Extern hårddisk

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
185912
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Extern hårddisk

Inlägg av 185912 »

Hej

Det är så att jag vill mounta min NTFS-formaterade externa hårddisk i Ubuntu 8.10.

installerade ntfs-config, kryssade i “enable write support for external device”. Men det hände inte så mycket. Följde sedan den här guiden http://www.goitexpert.com/entry.cfm?ent ... From-Linux , men som befarat fick jag bara tillgång till XP-partitionen på datorn.

Hur sjutton ska jag göra?

Felmeddelandena om de kan vara till någon hjälp.

“Dbus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: The remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired or the netwok connection was broken.”

“Logfile indicates unclean shutdown (0, 0). Failed to mount /dev/sdb1: operation nor supported mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: …... if you do not have windows use the force option for your own responsibility. Commandline: mount -t ntfs-3g /dev/sdb1/media/LACIE -o force OR add /dev/sdb1/media/LACIE_ntfs-3g force 0 0 in fstab”

Någon som känner för att hjälpa en ganska van ubuntu-användare med det här som hon inte verkar lyckas klura ut själv?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Extern hårddisk

Inlägg av Cadryc »

Jag har en USB-ansluten extern hårddisk med NTFS, jag behövde inte göra nåt för att den skulle funka, antar att du testade att bara plugga in den först?

Är det USB-anslutning? Gå till Program → Tillbehör → Terminal och skriv lsusb, markera texten som kommer fram med musen, högerklicka → kopiera och klistra in här.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
185912
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av 185912 »

Ja, det är USB. Självfallet provade jag att bara plugga in den först, har dessutom provat lite olika USB-portar osv.

Bus 005 Device 092: ID 059f:0951 LaCie, Ltd
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 005: ID 04d9:1603 Holtek Semiconductor, Inc.
Bus 002 Device 004: ID 04fc:0801 Sunplus Technology Co., Ltd
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Antar att det är den högst upp, Lacie?

I terminalen, skriv

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
så ser vi om den är med där, enklast är nog att käna igen den på filsystem och storlek

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

185912 skrev:Logfile indicates unclean shutdown (0, 0). Failed to mount /dev/sdb1: operation nor supported mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: …... if you do not have windows use the force option for your own responsibility. Commandline: mount -t ntfs-3g /dev/sdb1/media/LACIE -o force OR add /dev/sdb1/media/LACIE_ntfs-3g force 0 0 in fstab”
Verkar vara felaktigt avmonterad i Windows. Anslut den till Windows och avmontera den korrekt.
interbastian
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av interbastian »

Cadryc, du var på väg att ge förslag på lösning steg för steg, snälla fortsätt.
Jag har exakt samma problem.
Min externa hårddisk ikopplad genom usb-port är också av märket LaCie.

När jag kör "sudo fdisk -l" så listas dock inte den externa hårddisken. I alla fall så ser jag ingen skillnad på listan när jag kör fdisk med eller utan den externa hårddisken ikopplad.

Bowmore, i mitt fall kan det inte vara att den blev felaktigt avkopplad från windows eftersom jag använde hårddisken i ubuntu senast.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

185912 skrev:
...

“Logfile indicates unclean shutdown (0, 0). Failed to mount /dev/sdb1: operation nor supported mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: …... if you do not have windows use the force option for your own responsibility. Commandline: mount -t ntfs-3g /dev/sdb1/media/LACIE -o force OR add /dev/sdb1/media/LACIE_ntfs-3g force 0 0 in fstab”

Någon som känner för att hjälpa en ganska van ubuntu-användare med det här som hon inte verkar lyckas klura ut själv?
Har du testat att göra som det föreslås i felmeddelandet?

