Jo, integriteten är ju det enda trumfkortet fri mjukvara har just nu. Inget dåligt heller iofs men det beror ju på FRA-debatten och liknande sidospår och vilket ju uppstod i bloggosfären men hade inte tagit sig ut i stugorna om det inte vore för den efterföljande mediebevakningen. Samma sak med facebook och dess slutanvändaravtal förresten.Inhuman Soul skrev:...
Program som inte är fria innehåller ibland otrevliga funktioner som t ex att de spionerar på användaren. Hade någon lagt till samma funktion i ett fritt program så hade den tagit borts direkt, men med ett ofritt så kan du inget göra. Ett ofritt program kan du inte ens vara säker på att det inte innehåller några otrevliga funktioner, för ingen annan än utvecklaren har koden (och de skulle ju inte precis säga att dom spionerar på dig).
När det gäller buggar eller några extra funktioner du skulle vilja ha, så kan du med fri mjukvara be någon programmeringskunnig kompis att fixa det. Hade det varit ofri mjukvara så hade du varit tvungen att be utvecklarna göra det (och det är troligtvis mycket mindre chans att de skulle göra något).
Det var några argument för fri mjukvara ur ett användarperspektiv.
Min poäng är att det är ett bra argument, men det lever och dör med vad som kan visa sig vara en trend/fluga (även om det ju faktiskt verkar omkullkasta ett helt etablissemang med kritiken mot loggningslagen och det långlivade stödet för Pirate Bay mm).
Fri mjukvara behöver fler fördelar som verkar i vardagen helt enkelt. Själv skulle jag vilja ha ett av användarna kontrollerat kompisnätverk liknande det på facebook som går att koppla till valfri GPS-utrustning osv. Men eftersom ingen begriper hur man kan bli rik på GPL-licensen är det ju ingen som vågar satsa några pengar på att ta fram de här prylarna i någon rimligt snabb takt, Canonical börjar ju som bekant att bli panka...
EDIT: Om någon tycker att jag trollar/flamar(på svenska: försöker provocera fram en debatt enbart i syftet att göra folk förbannade) så vill jag förklara att det här är mitt sätt att hjälpa spridningen av fri mjukvara - att slipa era argument genom att bemöta och ifrågasätta dem.