jag har en server som har följande specs:
athlon x2 4000+
2gb ram
lite ide/sata-diskar internt plus ett extra sata-kort kopplat via esata till en jbod
problemet är att jag uppgraderade till 4gb ram istället för 2gb och nu hittar inte datorn mitt extra sata-kort. har aldrig varit med om maken till knasigt fel, tar jag ur extraminnet funkar det.
kör just nu 8.10 server 64-bit.
ngn som varit med om ngt liknande?
problem med minnesuppgradering [löst]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
problem med minnesuppgradering [löst]
Senast redigerad av 1 tann, redigerad totalt 15 gånger.
Re: problem med minnesuppgradering
hehe, jadu. Det var ju rätt mysko...
Du har alltså 2 st 2GiB stickor? Det funkar med en i taget, men inte med båda?
Kollat efter något i BIOS? Vet inte vad man ska kika efter iof, men man brukar ju kunna hitta något...
Iof så kan du ju prova med att ta ur S-ATA kortet, stoppa i minnet, starta datorn, stänga av, och stoppa i kortet igen.
Du har alltså 2 st 2GiB stickor? Det funkar med en i taget, men inte med båda?
Kollat efter något i BIOS? Vet inte vad man ska kika efter iof, men man brukar ju kunna hitta något...
Iof så kan du ju prova med att ta ur S-ATA kortet, stoppa i minnet, starta datorn, stänga av, och stoppa i kortet igen.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: problem med minnesuppgradering
löste det, upptäckte att bios inte va uppdaterat på ett år så flashade om och då va saken ur världen. 

Re: problem med minnesuppgradering [löst]
Webcam stödet har blivit enormnt mycket bättre. T o m min eyetoy till PS2 funkar direkt, bara plugga in så är man igång