knöligt för vänner och bekanta som inte är lika datorvana. Det bästa är nog att skicka ett mail till ekiga.net och upplysa dem om problemet.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag skaffade mig ett konto i våras, men fick det aldrig att funka. Kanske vara det brandväggen som strulade, men jag vet inte. Har inte brytt mig sedan dess.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Maths57, menar du ett SIP konto eller pay-to-phonekonto? Jag lyckades fixa ett SIP konto hos Ekiga som verkar funka hyffsat. Men nu har jag försökt betala för ett pc-to-phonekonto hos Diamondcard.us med kreditkort, men efter varje gång jag klickar på "Submit" visas ett felmeddelande som påstår följande:
You are only allowed to click once.
This prevents double billing your credit card.

Meddelandet är falskt eftersom jag bara klickar en gång. Skickade ett mail om detta till deras support, och fick genast ett svar:
Strange
och
You can try again. Close your browser and try again. No one else seems
to have this problem at the moment.

Men jag har provat igen, fyra - fem gånger, och med två olika datorer (Intrepid och Hardy, båda med Firefox 3.0.5) och får bara samma felmeddelande. Kan det vara fel på Firefox, eller det där amerikanska telekomföretaget?

P.S.
Det står även lite annat konstigt på betalsidan för kreditkort:
If you are using a non-USA credit card you may experience problems getting approved. This is due to our strict credit card security settings for foreign orders. If you are having a hard time getting your order approved we suggest a bank wire or payment using E-gold.com.
Vet inte om bara det är en rimlig orsak till felmeddelandet.... men med tanke på att t.ex. E-gold tar 8% som betalavgift, kan man ju misstänka att det är därför det "strular" för oss som bor utanför USA. ::) Ingen bra "shopping experience", tycker jag.

Det bör väl finnas bättre PC-to-phone leverantörer på närmare håll?
Senast redigerad av 1 nixy, redigerad totalt 10 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

nixy skrev:Maths57, hur lyckades du fixa ett konto? Nu har jag försökt betala för ett pc-to-phonekonto hos Diamondcard.us med kreditkort, men får hela tiden ett felmeddelande som påstår följande:
You are only allowed to click once.
This prevents double billing your credit card.

Det visas efter man klickat på "Submit". Skickade ett mail om detta till deras support, och fick genast ett svar:
Strange

och
You can try again. Close your browser and try again. No one else seems
to have this problem at the moment.

Men jag har provat igen, fyra - fem gånger, och med två olika datorer (Intrepid och Hardy, båda med Firefox 3.0.5) och får bara samma felmeddelande. Kan det vara fel på Firefox, eller det där amerikanska telekomföretaget?

P.S. Alltså jag klickar på knappen "Submit" bara en gång, iinte två som felmeddelandet påstår. Misstänker det kan ha nåt att göra med inställningarna på deras HTTPS site och Firefox... ?
Varför inte använda Digisip eller någon svensk leverantör!?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

aha :) (långsam editering där ovan) tackar för tipset, Emil
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Använder själv Wengophone (Qutecom)

Kod: Markera allt

sudo apt-get install wengophone
med Voipstunt
http://www.voipstunt.com/en/index.html
Fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

northface skrev:Använder själv Wengophone (Qutecom)

Kod: Markera allt

sudo apt-get install wengophone
med Voipstunt
http://www.voipstunt.com/en/index.html
Fungerar utmärkt.
:) Tack för tipset. I Ekiga ser det ut som att PC-to-phone-funktionen kräver ett konto hos Diamondcard, vilket alltså strular, och därför installerade jag Wengophone istället.

Ljudet fungerar bra, och det funkar att ringa från datorn till vanliga telefoner. Men jag har ännu inte lyckats få fart på webkameran (den funkar däremot i Ekiga, Skype, och aMSN).

Går det även att ringa från vanliga telefoner till mitt konto hos Voipstunt så att jag kan ta emot samtalet i Wengophone, och, i så fall, hur?
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Ja, det går bra
http://voipstunt.watchvoip.com/site.php ... one_number
MEN det finns just nu inga lediga nummer för Sverige!

Logga in på webben och se under ditt konto.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

nixy skrev:Maths57, menar du ett SIP konto eller pay-to-phonekonto?
Det är nog ett SIP-konto för jag har inte försökt skaffa någon betalkonto. Fick inte testet att funka, så jag gav upp - tillsvidare.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Efter att ha provat Wengophone, och Twinkle, och lärt mig lite mer om voip-telefoni, har jag nu återvänt till att använda Ekiga, som med PC-to-phone alltså även funkar med andra registratorer än Diamondcard. Man anger helt enkelt sin registrator när man skapar ett nytt konto i Ekiga.

Jag fick ju först det felaktiga intrycket att det endast skulle funka med Diamondcard, eftersom det står i Ekiga att det endast går att skaffa konto hos Diamondcard genom programmets länk. En så kallad selektiv sanning ::)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"