Datorn har tappat vissa inställningar vid start [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Datorn har tappat vissa inställningar vid start [LÖST]

Inlägg av perab »

Hej!
När jag startade datorn nu idag, var det en del problem vid uppstarten. Den började leta efter hårddiskar, och hittade dessa sedan. Men vid start av Ubunto/Gnome var klockan helt fel och måste ställas in.

Min teori: Litiumbatteriet som håller vissa av BIOS-inställningarna vid liv när datorn är avslagen, har tagit slut och måste bytas. Vad säger ni? Svar emottages med tacksamhet från mer hårdvarukunniga.

Moderkortet är ett ASUS P4C800-E, ca fyra år gammalt. Datorn fungerar i övrigt som den ska.

Per
Senast redigerad av 1 perab, redigerad totalt 25 gånger.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Datorn har tappat vissa inställningar vid start

Inlägg av Cadryc »

Enkelt att testa, stäng av datorn, låt den stå ett litet tag, och starta den igen. Är klockan återställd igen?

Men att det tar tid att hitta hårddiskar tror inte jag beror på batteriet, kan va ett hårdvarufel på gång. Den kanske hade svårt att hitta tex MBR på en hårddisk, vilket kanske kunde tyda på att hårddisken börjar bli sliten

Förresten, hör du konstiga ljud från hårddisken? http://datacent.com/hard_drive_sounds.php
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag visste inte att batteriet behövs för att lagra vissa BIOS-inställningar. Jag trodde bara det var till för klockan. BIOS-inställningarna borde väl lagras i ett flashminne eller liknande så då borde det inte behövas något batteri för det tycker jag.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Christian Johansson skrev:Jag visste inte att batteriet behövs för att lagra vissa BIOS-inställningar. Jag trodde bara det var till för klockan. BIOS-inställningarna borde väl lagras i ett flashminne eller liknande så då borde det inte behövas något batteri för det tycker jag.
Så kanske det är på nya moderkort, men annars så har inställningarna för BIOS lagrats i ett batteri-minne, som alltså behöver ström för att komma ihåg grejerna.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

De saker som perab tar upp i tyder på att det är batteriet som behöver bytas ut. Bios inställningar lagras i ett cmos-minne som drivs att batteriet. Datum o klocka nollställs också och blir troligen satt till den 1/1 1990. Och när inställningarna blir instabila så påverkar det dessutom åtkomsten av hårdvara mm.
Användarvisningsbild
perab

Inlägg av perab »

Jag har bytt ut batteriet, och ska kolla hur datorn fungerar nu under helgen. Det där med att den inte hittade hårddiskar (som jag vet finns och fungerar), beror på att BIOS skannade efter IDE-drives. Några sådana har jag inte; bara SATA + en USB-ansluten disk. Feltolkat felmeddelande alltså. Ska dock se om datorn startar med klockan rätt imorgon, innan jag hissar löst-flaggan på tråden.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
perab

Re: Datorn har tappat vissa inställningar vid start [LÖST]

Inlägg av perab »

Datorn fungerar nu efter batteribytet. Tydligen är det mer än klockan som hålls vid liv av batteriet.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"