Kan börja med att redovisa min nätverksstruktur:
Ubuntu 8.10 Server
|
|
D-Link DIR-855------WAN
| |
| |
Mac#1 Mac#2
Macarna (båda kör senaste Leopard, en är min och en är min flickväns) och Ubuntu-servern har fildelat genom NFS sedan jag satte upp den får ett par månader sedan. Då lade jag hela mitt musikbibliotek och iTunes-bibliotek på servern så att båda macarna kan dela på samma musikbibliotek (om jag lägger till musik/playlists kommer de alltså sedan reflekteras i min flickväns iTunes automagiskt). Dock tyckte jag att det gick allmänt sirap vid editering av metadata och inklistring av album-art. Installerade då netatalk på servern och delade ut genom AFP istället (med tillhörande omlänkning av hela iTunes-biblioteket som tar ett tag.. har ca 20 000 låtar.)
Fungerade skitbra. Bra respons vid batcheditering av metadata, addering av filer etc.
Men!
Sedan märkte jag att iTunes-biblioteket tappar länkarna till låtar med åäö, eller andra speciella karaktärer. Jag kan efter uppstart av iTunes lägga till låtarna igen i biblioteket, men länkarna verkar förstöras vid varje uppstart.
Skall laborera lite med charsets, men är det någon här som kan guida mig i rätt riktning mot orsaken, eller är det bara att switcha tillbaka till NFS?
Tacksam för svar