Läs detta innan uppgradering till 8.10
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Läs detta innan uppgradering till 8.10
Läs på https://wiki.ubuntu.com/IntrepidReleaseNotes/sv INNAN ni uppgraderar till 8.10.
Dokumentet uppdateras hela tiden (10 gånger bara idag)
Dokumentet uppdateras hela tiden (10 gånger bara idag)
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Läs detta innan uppgradering till 8.10
Jisses, det var inte nådigt med buggar och inkompatibilitet! Nu vart man inte direkt uppmuntrad att uppgradera; känns ju som om Ubuntu blir mer och mer inkompatibelt med det mesta för varje uppgradering…
Tänk dock på att det här är en release direkt efter en LTS, så allt som vart sparat "för säkerhets skull" inför Hardy har lassats på intrepid, förutom det som var planerat för Intrepid.Johnny Rosenberg skrev:Jisses, det var inte nådigt med buggar och inkompatibilitet! Nu vart man inte direkt uppmuntrad att uppgradera; känns ju som om Ubuntu blir mer och mer inkompatibelt med det mesta för varje uppgradering…
Men visst är det en del. Förhoppningsvis så lär det mesta fixas inom de närmsta veckorna.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Kan man dra slutsatsen att allt som fungerar med Liveskivan också kommer att fungera efter installation?Emil.s skrev:Tänk dock på att det här är en release direkt efter en LTS, så allt som vart sparat "för säkerhets skull" inför Hardy har lassats på intrepid, förutom det som var planerat för Intrepid.Johnny Rosenberg skrev:Jisses, det var inte nådigt med buggar och inkompatibilitet! Nu vart man inte direkt uppmuntrad att uppgradera; känns ju som om Ubuntu blir mer och mer inkompatibelt med det mesta för varje uppgradering…
Men visst är det en del. Förhoppningsvis så lär det mesta fixas inom de närmsta veckorna.
- Daniel Nylander
- Kontakt:
De nordiska skivorna (Nordic Remix) har den senaste kernelpatchen på sig (inklusive RFC1323-fixen).. om man skulle ha problem med originalskivorna
Vad skiljer de nordiska skivorna från orginalet?
Jag trodde det bara var installationsguiden som var på "nordiska" istället för på engelska.
Jag trodde det bara var installationsguiden som var på "nordiska" istället för på engelska.
- Daniel Nylander
- Kontakt:
Originalskivorna innehåller bara språkpaket för de största språken (franska, spanska, kinesiska osv).
I Nordic Remix har jag plockat bort alla språk förutom engelska och lagt till paketen för de nordiska språken
I Nordic Remix har jag plockat bort alla språk förutom engelska och lagt till paketen för de nordiska språken
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kanske lite OT men jag måste ju bara säga att jag tycker att upggraderingen 7.10 -> 8.04 var bra mycket mer problematisk, krånglig och mindre positiva överraskningar/funktioner än 8.04 -> 8.10.
Linux - Bringing back the joy of computing
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Vilka positiva överraskningar och funktioner har du upptäckt i 8.10? Själv har jag väl märkt några få, som Gnome Do, den nya ”avstängningsknappen” och lite till. Gnome Do verkar helt OK, jag har bara inte skaffat mig vanan att använda det än… Jag klickar ändå i mina lådor som jag har samlat program och dokument i… Men jag använder Gnome Do mer och mer i alla fall. Har använt det två gånger idag, vilket är mer än igår i alla fall…Bejron skrev:Kanske lite OT men jag måste ju bara säga att jag tycker att upggraderingen 7.10 -> 8.04 var bra mycket mer problematisk, krånglig och mindre positiva överraskningar/funktioner än 8.04 -> 8.10.
