Kan inte logga in på klient när server är okontaktbar - NIS

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ernie

Kan inte logga in på klient när server är okontaktbar - NIS

Inlägg av ernie »

Hej, Jag är ny medlem och hoppas att jag skriver detta på rätt plats. Jag arbetar som systemansvarig på Mellansels folkhögskola där vi i fjol slängde ut Windows och installerade Ubuntu ( för närvarande 8.04 på servern). Jag räknar mig själv som en newbie och har stypt i ett problem. Jag vill att vår ambulerande datasal, bärbara datorer, skall kunna koppla upp sig mot en AP för att via NIS koppla sig till domainservern. Just nu fungerar inte detta för då måste man ju vara inloggad för att koppla upp sig och det går inte att logga in om inte man har kontakt med domänservern - finns inga användare. (Som kuriosa så tycker jag att det är märkligt att man inte kan logga in lokalt när man har satt upp en NIS koppling till en domänserver - eller har jag satt upp kopplingen fel kanske?) Det här är ju moment 22 ???
/ernie
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte logga in på klient när server är okontaktbar - NIS

Inlägg av mcNisse »

Kan du inte se till att datorerna kan logga in i nätverket utan att användaren har loggat in? Kolla upp ifall du kan lägga in något bootskript som ansluter till nätverket. Jag har inte själv gjort det själv men det lär ju gå att ansluta med wpa_supplicant, eller vad det nu heter, från terminalen(WPA).

Vad är det för kryptering på accesspunten?
ernie

Re: Kan inte logga in på klient när server är okontaktbar - NIS

Inlägg av ernie »

mcNisse skrev:Kan du inte se till att datorerna kan logga in i nätverket utan att användaren har loggat in? Kolla upp ifall du kan lägga in något bootskript som ansluter till nätverket. Jag har inte själv gjort det själv men det lär ju gå att ansluta med wpa_supplicant, eller vad det nu heter, från terminalen(WPA).

Vad är det för kryptering på accesspunten?
Just nu har jag ingen kryptering för vi (en mer kunnig än jag hjälper mig just nu) har inte fått WEP att fungera på AP:na. Lars, som han heter skrev det här skriptet:

/usr/local/bin/setup_wifi.sh

#!/bin/bash

IWCONF=/sbin/iwconfig
DHCLIENT=/sbin/dhclient
IFACE=$(dmesg | grep Wireless | cut -b 16-19)
ESSID=$(awk '{print $5}' /proc/cmdline | cut -b 7-255)

$IWCONF $IFACE mode Managed
$IWCONF $IFACE essid "$ESSID"
$DHCLIENT $IFACE

Och sedan ändrade menu.lst till att kräva inloggningsval

title Linux DSAL1
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=e223cfde-3bfc-4551-9bc8-d9456cd25aed ro quiet splash essid=DSAL1
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-21-generic
quiet

title Linux TRAFIK
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-21-generic root=UUID=e223cfde-3bfc-4551-9bc8-d9456cd25aed ro quiet splash essid=TRAFIK
initrd /boot/initrd.img-2.6.24-21-generic
quiet

Med dessa förändringar och tillägg till /etc/rc.local (/usr/local/bin/setup_wifi.sh) startar det trådlösa och datorn får kontakt med servern.

/ernie
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"