Kod: Markera allt

mount -t ntfs-3g /dev/sdb1/media/LACIE -o force

Det står ju att man kör kommandot på eget bevåg så du bestämmer själv om du gör det eller inte. Själv hade jag testat, utan att veta vad som kan gå fel om det gör det :) Speciellt eftersom det står att den är markerad som används och du vet att den inte används av nån :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

I Intrepid kan man även installera programemt Disk Manager (Diskhanterare) i Lägg till/ta bort. Sen ligger det under System → Administration

Det programmet fungerar som ett alternativ till att själv skriva in kommandon, vad jag förstått det som. Man kan även välja at montera en disk med force, kan va användbart i det här fallet kanske.

Men Diskhanteraren lägger sig att autostarta vid login och monterar nog allt den hittar, så om en USB-hårddisk är ansluten kanske den blir monteras som root, dvs man måste av montera den som root (ange lösenord). Men man kan gå in i System → Inställningar → Sessioner och avbocka Diskhanterare så autostartar den inte.

Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Felet beror på att du inte stängde av Windows ordentligt senast.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

HOLMEN skrev:Felet beror på att du inte stängde av Windows ordentligt senast.
Bowmore, i mitt fall kan det inte vara att den blev felaktigt avkopplad från windows eftersom jag använde hårddisken i ubuntu senast.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

interbastian skrev:Jag har exakt samma problem.
Min externa hårddisk ikopplad genom usb-port är också av märket LaCie.

När jag kör "sudo fdisk -l" så listas dock inte den externa hårddisken. I alla fall så ser jag ingen skillnad på listan när jag kör fdisk med eller utan den externa hårddisken ikopplad.
interbastian, har du verkligen samma problembild som 185912 bortsett från att din disk inte syns i fdisk-utskriften? Ser du t.ex LaCien i lsusb-utskriften? Om inte, har disken strömförsörjning? Vissa LaCie-modeller är kända för dåliga anslutningsdon så kolla upp det för säkerhets skull.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

dmz skrev:
dmz, notera att det är två medlemmar som har problem i denna tråd. Så trådskaparen 185912 har troligen problemet med en felaktig nedstängning i Windows, medan interbastian sannolikt har ett annat problem.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

dmz skrev:
Jag ursäktar.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

HOLMEN skrev:
dmz skrev:
Jag ursäktar.
Jag med. :P
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Lugnt ;)

Men hur hjälper vi dessa två tillslut? Är problemet kanske ur världen redan?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Blev själv först lite förvirrad ;)
Tänkte be interbastian starta upp en ny tråd då det inte verkar vara samma problem men vi ska väl kunna hålla isär dem tills vi vet mer. Så bara att vänta tills de dyker upp igen.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

185912 skrev i den här tråden senast 16 november, så det är nog mer eller mindre bara interbastian kvar, så att säga, om inte 185912 dyker upp igen (vilket h*n) gärna får göra) :)

interbastian

Inlägg av interbastian »

Bowmore skrev:Blev själv först lite förvirrad ;)
Tänkte be interbastian starta upp en ny tråd då det inte verkar vara samma problem men vi ska väl kunna hålla isär dem tills vi vet mer. Så bara att vänta tills de dyker upp igen.

Hej grabbar, jag ska starta en ny tråd som har föreslagits här.
Mitt problem verkar vara lite mer inveklat än urpsrungsförfattarens till denna tråd.
När jag kör lsusb så listas min LaCie externa hårddisk, så strömförsörjningsfel kan det inte handla om:

Bus 008 Device 003: ID 059f:0c41 LaCie, Ltd
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

När jag kör sudo fdisk -l däremot får jag inte den externa hårddisken listad. Listan blir densamma som när jag gör fdisk utan LaCie inkopplad:

Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 1094 8787523+ 83 Linux
/dev/sda2 1095 60801 479596477+ 5 Utökad
/dev/sda5 1095 55208 434670673+ 83 Linux
/dev/sda6 55209 60801 44925741 82 Linux växling / Solaris

Det är här det börjar bli invecklat för alla förslag till lösning jag googlat fram utgår ifån att den externa hårdisken blir syns när man kör fdisk. Men vad ska man göra om den inte blir listad?

Men som sagt för den goda ordningens skull ska jag ta och skapa en ny tråd så som Bowmore har föreslagit.

Här är länken:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 96&t=35055
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"