Strul med netatalk (afp) och special characters

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
PaaC
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Strul med netatalk (afp) och special characters

Inlägg av PaaC »

Hej,

Kan börja med att redovisa min nätverksstruktur:

Ubuntu 8.10 Server
|
|
D-Link DIR-855------WAN
| |
| |
Mac#1 Mac#2

Macarna (båda kör senaste Leopard, en är min och en är min flickväns) och Ubuntu-servern har fildelat genom NFS sedan jag satte upp den får ett par månader sedan. Då lade jag hela mitt musikbibliotek och iTunes-bibliotek på servern så att båda macarna kan dela på samma musikbibliotek (om jag lägger till musik/playlists kommer de alltså sedan reflekteras i min flickväns iTunes automagiskt). Dock tyckte jag att det gick allmänt sirap vid editering av metadata och inklistring av album-art. Installerade då netatalk på servern och delade ut genom AFP istället (med tillhörande omlänkning av hela iTunes-biblioteket som tar ett tag.. har ca 20 000 låtar.)
Fungerade skitbra. Bra respons vid batcheditering av metadata, addering av filer etc.
Men!
Sedan märkte jag att iTunes-biblioteket tappar länkarna till låtar med åäö, eller andra speciella karaktärer. Jag kan efter uppstart av iTunes lägga till låtarna igen i biblioteket, men länkarna verkar förstöras vid varje uppstart.
Skall laborera lite med charsets, men är det någon här som kan guida mig i rätt riktning mot orsaken, eller är det bara att switcha tillbaka till NFS?

Tacksam för svar :)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Strul med netatalk (afp) och special characters

Inlägg av Lars »

Det bästa är att gå metodiskt tillväga. Ubuntu använder UTF-8. Vad använder Mac? Vad använder AFP? Om du skapar en vanlig fil ifrån Macarna, vad får namnet för teckenkodning på Linux-sidan?
PaaC

Inlägg av PaaC »

Tackar för tipset!

Jag har provat det mesta. Jag kör mac_roman på macarna och har ställt in volcharset till UTF8 och maccharset till MAC_ROMAN. Om jag skapar mappar verkar dessa få korrekt namn osv, men så fort jag lägger till något i iTunes, sparar biblioteket, re-mountar nätverksvolymerna och startar iTunes igen har iTunes tappat länken.. Hmm..
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

I denna artikel:

http://www.kremalicious.com/2008/06/ubu ... me/#avahi1

talas det om att installera och konfigurera Avahi på serverm, till att annonsera AFP utdelningen. Kanske nåt att fundera på?

För övrigt kan du ju testa samba. Lite konstigt att köra windows-fildelning mellan mac och linuxburkar, men funkar det så funkar det.

Undrar bara varför NFS var så slött på din maskin? Det skall ju vara snabbast.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
PaaC

Inlägg av PaaC »

Tackar igen.

Har installerat Avahi och det fungerar prima. Dock löser det ej mitt problem..

Skall nog testa Samba och se hur det fungerar. Känns dock lite som att det kommer bli rätt meckigt att få det fungera klockrent..

Grejen med NFS var att överföringar av lite större filer går snabbt (maxar trådlös .11n-kapacitet), men hantering av metadata i iTunes gick skitsegt. Kanske har något att göra med tiden det tar att initiera en överföring? Sedan gav NFS mig lite problem med permissions. NFS lämnade filer som 501 Dialout så jag fick ändra dem i efterhand med chmod/chown (detta kan dock har varit ett inställningsproblem, men gick inte djupare in på det).
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"