- Beakon
Det fanns säkert något i 8.04 men nu när jag tänker tillbaka kommer jag bara att tänka på det strul jag hade.Johnny Rosenberg skrev:Vilka positiva överraskningar och funktioner har du upptäckt i 8.10? Själv har jag väl märkt några få, som Gnome Do, den nya ”avstängningsknappen” och lite till. Gnome Do verkar helt OK, jag har bara inte skaffat mig vanan att använda det än… Jag klickar ändå i mina lådor som jag har samlat program och dokument i… Men jag använder Gnome Do mer och mer i alla fall. Har använt det två gånger idag, vilket är mer än igår i alla fall…
8.10, flikar i Nautilus, prydligare avstängning, bättre "säkerhet" på systemkonfigurationer ("Lås upp" alternativ på system konfig. t.ex. "Användare") är det som jag nu kommer att tänka på. Sen av någon anledning så funger fullskärmsvideo i flash (youtube) felfritt för mig nu efter 8.10 uppgraderingen, något som tidigare plågades av hack och hopp hela tiden.
Gnome Do

- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Jag installerade via uppdateringshanteraren och plötsligt hade jag Gnome Do, färdig med ikon i panelen och allt…Bejron skrev:Det fanns säkert något i 8.04 men nu när jag tänker tillbaka kommer jag bara att tänka på det strul jag hade.Johnny Rosenberg skrev:Vilka positiva överraskningar och funktioner har du upptäckt i 8.10? Själv har jag väl märkt några få, som Gnome Do, den nya ”avstängningsknappen” och lite till. Gnome Do verkar helt OK, jag har bara inte skaffat mig vanan att använda det än… Jag klickar ändå i mina lådor som jag har samlat program och dokument i… Men jag använder Gnome Do mer och mer i alla fall. Har använt det två gånger idag, vilket är mer än igår i alla fall…
8.10, flikar i Nautilus, prydligare avstängning, bättre "säkerhet" på systemkonfigurationer ("Lås upp" alternativ på system konfig. t.ex. "Användare") är det som jag nu kommer att tänka på. Sen av någon anledning så funger fullskärmsvideo i flash (youtube) felfritt för mig nu efter 8.10 uppgraderingen, något som tidigare plågades av hack och hopp hela tiden.
Gnome DoDen fick inte jag med när jag uppgraderade men jag hittade den igår när jag testade Mint och installerade den på studs i Ubuntu.
Däremot har jag nu en massa program jag inte kan uppdatera. Varje gång uppdateringshanteraren vill att jag ska uppdatera, och jag försöker göra det, så säger den att vissa saker inte kan uppdateras på grund av bla bla bla och så föreslår den att jag delvis uppdaterar, vilket jag tydligen är tvungen att välja.
Lutar åt att jag får installera om hela skiten från scratch istället och hoppas att det blir bättre då. Kommer ihåg att jag, när jag uppgradrade, fick felmeddelanden i terminalen om att paketet x är beroende av paketet y som inte fanns installerat. Jag undrar fortfarande varför den usla uppdateringshanteraren helt enkelt inte installerade det saknade paketet åt mig istället för att bara gnälla. Att uppgradera via uppdateringshanteraren har aldrig fungerat felfritt för mig, så snart lär jag väl mig och låter bli… Men det är så jobbigt att installera från scratch varje gång. Jag får väl göra något skript som installerar mina personliga favoriter åt mig efter ordinarie installation, antar jag. Det är ju en hel del att ta itu med efter en nyinstallation: Flash, Java, en lista på program jag flitigt använder, Opera, Qt, verktyg för C++, Emacs (eller följer den med från scratch?), min egen tangentbordskonfiguration (som för övrigt inte fungerar korrekt längre - den dyker inte upp så att jag kan lägga till den, men lyckligtvis är den ändå förvald… men väljer jag tillfälligt något annat är det kanske kört…) och så vidare.
- Beakon
Kanske jag som hade flax då för min uppdatering via installationshanteraren fungerade klanderfritt på min stationära.Johnny Rosenberg skrev:
Jag installerade via uppdateringshanteraren och plötsligt hade jag Gnome Do, färdig med ikon i panelen och allt…
Däremot har jag nu en massa program jag inte kan uppdatera. Varje gång uppdateringshanteraren vill att jag ska uppdatera, och jag försöker göra det, så säger den att vissa saker inte kan uppdateras på grund av bla bla bla och så föreslår den att jag delvis uppdaterar, vilket jag tydligen är tvungen att välja.
