TV och mediaspelare

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
SONY
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

TV och mediaspelare

Inlägg av SONY »

Under ubuntu 8.10 64-bit versionen har jag problem att se TV.

Hjälp mig hitta rätt mediaspelare!!!!

Vad jag kan förstå har de flesta TV-bolag anbassat sina sändningar till Windows media player.
Det är kanske som att svära i kyrkan men Windows media player fungerar fint med god bildkvalitet.
Under Uuntu har jag svårt att hitta en bra mediaspelare.

Det är i första hand SVT och NRK samt DR jag skulle vilja se.

Som nybörjare har jag testat och provat olika spelare med blandat resultat.

1 Med insticksmodulebn Totem-Mozilla och installation av Ubuntu-restricted extras fungerar överföringen från NRK med bra bildkvalitet.
Däremot går vare sig SVT eller DR.
Varför? Jag kan ju bevisligen ta emot en sändning i Wimdows media format.

2 Byter man ut Totem-Mozilla mot Mozilla-plugin-VLC går SVT fint, men ej NRK och DR.
Förstår inte detta.
Jag trodde att alla codecs var inbäddase i VLC

3 Byter man till Mozilla-Mplayer går både NRK och SVT men ej DR
Bildkvaliten är inte bra. Jag tror att Mplayer komprimerar hårt.

Finns detnågon som kan hjälpa mig reda ut det här med formatet för TV-sändningar och hjälpa mig och andra nybörjare att konfigurera någon spelare som går hem hos alla TV-bolag.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: TV och mediaspelare

Inlägg av Hans Linde »

Tyvärr har jag inte lösningen, men jag har tittat runt en del på det här forumet och det du söker har många andra gjort, så jag tror att du kan finna ett svar om du söker här, eller tittar bland "How To".
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"