Datorn låser sig med grå skärm

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nygrand

Datorn låser sig med grå skärm

Inlägg av nygrand »

Hej!
Har haft ubuntu 8.1 64 bit installerad på min laptop nu i 2 dagar och allt verkar fungera klockrent. Installerade efter att mitt xp blev infekterat av något som gjorde att den slutade att funka gradvis dag efter dag. Sista försöket jag gjorde med ubuntu, i våras, var helt annorlunda. Efter att ha kämpat i 14 dagar med att få saker att funka, allt strulade nämligen, och trots hjälp från en massa snälla människor på forumet så tvingades jag att ominstallera xp för att få en funkande dator. Nu är saken den omvända allt funkar så när som på två saker. 1. Det händer ibland att skärmen blir grå en stund och stannar för att efter en stund återgå till normalskärm. En gång har jag fått tvångsavsluta ett program när allt låste sig. 2. Jag kopierade över en fil med 3 filmer från xp och flyttade dem sedan den filen till papperskorgen. Nu kan jag inte tömma papperskorgen utan filen ligger kvar och jag får ett meddelande att jag inte har någon behörighet till den. Vad gör jag?
N-E
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Datorn låser sig med grå skärm

Inlägg av micke_nordin »

nygrand skrev: 1. Det händer ibland att skärmen blir grå en stund och stannar för att efter en stund återgå till normalskärm. En gång har jag fått tvångsavsluta ett program när allt låste sig.
Det är normalt att skärmen blir grå för att visa att ett program har problem, oftast kan systemet reda ut saken själv och då återgår allt till det normala av sig själv. I annat fall får man tvångsavsluta som du gjort. Är det något särskillt program där detta händer ofta?
nygrand skrev:
2. Jag kopierade över en fil med 3 filmer från xp och flyttade dem sedan den filen till papperskorgen. Nu kan jag inte tömma papperskorgen utan filen ligger kvar och jag får ett meddelande att jag inte har någon behörighet till den. Vad gör jag?
N-E
Öpnna "Program" → "Tillbehör" → "Terminal" och skriv:

Kod: Markera allt

sudo rm -Rf ~/.local/share/Trash/
Skriv in ditt lösenord och problemet borde vara löst

/Micke
nygrand

Inlägg av nygrand »

Hej igen!
Gråskärmen har uppträtt när jag har flera applikationer uppe men det är inget stort problem så jag kör vidare. Kommandoraden som du skickade, är den till för att fixa en bugg ang. papperskorgen eller använder man den om man stöter på samma problem igen? Ska testa den när jag har kollat igenom filmerna. Är annars helnöjd :)
Tack för hjälpen!!
N-E
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Problemet du har med papperskorgen är det ligger filer där som du inte är ägare till, du har alltså inte rätt att slänga bort dem permanent (it's not a bugg, it's a feature :-). Hur det kan ha blivit så kan jag bara spekulera i. Kommandot jag gav dig är uppbyggt av följande delar:

sudo super user do, kommandot låter dig utföra en handling med administratörsrättigheter från ditt vanliga konto, i det här fallet att radera en fil som du inte äger

rm betyder remove, alltså kommandot för att radera

-Rf Rf är två växlar som du skickar till raderingskommandot, R innebär att du vill ta bort kataloger och deras innehåll rekursivt (gå ned i kataloger), f betyder force alltså tvinga genomförandet utan att fråga om lov

~/.local/share/Trash/ är sökvägen till papperskorgen i Ubuntu. ~/ är en "genväg" som egentligen står för /home/ditt_användarnamn/ .local är en dold katalog, den syns i vanliga fall inte när du tittar med filbläddraren, man gör en katalog osynlig genom att döpa den till ett namn som börjar med en punkt.

/Micke
nygrand

Inlägg av nygrand »

Hej!
Jag körde kommandot som du rekommenderade för att tvångstömma papperskorgen vilket fick till följd att jag sopade bort allt jag hade lagt i hemmamappen plus alla personliga inställningar. Ubuntu var som efter installationen. Nu hade jag allt på backup så inget gick förlorat.
N-E
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

nygrand skrev:Hej!
Jag körde kommandot som du rekommenderade för att tvångstömma papperskorgen vilket fick till följd att jag sopade bort allt jag hade lagt i hemmamappen plus alla personliga inställningar. Ubuntu var som efter installationen. Nu hade jag allt på backup så inget gick förlorat.
N-E
Oj! Va bra att inget gick förlorat. Det du måste ha gjort var att du skrev ett mellanslag mellan ~/ och .local, i framtiden kan det vara klokt att kopiera kommandona rakt av (genom att klippa och klistra) istället för att skriva in dem manuellt. Bara så att du vet, så körde jag kommandot själv, på min egen burk för att testa att jag skrivit rätt innan jag gav dig kommandot.

