Undrar om jag ska "våga" uppgradera min kubuntu 8.04 till 8.10.
Det jag funderar på är grafikkortsdrivaren till mitt ATI radeon X1600pro, verkar som folk har haft endel strul efter uppgraderingen.
Någon som har ett bra tips att undvika vitskärm etc efter uppgr. Borde det funka rakt av eller ska jag ta bort befintlig drivrutin innan eller så?
Har för mig risken för "vitskärm" är rätt stor om man inte tar bort gammal ATI drivare (som jag tog hem från ati:s hemsida) innan man kör in en ny. Eller använder 8.10:an samma som innan uppgradering?
Har dessutom rätt dålig koll just vad gäller drivrutiner och så...
Tacksam för tips!
/Jens
Grafikkorts drivrutin (ATI) efter uppgradering till 8.10
Grafikkorts drivrutin (ATI) efter uppgradering till 8.10
Senast redigerad av 2 jensklas, redigerad totalt 4 gång.
Re: Grafikkorts drivrutin efter uppgradering till 8.10
Hej !
Om du har en fungerande 8.04 installation på en bruksdator så skall du inte ha för bråttom att uppgradera till 8.10 !
Det beror på att alla operativsystem har "barnsjukdomar" då dom släpps ! det spelar ingen roll om dom heter Ubuntu, Windows eller något annat!
Vänta ett tag medan proffsen letar rätt på alla buggar och fixar till dom !
Har du en "lekdator" som du kan installera i och testa med så är det ju en annan sak..
Hälsningar
Kalle
Om du har en fungerande 8.04 installation på en bruksdator så skall du inte ha för bråttom att uppgradera till 8.10 !
Det beror på att alla operativsystem har "barnsjukdomar" då dom släpps ! det spelar ingen roll om dom heter Ubuntu, Windows eller något annat!
Vänta ett tag medan proffsen letar rätt på alla buggar och fixar till dom !
Har du en "lekdator" som du kan installera i och testa med så är det ju en annan sak..

Hälsningar
Kalle
Sant, har ingen brådska även om man aär sugen.
Men mest är jag orolig för att få vit/svartskärm efter uppgraderingen..
Men mest är jag orolig för att få vit/svartskärm efter uppgraderingen..
Hej !
Om du vill prova 8.10 före uppgradering så kan du ju bränna en Ubuntu 8.10 skiva och starta från skivan !
Dom problem som uppstår vid en uppgradering är ju inte så lätt att fixa om man är nybörjare på Ubuntu som t.ex. jag är!
Drivrutiner för grafikkort verkar ju många ha problem med, och dom som är duktiga klarar ju av att fixa dom men vi amatörer
blir lätt sittande med skägget i brevlådan...
Hälsningar
Kalle
Om du vill prova 8.10 före uppgradering så kan du ju bränna en Ubuntu 8.10 skiva och starta från skivan !
Dom problem som uppstår vid en uppgradering är ju inte så lätt att fixa om man är nybörjare på Ubuntu som t.ex. jag är!
Drivrutiner för grafikkort verkar ju många ha problem med, och dom som är duktiga klarar ju av att fixa dom men vi amatörer
blir lätt sittande med skägget i brevlådan...
Hälsningar
Kalle