Lutar åt att jag får installera om hela skiten från scratch istället och hoppas att det blir bättre då. Kommer ihåg att jag, när jag uppgradrade, fick felmeddelanden i terminalen om att paketet x är beroende av paketet y som inte fanns installerat. Jag undrar fortfarande varför den usla uppdateringshanteraren helt enkelt inte installerade det saknade paketet åt mig istället för att bara gnälla. Att uppgradera via uppdateringshanteraren har aldrig fungerat felfritt för mig, så snart lär jag väl mig och låter bli… Men det är så jobbigt att installera från scratch varje gång. Jag får väl göra något skript som installerar mina personliga favoriter åt mig efter ordinarie installation, antar jag. Det är ju en hel del att ta itu med efter en nyinstallation: Flash, Java, en lista på program jag flitigt använder, Opera, Qt, verktyg för C++, Emacs (eller följer den med från scratch?), min egen tangentbordskonfiguration (som för övrigt inte fungerar korrekt längre - den dyker inte upp så att jag kan lägga till den, men lyckligtvis är den ändå förvald… men väljer jag tillfälligt något annat är det kanske kört…) och så vidare.
Lite strul på den bärbara med några hämtade paket som inte blev installerade men som jag löste genom:
Kod: Markera allt
sudo apt-get clean
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo apt-get dist-upgrade
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Gjorde så nu och det verkade fungera, men har inte testat noga än.Bejron skrev: Kanske jag som hade flax då för min uppdatering via installationshanteraren fungerade klanderfritt på min stationära.
Lite strul på den bärbara med några hämtade paket som inte blev installerade men som jag löste genom:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... clean+8.10Kod: Markera allt
sudo apt-get clean sudo apt-get update sudo apt-get install -f sudo apt-get dist-upgrade
En fråga bara: När jag kör sudo apt-get update får jag upp en massa rader. Det verkar vara de förråd jag har angivit. En del av raderna börjar med ”Bra” och resten med ”Ign”. ”Ign”=”Ignore”? ”Bra”=…? Vissa av raderna i min /etc/apt/sources.list är ”bortkommenterade”. Är det dessa som visas som ”Ign”?
Om man kollar noggrannare på listan så är de flesta kritiska saker relaterat till specifik hårdvara, dvs det påverkar inte de flesta. Det är inte så konstigt att det är just hårdvarukompatibilitet som det är problem med heller, då Linux drivrutiner inte har en hög prioritet hos många tillverkare... Försökte tex få tag i 64bit drivrutiner till sambons Epson skrivare/scanner, vilket har efterfrågats på det officiella forumet i flera år men ignorerats. Några hade lyckats kompilera 64bits varianter, men knappt fått igång, av ett par generella fria drivrutiner för scanners. Men då Epson inte visar intresse kan ju ingen lätt veta exakt vad som skiljer deras scanner från andra.
Sen tycker jag det är väldigt positivt att det faktiskt rapporteras vilka problem som finns, så man vet vad man får samt att någon snäll själ jobbar på att lösa det. Möjligtvis skulle Canonical behöva hoppa över en release av Ubuntu för att fixa ett gäng buggar istället, men många ligger ju "uppströms", tex i projekt som Canonical och Ubuntu-utvecklarna inte har direkt kontroll över. I vissa fall måste de helt enkelt släppa en ny större version för att få med fixar och behålla kompatibiliteten mellan programmen i sig.
En sak jag blev positivt överraskad av i 8.10 var att jag nu inte har något krångel alls med PulseAudio (utom efter sömnläge, men det använder jag normalt inte), vilket trasslade väldigt då det var nytt i 8.04.
Sen tycker jag det är väldigt positivt att det faktiskt rapporteras vilka problem som finns, så man vet vad man får samt att någon snäll själ jobbar på att lösa det. Möjligtvis skulle Canonical behöva hoppa över en release av Ubuntu för att fixa ett gäng buggar istället, men många ligger ju "uppströms", tex i projekt som Canonical och Ubuntu-utvecklarna inte har direkt kontroll över. I vissa fall måste de helt enkelt släppa en ny större version för att få med fixar och behålla kompatibiliteten mellan programmen i sig.
