Köra program utan öppen terminal?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Köra program utan öppen terminal?
Om jag kör ett program x i terminalen genom att t.ex. skriva x kommer programmet att stängas ner om jag avslutar terminalen där jag skrev x. Finns det något sätt att 1) låta programmet köra vidare och 2) automatiskt stänga ner terminalen (killall?) efter att den kört igång programmet? Kanske görs bättre med script?
- Konservburk
Re: Köra program utan öppen terminal?
eyerouge skrev:Om jag kör ett program x i terminalen genom att t.ex. skriva x kommer programmet att stängas ner om jag avslutar terminalen där jag skrev x. Finns det något sätt att 1) låta programmet köra vidare och 2) automatiskt stänga ner terminalen (killall?) efter att den kört igång programmet? Kanske görs bättre med script?
Kod: Markera allt
exec setsid ditt_kommando
Fungerar det inte att köra med hjälp av alt+f2 ?
eyerouge skrev:Om jag kör ett program x i terminalen genom att t.ex. skriva x kommer programmet att stängas ner om jag avslutar terminalen där jag skrev x. Finns det något sätt att 1) låta programmet köra vidare och 2) automatiskt stänga ner terminalen (killall?) efter att den kört igång programmet? Kanske görs bättre med script?
x & && exit
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan anvanda screen. En screen kan du återvända till och det verkar inte helt rätt för dig. screen x och döda fönstet eller C-a C-d.
Det traditionella sättet att få ett program att inte försvinna när terminalen är annars att använda nohup.
Det traditionella sättet att få ett program att inte försvinna när terminalen är annars att använda nohup.
nohup x&
exit
Jag får syntax error... Vad kör du för skal?dmz skrev:Kod: Markera allt
x & && exit
Var uppenbarligen inte riktigt vaken. Zsh.mcNisse skrev:Du kan anvanda screen. En screen kan du återvända till och det verkar inte helt rätt för dig. screen x och döda fönstet eller C-a C-d.
nohup x& exit
Jag får syntax error... Vad kör du för skal?dmz skrev:Kod: Markera allt
x & && exit
(x&) && exit
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ok, jag tyckte det saknades en fork.
Om du bara vill ha ett smidigt sätt att starta applikationer utan att behöva rota fram terminalen kan jag rekommendera dmenu; fullständigt omöjligt att klara sig utan när man vä börjat använda det.
Med en liten kodsnutt liknande den nedan i t.ex ~/bin/dmenu kommer det att ske underverk;
Med en liten kodsnutt liknande den nedan i t.ex ~/bin/dmenu kommer det att ske underverk;
#!/bin/sh
$(dmenu_path | \
dmenu -fn '-*-terminus-*-r-normal-*-*-60-*-*-*-*-iso8859-*' \
-nb '#000000' -nf '#FFFFFF' -sb '#000000' -sf '#3A9AFF')