Har lite av samma problem med denna burken som med den jag har till scannern.
Tror att alla program som behövs för att ansluta till win nätverk finns installerade. Enligt realtek skall det finnas drivrutiner i kernel för nätverkskorten. Verkar stämma.
Men när jag kör lshw kommer det upp vid nätverkskorten att nätverk är disabled.
Nu undrar jag hur jag ändrar till enabled?
Tack på förhand!
Aktivera nätverk
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Aktivera nätverk
Antar att du testat att högerklicka uppe på nätverkikonen uppe till höger (ser ut so en skärm med en annan skärm lite snett bakom) och bockat i Aktivera Nätverk ?
Vet du exakt vad nätverkskortet heter? Kör gärna lspci i en terminal och markera texten som kommer fram med musen, högerklicka → kopiera och klistra in här.
Vet du exakt vad nätverkskortet heter? Kör gärna lspci i en terminal och markera texten som kommer fram med musen, högerklicka → kopiera och klistra in här.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Men vi pratar trådat nätverk alltså? ...inte trådlöst..?DanLars skrev:Har lite av samma problem med denna burken som med den jag har till scannern.
Tror att alla program som behövs för att ansluta till win nätverk finns installerade. Enligt realtek skall det finnas drivrutiner i kernel för nätverkskorten. Verkar stämma.
Men när jag kör lshw kommer det upp vid nätverkskorten att nätverk är disabled.
Nu undrar jag hur jag ändrar till enabled?
Tack på förhand!

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Efter lite krångel är maskinen i gång igen.
Finns ingen ikon uppe till höger med staplade bildskärmar.
När jag sätter in 3gmodemet i usb porten dyker det upp en grå radiomast med blå radiovågor på toppen.
När jag klickar på den står det om trådbundna nätverk: enheten är ohanterad.
Kortet är ett PCI-kort för vanligt tråddbundet 100 nät.
lspci ger:
00:09.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
DeviceManager visar vid info.linux.driver value 8139too
Kortet verkar funka eftersom lampan på kortet och på hubben lyser när kabeln är i.
Nå, så långt har jag kommit nu.
Finns ingen ikon uppe till höger med staplade bildskärmar.
När jag sätter in 3gmodemet i usb porten dyker det upp en grå radiomast med blå radiovågor på toppen.
När jag klickar på den står det om trådbundna nätverk: enheten är ohanterad.
Kortet är ett PCI-kort för vanligt tråddbundet 100 nät.
lspci ger:
00:09.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
DeviceManager visar vid info.linux.driver value 8139too
Kortet verkar funka eftersom lampan på kortet och på hubben lyser när kabeln är i.
Nå, så långt har jag kommit nu.