En sak jag blev positivt överraskad av i 8.10 var att jag nu inte har något krångel alls med PulseAudio (utom efter sömnläge, men det använder jag normalt inte), vilket trasslade väldigt då det var nytt i 8.04.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Låter ju lovande i alla fall. Fast jag har inte sett fram så mycket emot 8.10 över huvud taget. Funderade faktiskt på att ignorera den versionen helt och vänta på 9.04 istället, då jag hört att de ska försöka lägga lite energi på att ta itu med hastighetsproblem. Ubuntu som det är idag är alldeles för segt för min smak, sedan spelar det ingen roll att XP på samma maskin är ännu långsammare. Men nu har jag installerat 8.10 i alla fall och det var ju inte så tokigt. Numera kan jag starta [System → Hjälp och support] utan att det kraschar, som det gjorde i 8.04, se annan tråd.TwoD skrev:En sak jag blev positivt överraskad av i 8.10 var att jag nu inte har något krångel alls med PulseAudio (utom efter sömnläge, men det använder jag normalt inte), vilket trasslade väldigt då det var nytt i 8.04.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Nej, inte fungerade det, inte. Så här ser det ut nu i Synaptic:Johnny Rosenberg skrev:Gjorde så nu och det verkade fungera, men har inte testat noga än.Bejron skrev: Kanske jag som hade flax då för min uppdatering via installationshanteraren fungerade klanderfritt på min stationära.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... clean+8.10Kod: Markera allt
sudo apt-get clean sudo apt-get update sudo apt-get install -f sudo apt-get dist-upgrade
En fråga bara: När jag kör sudo apt-get update får jag upp en massa rader. Det verkar vara de förråd jag har angivit. En del av raderna börjar med ”Bra” och resten med ”Ign”. ”Ign”=”Ignore”? ”Bra”=…? Vissa av raderna i min /etc/apt/sources.list är ”bortkommenterade”. Är det dessa som visas som ”Ign”?
Övriga uppdateringar
☐ avidemux-qt
☐ filezilla
☐ libpurple0
☐ pidgin
Dessa är inaktiva och går ej att kryssa i. Man blir så trött… Vad är det här för pajasfasoner? Det börjar likna Windowsnivå.
Funderar på att avinstallera de fyra nämnda paketen och installera dem igen, men om det finns enklare/bättre sätt så var så god och upplys mig.
- Beakon
Nej, inte fungerade det, inte. Så här ser det ut nu i Synaptic:Johnny Rosenberg skrev:Gjorde så nu och det verkade fungera, men har inte testat noga än.
Övriga uppdateringar
☐ avidemux-qt
☐ filezilla
☐ libpurple0
☐ pidgin
Dessa är inaktiva och går ej att kryssa i. Man blir så trött… Vad är det här för pajasfasoner? Det börjar likna Windowsnivå.
Funderar på att avinstallera de fyra nämnda paketen och installera dem igen, men om det finns enklare/bättre sätt så var så god och upplys mig.[/quote]
Jag är inte 100 på betydelsen av "bra"/"ign" vid update utan kommer bara till samma slutsats som du. Att det troligtvis är dom borrkommenterade som markeras. Ok det är inte kul men att avinstallera fyra paket och nyinstallera dom är inte extremt tungt, det är totalt 8 kommandon.
Sen finns ju två andra alternativ också att försöka med
-f, --fix-broken
Fix; attempt to correct a system with broken dependencies in place. This
option, when used with install/remove, can omit any packages to permit
APT to deduce a likely solution. Any Package that are specified must
completely correct the problem. The option is sometimes necessary when
running APT for the first time; APT itself does not allow broken package
dependencies to exist on a system. It is possible that a system´s
dependency structure can be so corrupt as to require manual intervention
(which usually means using dselect(8) or dpkg --remove to eliminate some
of the offending packages). Use of this option together with -m may
produce an error in some situations. Configuration Item:
APT::Get::Fix-Broken.
