Pidgin vill inte starta

Linuxbeginner
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Pidgin vill inte starta

Inlägg av Linuxbeginner »

Hej, jag har fått lite problem med pidgin. Jag kompilerade programmet enligt guiden jag hittade här någonstans för att programmet ska stödja msnp15 tror jag att senaste stödjer. Allt flyter på som det ska och installationen går bra men sedan när jag ska starta programmet händer det inte ett dugg, det kommer upp längst ner att pidgin startas men sedan händer det ingenting och datorn slutar arbeta med det.
Vad kan jag göra för att lösa problemet?
Anledningen till att jag inte installerar den version som finns färdig på "lägg till ta bort program" är för att den om jag minns rätt inte ens stödjer msnp10, har för mej att den kör msnp9. Den versionen funkar fint.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Pidgin vill inte starta

Inlägg av dmz »

När jag använder pidgin vilket är väldigt sällsynt så kör jag pidgin 2.5.2-1, är det den du försökt med?
Vad får du för output i terminalen efter att ha startat det?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Linuxbeginner

dmz skrev:När jag använder pidgin vilket är väldigt sällsynt så kör jag pidgin 2.5.2-1, är det den du försökt med?
Vad får du för output i terminalen efter att ha startat det?
Den jag har försökt med är den som ligger på deras hemsida, http://www.pidgin.im/
tror det var pidgin 2.5.2.

När jag försöker starta i terminalen står det: pidgin: symbol lookup error: pidgin: undefined symbol: purple_smileys_get_all
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Vad jag kan se så finns det inga deb-paket på pidgin.im, men kolla på http://www.getdeb.net/app/Pidgin.

Felmeddelandet du får beror förmodligen på att du inte har libpurple installerat.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Den som finns i förråden använder MSNP15. :) Guiden du syftar på är "gammal".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Lars skrev:Vad jag kan se så finns det inga deb-paket på pidgin.im, men kolla på http://www.getdeb.net/app/Pidgin.

Felmeddelandet du får beror förmodligen på att du inte har libpurple installerat.
Han kompilerade ju pidgin.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Om man kompilerar själv så hamnar saker och ting oftast i /usr/local och då måste man se till att /usr/loca/lib finns med i /etc/ld.so.conf eller /etc/ld.so.conf.d/, och så måste man köra ldconfig för att uppdatera /etc/ld.so.cache.
Linuxbeginner

Tack för hjälpen. Har varit upptagen ganska mycket senaste tiden och har inte varit inne och kollat.
Lars skrev:Vad jag kan se så finns det inga deb-paket på pidgin.im, men kolla på http://www.getdeb.net/app/Pidgin.

Ska testa länken imorgon, Tack.

Hund skrev:Den som finns i förråden använder MSNP15. :) Guiden du syftar på är "gammal".
Den som finns i "lägg till ta bort program" använder inte ens msnp10 utan kör på ännu äldre version.
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Jag installerade med add/remove och har nu samma fel. Kan heller inte avinstallera och har ingen aning om kompileringar osv. Vad kan jag testa?

Mvh H
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hellraiser skrev:Jag installerade med add/remove och har nu samma fel. Kan heller inte avinstallera och har ingen aning om kompileringar osv. Vad kan jag testa?

Mvh H
Har du installerat Pidgin via "Add/remove"? Det finns ju som standard redan? Eller missförstår jag dig?
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Hund skrev:Har du installerat Pidgin via "Add/remove"? Det finns ju som standard redan? Eller missförstår jag dig?
Den fanns inte ibockad från början, men var enkel att bocka i, installera och sedan köra några månader. Nu kan jag varken starta eller avinstallera.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad händer om du kör kommandot "sudo apt-get remove pidgin" i Terminalen?
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Vänta lite nu. Om jag startar programmet står det pidgin starting... men inget fönster dyker upp. Men vips kom ett meddelande från en polare, som alltså ser mig online. Skumt värre.
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Ok, problemet löst. Ett solklart användarfel och jag skriver detta med skammens handsvett slirandes på tangentbordet.
Jag hade inte sett detta, men övert i listen på skrivbordet finns några pratbubblor. Där kunde man högerklicka och välja "Show buddy list". Fyfaaaaan asså.

Jaja, problemet löst. Tack för alla svar.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"