Virtual frysbox med winxp installation

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Virtual frysbox med winxp installation

Inlägg av Hymer »

Jag har installerat Virtualbox och försöker installera Windows XP inne i den. Jag använder extern cd-spelare (den inbyggda i min laptop är trasig) med Winxp skivan.
Installationen börjar bra, allting rullar 8) tills vi kommer till portioneringen. Där har jag 4 olika valmöjligheter. Nu kommer jag inte ihåg vilka, men det verkar så att ingen av dem funkar. Först valde jag den tredje, då partitioneringen kom inte ens igång. Det gick inte heller att komma loss med musen, jag var tvungen att stänga av med avstängningsknappen.
::) Då kom jag på att jag kanske gav för lite område för grafikkortet, det ökade jag till max (4G) sedan satte jag igång igen. Rullade som tåget fram till partitioneringen.Jag valde då det första alternativet där det stod inom parentes att det är snabbt. Visst kom den efterlängtade linjen, gick snabbt upp till 20%, sen blev det stopp. På alla möjliga sätt. Hela datorn frös. Det hjälpte inte med höger Ctrl, Esc, ingenting. Jag stod och väntade 1 timme, sedan var jag tvungen att stänga av datorn med knappen. >:D Det hände första gången för mig att Ubuntu stelnade som Windows gör det ibland, totalt okänslig för tangentbordet och musen.
Vad kan jag göra för att installera winxp?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Virtual frysbox med winxp installation

Inlägg av farmfield »

Din licens för XP ligger ju i licensnyckeln, inte i själva skivan, så plocka ner en iso av samma version av XP som du äger från nån piratsajt men installera den med din egen licensnyckel så skall du inte ha gjort något olagligt såvitt jag förstår.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

::) Jag har originalskivan efter en annan dator som har pajat. Det är möjliigt att ändå är det olagligt, för att licensen gäller bara en datorn, men frågan handlade om någonting annat. Att skriva in nyckeln är en senare handling, när winxp är installerad, då kommer frågan om nyckeln.
Jag kommer inte så långt. Problemet börjar med partitionen, eller som senast t o m direkt efter inläsningen, när man får en svart skärm med blinkande sträck, då normalt får man upp en blå skärm. Då blir datorn fryst.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Hymer skrev:::) Jag har originalskivan efter en annan dator som har pajat. Det är möjliigt att ändå är det olagligt, för att licensen gäller bara en datorn, men frågan handlade om någonting annat. Att skriva in nyckeln är en senare handling, när winxp är installerad, då kommer frågan om nyckeln.
Jag kommer inte så långt. Problemet börjar med partitionen, eller som senast t o m direkt efter inläsningen, när man får en svart skärm med blinkande sträck, då normalt får man upp en blå skärm. Då blir datorn fryst.
Jag tror poängen var att du skulle testa en annan skiva, utifall din gamla blivit korrupt, och att farmfield trodde att det var lagligt att ladda hem en winskiva från en piratsite (eftersom du betalt för en licens). (O)Lagligheter vet jag inget om eftersom det var länge sedan jag hade med proprietär programvara att göra, men själva rådet att testa med en annan skiva kan ju vara en bra idé i alla fall...

/Micke
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag använde samma skiva till 8.04:an. Det är kanske den externa cd-spelaren som är problemet, då kanske lika bra att göra en iso-fil av min skiva och använda virtuell cd-spelare. Jag är ganska okunnig, men jag tror inte att det är fråga om licens-problem, för att windows frågar efter licensen när allting är redan installerad.
EDIT Ok, jag fattar vad Framfield menar. Om det inte går med min egen, ska jag ladda hem en annan.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Precis, jag menade att det kan vara skivan och/eller den externa cd-enheten som är problemet och att du skulle testa att installera den från en iso. Då har man två alternativ, antingen skapa en iso av skivan du har - vilken då kan vara korrupt - eller ladda ner en iso med Windows. Laddar man ner en iso så kan man se det som om man gör något olagligt, men om jag inte minns fel så är det brukandet av en nedladdad mjukvara som är olaglig, inte själva nerladdandet. Har man då en giltig Windows-licens borde då brukandet vara lagligt, iaf enligt svensk lagstiftning - Microsoft skulle väl inte hålla med då dom anser att en Windows-licens endast gäller datorn den såldes med.
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag har en elementär fråga: hur gör man en iso-fil? Brassero gör bara .toc filer. Vilket program ska jag använda?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Prova med dd, det brukar funka... :)

Kod: Markera allt

dd if=/media/cdrom of=winxp.iso
[Edit] För att det ska bli en iso av detta krävs givetvis att det är en iso som ligger på cd:n eftersom ingen konvertering sker. När det gäller WinXP och de flesta program är detta dock inga problem eftersom det i allmänhet är iso...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Nu har jag en fresch iso-fil, jag satte igång installationen. Portioneringen kom igång och sedan fastnade på 20% och stod still där,
Id 0 on bus 0 atapi [MBB] . Jag kunde ha valt FAT också, jag vet inte, vilken, men det här skulle vara quick. Det stod på 20% tills jag stängde av datorn med avstängningsknapp, ingenting annat fungerade.
???
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"