Tangentbordsgenvägar funkar ännu sämre än i Hardy
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tangentbordsgenvägar funkar ännu sämre än i Hardy
Följande (och kanske fler, men har bara testat dessa) kan jag inte få igång med tangentgenvägar:
Miniräknaren (Har provat Mod4+c och XF86Calculator)
E-post (Evolution, Mod4+e)
Nautilus (”Hemmapp”, har provat lite av varje, bland annat Mod4+n och Ctrl+Alt+n)
Hjälp (F1)
Följande funkar (och kanske fler, har som sagt inte testat alla):
Byt och dra till skrivbord i alla möjliga kombinationer (Kör Compiz-Fusion, men det är tangentbordsgenvägarna i System→Inställningar→Tangentbordsgenvägar jag pratar om fortfarande)
Öppna terminal (Mod4+t)
Man kan säkert få igång det hela genom att fippla i någon textfil, men vad jag är ute efter är att lämna en buggrapport till utvecklarna bakom gnome-keybinding-properties i första hand, att få det att funka med hjälp av regndans och svart magi i andra hand…
Miniräknaren (Har provat Mod4+c och XF86Calculator)
E-post (Evolution, Mod4+e)
Nautilus (”Hemmapp”, har provat lite av varje, bland annat Mod4+n och Ctrl+Alt+n)
Hjälp (F1)
Följande funkar (och kanske fler, har som sagt inte testat alla):
Byt och dra till skrivbord i alla möjliga kombinationer (Kör Compiz-Fusion, men det är tangentbordsgenvägarna i System→Inställningar→Tangentbordsgenvägar jag pratar om fortfarande)
Öppna terminal (Mod4+t)
Man kan säkert få igång det hela genom att fippla i någon textfil, men vad jag är ute efter är att lämna en buggrapport till utvecklarna bakom gnome-keybinding-properties i första hand, att få det att funka med hjälp av regndans och svart magi i andra hand…
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Tangentbordsgenvägar funkar ännu sämre än i Hardy
Programmet Keytouch kanke kan va nåt, finns i Synaptic
Vad menar du egentligen? Tangentbordsgenvägar ställer du lämpligen in i din fönsterhanterares config?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Vilket man gör via GNOME, ja.dmz skrev:Vad menar du egentligen? Tangentbordsgenvägar ställer du lämpligen in i din fönsterhanterares config?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jaha? Och frågan är..?Hund skrev:Vilket man gör via GNOME, ja.dmz skrev:Vad menar du egentligen? Tangentbordsgenvägar ställer du lämpligen in i din fönsterhanterares config?
Jag svarade på din fråga.dmz skrev:Jaha? Och frågan är..?Hund skrev:Vilket man gör via GNOME, ja.dmz skrev:Vad menar du egentligen? Tangentbordsgenvägar ställer du lämpligen in i din fönsterhanterares config?
Nej det gjorde du inte. Jag frågade vad problemet med tangentbordsgenvägarna var.Hund skrev:Jag svarade på din fråga.dmz skrev:Jaha? Och frågan är..?Hund skrev:Vilket man gör via GNOME, ja.dmz skrev:Vad menar du egentligen? Tangentbordsgenvägar ställer du lämpligen in i din fönsterhanterares config?
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
MIN fråga var i alla fall varför de helt enkelt inte fungerar för vissa saker, exempelvis Nautilus, Kalkylatorn och så vidare, medan de fungerar för terminalen.
Här är mer info om mitt fall, om någon orkar läsa:
Det var först i och med 8.04 som jag märkte att allt inte står rätt till. Då började det fjanta sig med Nautilus. Vissa tangentkombinationer kunde starta Nautilus, exempelvis FN+F9 (en av mitt tangentbords fyra knappar som är märkta ”Presets”). Däremot fick jag det inte att fungera med Ctrl+Alt+whatever eller Mod4+whatever (Mod4 är Windowstangenten om någon undrar, och den fungerar som den ska eftersom Mod4+t snällt och fint öppnar terminalen som den ska).
Nu har jag 8.10 installerat och nu kan jag inte öppna Nautilus med någon som helst tangentkombination. Har visserligen inte provat allt, men ändå. Likaså när det gäller kalkylatorn och lite annat, som jag nämnt ovan.
Vad jag vill veta är väl hur det hela fungerar. När man trycker en tangentkombination, vad händer då? Vilket program känner av kombinationen, vilken fil innehåller mina inställningar, kort sagt, vilka processer gör vad så att, när det fungerar, rätt program öppnas när jag trycker på rätt tangenter?
