Hejsan
Tänkte att jag skulle installera en FTP server för att kunna komma åt filer på min dator via internet när jag inte är hemma.
Har hittat följande howto http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=25817 och undrar nu om det är det jag behöver?
En annan sak jag undrar över om det nu är rätt howto jag hittat är om jag kommer att kunna nå mina filer från en Vista maskin?
Är jag rätt ute nu eller famlar jag i nåt svart hål någonstans?
Vad är skillnanden på lokal och virituell ftp användare?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Vad är skillnanden på lokal och virituell ftp användare?
Du kan använda samba för att dela filer lokalt på nätverket vilket förmodligen är smidigare än ftp.Stirner skrev:Hejsan
Tänkte att jag skulle installera en FTP server för att kunna komma åt filer på min dator via internet när jag inte är hemma.
Har hittat följande howto http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=25817 och undrar nu om det är det jag behöver?
En annan sak jag undrar över om det nu är rätt howto jag hittat är om jag kommer att kunna nå mina filer från en Vista maskin?
Är jag rätt ute nu eller famlar jag i nåt svart hål någonstans?
Ska du komma åt filer över internet så är ftp ett rätt bra alternativ och då har du hittat en bra howto.
Skillnaden mellan lokala och virtuella användare är att om du kör med lokala användare så måste varje användare som ska kunna logga in på ftpn ha ett konto på din dator. Om du däremot kör med virtuella användare så skapar du en helt ny databas med användare för att logga in på ftpn.
- Stirner
- Kontakt:
ok nu har jag följt howton jag nämde i första inlägget och allt verkar vara klart så långt. Fick inga felmeddelanden under resans gång.
men hur bör jag mig åt för att logga in nu då? och hur delar jag filer jag har gFTP installerat på alla mina maskiner
men hur bör jag mig åt för att logga in nu då? och hur delar jag filer jag har gFTP installerat på alla mina maskiner
-
Filerna som ska delas ut ska ligga i /var/ftp/<användaren>
Du ansluter till ftpn från gFTP med ip-adress-på-servern:20
Du ansluter till ftpn från gFTP med ip-adress-på-servern:20