/Micke
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Men problemet med papperskorgen är fixat nu va? Man vinner inget utan att satsa nåt >:D

Skämt åsido, tur att det fanns backup.

Ett alternativt tillvägagångssätt hade kunnat vara att trycka Alt + F2 och skriva gksudo nautilus så öppnas filbläddraren i administrativt läge, och sen bläddra sig fram i till motsvarande mapp och ta bort den.

Det är ett tillvägagångssätt där det är lättare att förstå vad man gör, men det blir inte lika exakt som ett terminalkommando, och är också mer omständigt att förklara. Därför är det många vana linuxanvändare som föredrar att hjälpa folk med en rad i terminalen, istället för en 20-stegs guide i grafisk miljö.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
nygrand

Inlägg av nygrand »

Tjenare!
Micke har förmodligen rätt att jag hade gjort ett mellanslag för mycket i kommandoraden för jag var nämligen tveksam om det skulle vara det. Jag försökte med att använda ctrl + c vid kopieringen och ctrl + v vid inklistringen men det fastnade inte i terminalen så jag skrev manuellt. Nu har jag ett alternativ till om det skulle hända igen. För det här är nog inte sista gången ni hör ett rop på hjälp från mig, nybörjare som jag är i linuxmiljö. För oss nybörjare är ju forumet ovärderligt. Men visst har jag hjälp av att ha haft pc i snart 15 år.
N-E
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

nygrand skrev:Tjenare!
Micke har förmodligen rätt att jag hade gjort ett mellanslag för mycket i kommandoraden för jag var nämligen tveksam om det skulle vara det. Jag försökte med att använda ctrl + c vid kopieringen och ctrl + v vid inklistringen men det fastnade inte i terminalen så jag skrev manuellt. Nu har jag ett alternativ till om det skulle hända igen. För det här är nog inte sista gången ni hör ett rop på hjälp från mig, nybörjare som jag är i linuxmiljö. För oss nybörjare är ju forumet ovärderligt. Men visst har jag hjälp av att ha haft pc i snart 15 år.
N-E
Ja, det ser faktiskt ut som ett mellanslag när man använder kod-taggarna, vilket ju är mycket olyckligt och hade kunnat leda till stor skada i det här fallet (om du inte varit duktig och gjort backup). I terminalen kan man förövrigt klistra in genom att tryck ctrl+shift+v eller kopiera genom att trycka ctrl+shift+c, det går också att högerklicka med musen och välja klistra in (eller kopiera).

/Micke
nygrand

Inlägg av nygrand »

Har en annan fråga ang. mail som jag får när det händer något i min fråga på forumet. Där finns två adresser som man kan gå in på, den ena för att se det nya meddelandet och den andra för att ?????
N-E
Användarvisningsbild
d98rolb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av d98rolb »

Oj, det visste jag inte :o Hade varit bra om dom här tangentbords-genvägarna visades i menyn när man högerklickade i terminalen.

/Roland
Ja, det ser faktiskt ut som ett mellanslag när man använder kod-taggarna, vilket ju är mycket olyckligt och hade kunnat leda till stor skada i det här fallet (om du inte varit duktig och gjort backup). I terminalen kan man förövrigt klistra in genom att tryck ctrl+shift+v eller kopiera genom att trycka ctrl+shift+c, det går också att högerklicka med musen och välja klistra in (eller kopiera).

/Micke
Senast redigerad av 1 d98rolb, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

d98rolb skrev:Oj, det visste jag inte :o Hade varit bra om dom här tangentbords-genvägarna visades i menyn när man högerklickade i terminalen.
Om du öppnar en terminal och väljer alternativet "redigera" i menylisten så har du ett helt avsnitt som heter "tangentbordsgenvägar" där du kan kolla vad som finns eller ställa in det som du vill ha det. När jag precis hade övergett windows (börjar bli ett tag sedan nu :) ) så gjorde jag om genvägarna i terminalen så att man klippte och klistrade med ctrl+c och ctrl+v.jJag skulle dock vilja påpeka att det inte var någon bra lösning eftersom det redan fanns viktiga funktioner på de kombinationerna som jag tog bort i och med det. Ctrl+c avslutar t.ex. processer som kör och det är en väldigt bra funktion att ha om man vill döda nått i förtid som man startat i terminalen,visst hade det gått att flytta den kombinationen till nått annat men i slutändan insåg jag (som för det mesta) att någon redan hade tänkt efter och att det allra enklaste var att lära sig nått nytt i stället för att hålla fast vid det gamla.

/Micke

Edit: bash egna genvägar som ctrl+c och ctrl+z verkar dock inte finnas i den menyn, så jag antar att om man vill lära sig dessa smarta funktioner så är det google som gäller
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"