Hej jag tänkte installera ubuntu på en dator som jag tänkte ha som "server".
Problemet är att jag inte har någon skärm så jag använder tvn under installationen via svideo.
det går bra medans den laddar alla filer men när det är klart så verkar det som utsignal byts så tvn blir svart.
kör jag upstarten i "felsäkert läge" så verkar den inta kasta om signalen men jag skulle vilja starta upp live skivan innan jag börjar med installationen för att ändra lite grejjer..
någon som har någon ide, kanske finns det nån standard snabbkommando för att kasta ut bilden till tvn igen?
installera via tv
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: installera via tv
Välkommen!
Är det desktop- eller server-versionen du installerar?
Om det är destop-versionen kanske det här funkar
När bilden blir svart, pröva att trycka ctrl + alt + backspace det startar om det grafiska, OBS alla öppna program stängs, så vid själva installationen kör i felsäkert läge

Är det desktop- eller server-versionen du installerar?
Om det är destop-versionen kanske det här funkar
När bilden blir svart, pröva att trycka ctrl + alt + backspace det startar om det grafiska, OBS alla öppna program stängs, så vid själva installationen kör i felsäkert läge
det är desktop versionen.
tack för ditt svar ska testa snart fick nå fel på minnena nu så ska felsöka de först
tack för ditt svar ska testa snart fick nå fel på minnena nu så ska felsöka de först

nä fan de hjälpte inte det kastas ut till tvn igen bara 2 sec medans den startar om de grafiska sen försvinner det igen..
förjävligt borde det inte känna av att det inte finns nån skärm inkopplad.. ja får väl ringa nån med skärm helt enkelt
förjävligt borde det inte känna av att det inte finns nån skärm inkopplad.. ja får väl ringa nån med skärm helt enkelt