-m, --ignore-missing, --fix-missing
Ignore missing packages; If packages cannot be retrieved or fail the
integrity check after retrieval (corrupted package files), hold back
those packages and handle the result. Use of this option together with -f
may produce an error in some situations. If a package is selected for
installation (particularly if it is mentioned on the command line) and it
could not be downloaded then it will be silently held back. Configuration
-f, --fix-broken
Fix; attempt to correct a system with broken dependencies in place. This
option, when used with install/remove, can omit any packages to permit
APT to deduce a likely solution. Any Package that are specified must
completely correct the problem. The option is sometimes necessary when
running APT for the first time; APT itself does not allow broken package
dependencies to exist on a system. It is possible that a system´s
dependency structure can be so corrupt as to require manual intervention
(which usually means using dselect(8) or dpkg --remove to eliminate some
of the offending packages). Use of this option together with -m may
produce an error in some situations. Configuration Item:
Item: APT::Get::Fix-Missing.
Men jag förstår absolut din frustration !! Dessutom är det skumma paket du har problem med.. Iafl pidgin spontant..
8 kommandon för att avinstallera och installera fyra paket? Behövs bara två:
eller ett enda om man väljer reinstall alternativet...
Så länge du inte använder --purge flaggan ska dina inställningar och dylikt finnas kvar oavsett hur många ominstallationer du gör.
Hur som helst, att vissa paket är grå och inte uppdateras fast det finns en ny version ute är inte alls konstigt eller dumt. Det beror helt enkelt på att alla krav som paketet har för tillfället inte är uppfyllda, tex finns kanske inte en viss version av ett paket som uppgraderingen beror på. Eller så kanske det finns en uppgradering av det paketet som uppgraderingen beror på, men du har valt att låsa paketet till en viss version. I dessa fall är inte Ubuntu lika korkat som Windows där det ofta är lätt att köra in uppgraderingarna B och C innan A är tillgängligt, vilket kan ställa till med en hel del oreda!
Jag hade länge ett antal gråa paket i min uppdateringslista mellan 8.04 och 8.10 och även efter tidigare dist-uppgraderingar, men allt eftersom tiden gick kunde de installeras. Kan testa med att köra raddan av kommandon som Bejron nämnde lite då och då för att förvissa dig om att inget paket väntar på att du ska "tvinga in" det manuellt, som en kernelversion...
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove paket1 paket2 paket3 paket4
sudo apt-get install paket1 paket2 paket3 paket4
Så länge du inte använder --purge flaggan ska dina inställningar och dylikt finnas kvar oavsett hur många ominstallationer du gör.
Hur som helst, att vissa paket är grå och inte uppdateras fast det finns en ny version ute är inte alls konstigt eller dumt. Det beror helt enkelt på att alla krav som paketet har för tillfället inte är uppfyllda, tex finns kanske inte en viss version av ett paket som uppgraderingen beror på. Eller så kanske det finns en uppgradering av det paketet som uppgraderingen beror på, men du har valt att låsa paketet till en viss version. I dessa fall är inte Ubuntu lika korkat som Windows där det ofta är lätt att köra in uppgraderingarna B och C innan A är tillgängligt, vilket kan ställa till med en hel del oreda!
Jag hade länge ett antal gråa paket i min uppdateringslista mellan 8.04 och 8.10 och även efter tidigare dist-uppgraderingar, men allt eftersom tiden gick kunde de installeras. Kan testa med att köra raddan av kommandon som Bejron nämnde lite då och då för att förvissa dig om att inget paket väntar på att du ska "tvinga in" det manuellt, som en kernelversion...
- Beakon
Tänkte inte på det.. Nåja, då är det ju tom ännu lättare !!!TwoD skrev:8 kommandon för att avinstallera och installera fyra paket? Behövs bara två:Kod: Markera allt
sudo apt-get remove paket1 paket2 paket3 paket4 sudo apt-get install paket1 paket2 paket3 paket4