Efter att ha installerat 8.10 så verkar äntligen ljudet fungera som det ska. Problemen verkar till stor del ha berott på att jag har två ljudkort (ett vanligt och ett studiokort för inspelning) och pulseaudio verkar ha skickat ljudet till studiokortet som för närvarande inte har någon högtalare kopplat till sig. Genom att ladda ner pulse audio device chooser så har jag kunnat ändra vilket ljudkort som signalen ska gå till och därigenom fått ljud i datorhögtalarna. Nu återstår bara ett problem:
Av någon anledning så går studiokortet in som default vid varje datorstart trots att jag tidigare har valt det andra ljudkortet. Nu gör inte detta så mycket eftersom man i volymkontrollen kan ändra för varje program vilket ljudkort som ska användas vilket sparas till nästa gång. Problemet är att det bara går att välja medan programmet spelar upp ljud vilket skapar problem för pidgin eftersom det bara spelar upp väldigt korta ljud. Detta gör att jag inte hinner byta ljudkort för programet innan ljudet är färdigspelat och möjligheten att ändra försvinner. Så nu undrar jag om någon här är bra på pulse audio device chooser och vet något sätt som man kan lägga till att pidgin ska använda det vanliga ljudkortet?
Hjälp med pulseaudio device chooser (volume control)
Re: Hjälp med pulseaudio device chooser (volume control)
Detta kanske hjälper
/Magnus
taget från http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=843012Pulse Audio Modules
Pulse Audio loads its modules in etc/default.pa. You can edit this file to control which modules are loaded when Pulse Audio starts up.
You can also load modules dynamically (while it is running) into the Pulse Audio daemon with the pactl command.
If your sound setup is being changed back to the wrong default settings every time you reboot, you can try this:
Look In etc/pulse/default.pa for the line:
load-module module-default-device-restore
comment this line out (put a # at the start of the line). Save the file. You will have to be sudo to do this. If you have a ~/.pulse/default.pa you can do it there for yourself as an individual user instead without being sudo.
You can find more info about the Pulse Audio modules here:
http://pulseaudio.org/wiki/Modules
And about pactl here:
http://linux.die.net/man/1/pactl
/Magnus
Tack, men det funkade inte. Allt är precis som det var.
Jag ska kolla närmare på länkarna du gav.
Jag ska kolla närmare på länkarna du gav.
Letade runt lite själv och hittade filen
~/.pulse/volume-restore.table
Den verkar inte innehålla så många kommentarer, men byta ljudkort vågar man nog (jag vågade, och det funkade :-) ). Det borde räcka med att starta om pulseaudio (t ex genom att logga ut och logga in) för att den ska läsa in filen på nytt.
Funkar det inte så prova att byta till längre ljud i pidgin :-)
// David
~/.pulse/volume-restore.table
Den verkar inte innehålla så många kommentarer, men byta ljudkort vågar man nog (jag vågade, och det funkade :-) ). Det borde räcka med att starta om pulseaudio (t ex genom att logga ut och logga in) för att den ska läsa in filen på nytt.
Funkar det inte så prova att byta till längre ljud i pidgin :-)
// David