Sedan vill jag ju veta om detta är en bugg eller inte, för om det är det lär jag ju rapportera den så att den kan åtgärdas. Det kanske bara är på just min dator det inte fungerar, men det lär ju gå att ta reda på.
Jag vill bara ha lite hjälp med själva felsökningen samt lite info om hur det hela är tänkt att fungera, då jag fortfarande känner mig lite som nybörjare på Gnome.
Några förslag på var man lämpligen börjar leta?
Det som förbryllar mig är ju att jag kan få vissa saker att lyda mina tangentnedtrycknignar, medan andra vägrar. Jag har en Eee 900 också med Ubuntu och det är ungefär samma sak med den, fast hårdvaran är en helt annan. Men jag har för mig att jag lyckades få Nautilus att starta med i alla fall någon kombination på den datorn, får väl kolla igen senare.
Här är mer info om mitt fall, om någon orkar läsa:
Det var först i och med 8.04 som jag märkte att allt inte står rätt till. Då började det fjanta sig med Nautilus. Vissa tangentkombinationer kunde starta Nautilus, exempelvis FN+F9 (en av mitt tangentbords fyra knappar som är märkta ”Presets”). Däremot fick jag det inte att fungera med Ctrl+Alt+whatever eller Mod4+whatever (Mod4 är Windowstangenten om någon undrar, och den fungerar som den ska eftersom Mod4+t snällt och fint öppnar terminalen som den ska).
Nu har jag 8.10 installerat och nu kan jag inte öppna Nautilus med någon som helst tangentkombination. Har visserligen inte provat allt, men ändå. Likaså när det gäller kalkylatorn och lite annat, som jag nämnt ovan.
Vad jag vill veta är väl hur det hela fungerar. När man trycker en tangentkombination, vad händer då? Vilket program känner av kombinationen, vilken fil innehåller mina inställningar, kort sagt, vilka processer gör vad så att, när det fungerar, rätt program öppnas när jag trycker på rätt tangenter?
Sedan vill jag ju veta om detta är en bugg eller inte, för om det är det lär jag ju rapportera den så att den kan åtgärdas. Det kanske bara är på just min dator det inte fungerar, men det lär ju gå att ta reda på.
Jag vill bara ha lite hjälp med själva felsökningen samt lite info om hur det hela är tänkt att fungera, då jag fortfarande känner mig lite som nybörjare på Gnome.
Några förslag på var man lämpligen börjar leta?
Det som förbryllar mig är ju att jag kan få vissa saker att lyda mina tangentnedtrycknignar, medan andra vägrar. Jag har en Eee 900 också med Ubuntu och det är ungefär samma sak med den, fast hårdvaran är en helt annan. Men jag har för mig att jag lyckades få Nautilus att starta med i alla fall någon kombination på den datorn, får väl kolla igen senare.
ursäkta mig, men vilken tangent menas med MOD4?
- Cadryc
chavash skrev:ursäkta mig, men vilken tangent menas med MOD4?
Johnny Rosenberg skrev:[massor med text] ...... (Mod4 är Windowstangenten om någon undrar ..... [massvis med text]
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det funkar finfint här med att skruva i System->Inställningar->Tangentbordsgenvägar
Brukar man säga SUPER tangenten i stället?Cadryc skrev:chavash skrev:ursäkta mig, men vilken tangent menas med MOD4?Johnny Rosenberg skrev:[massor med text] ...... (Mod4 är Windowstangenten om någon undrar ..... [massvis med text]
jag vet, det är lite på gränsen till OffTop, men jag vara bara nyfiken
Japp.chavash skrev:Brukar man säga SUPER tangenten i stället?Cadryc skrev:chavash skrev:ursäkta mig, men vilken tangent menas med MOD4?Johnny Rosenberg skrev:[massor med text] ...... (Mod4 är Windowstangenten om någon undrar ..... [massvis med text]

- Cadryc
Utanför ämnet:
Jo det brukar man väl kalla den. Tangenten som vanligtsvis har fyra deformerade kvadrater
Utanför ämnet:chavash skrev:Utanför ämnet:Cadryc skrev:chavash skrev:Utanför ämnet: ursäkta mig, men vilken tangent menas med MOD4?Johnny Rosenberg skrev:Utanför ämnet: [massor med text] ...... (Mod4 är Windowstangenten om någon undrar ..... [massvis med text]
Brukar man säga SUPER tangenten i stället?
Jo det brukar man väl kalla den. Tangenten som vanligtsvis har fyra deformerade kvadrater
Utanför ämnet:
fniss fniss
Utanför ämnet:Cadryc skrev: Utanför ämnet: Jo det brukar man väl kalla den. Tangenten som vanligtsvis har fyra deformerade kvadrater
fniss fniss