Kör ni med öppet WLAN?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Kör ni med öppet WLAN?

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag har statiskt hos bredbandsbolaget, det suger, jag kommer under uppstart av modemet åt en terminal på modemet, vilket jag lyckas behålla tills jag kopplar i modemet för då laddar det ned nya instruktioner från bredbandsbolaget och stänger all vidare kommunikation till modemet. :P Jag skulle vilja sätta igång dhcp med interna ip och alla fyra portar istället för det som är nu, någon typ av bryggad (tunnlad) kontakt bara på port 1.
Men teknisk sett är det väl bara att smaska i en vanlig trådlös router efter den första "boxen" så får man igång allt det där & får kontroll över dhcp o.s.v..? Jag hade kunnat göra den men det känns lite meningslöst eftersom jag egentligen inte har nåt behov av det - surar lite för att min box är transparent bara - spelar väl ingen större roll (ur säkerhetssynpunkt) om man sitter på "säkra" linux ändå...  :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

farmfield skrev: Men teknisk sett är det väl bara att smaska i en vanlig trådlös router efter den första "boxen" så får man igång allt det där & får kontroll över dhcp o.s.v..? Jag hade kunnat göra den men det känns lite meningslöst eftersom jag egentligen inte har nåt behov av det - surar lite för att min box är transparent bara - spelar väl ingen större roll (ur säkerhetssynpunkt) om man sitter på "säkra" linux ändå...  :)
Jag har en dator som gör det just nu (som även delar ut trådlöst, som tidigare beskrivits), funkar hur fint som helst, har väl mest med att jag vill vara mästare över elektroniken i mitt hem. Sitta och ladda ner instruktioner annorstädes ifrån, ohyfs!
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 11 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:
farmfield skrev: Men teknisk sett är det väl bara att smaska i en vanlig trådlös router efter den första "boxen" så får man igång allt det där & får kontroll över dhcp o.s.v..? Jag hade kunnat göra den men det känns lite meningslöst eftersom jag egentligen inte har nåt behov av det - surar lite för att min box är transparent bara - spelar väl ingen större roll (ur säkerhetssynpunkt) om man sitter på "säkra" linux ändå...  :)
Jag har en dator som gör det just nu (som även delar ut trådlöst, som tidigare beskrivits), funkar hur fint som helst, har väl mest med att jag vill vara mästare över elektroniken i mitt hem. Sitta och ladda ner instruktioner annorstädes ifrån, ohyfs!
*lol* - Känner precis så själv, retar mig mer på att jag inte KAN ställa in skiten än att jag måste göra det...  ;D

(Kontrollmani någon? Första, andra...  ;))
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Nu kör jag krypterat. Har flyttat in till civilisationen :)
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Igår kväll tog jag bort låsningen till MAC-adresser och nu idag var plötsligt två personer uppkopplade till min router :o . Jag lade precis in låsningen igen för det är lite obehagligt med personer uppkopplade till ens router där man inte vet vad de sysslar med.
diravi

Re: SV: Kör ni med öppet WLAN?

Inlägg av diravi »

Lars skrev:
Dexxa_ skrev:
Galgalid skrev: Om andra kör på mitt öppna nätverk, kan jag då hållas ansvarig för vad dom gör via det?
kort svar, Ja.
Det tycker jag låter helt orimligt. Möjligtvis skulle det kunna vara medhjälp till något brott, men även då måste det väl finnas uppsåt?

Njae, man riskerar väll egentligen inte att bli åtalad, MEN, innan det kommit så långt kan polisen komma och knacka på för att leta efter bevis, och beslagta dina datorer för att leta igenom dem, och det är ju lite okul att bli av med prylarna under nån vecka eller en månad, tills de kommit fram till att du är oskyldig.

Sen vet man ju inte om de hittar nåt annat junk i din dator ;)
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Kör ni med öppet WLAN?

Inlägg av jonasbjork »

Jag kör en privat AccessPunkt med WPA2 på och en FON-router som är fri för alla Foneros att använda. Finns runt 15 WLAN inom räckvidd hemma, en del öppna - många WEP:ade.
diravi

Inlägg av diravi »

farmfield skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev: Jag har statiskt hos bredbandsbolaget, det suger, jag kommer under uppstart av modemet åt en terminal på modemet, vilket jag lyckas behålla tills jag kopplar i modemet för då laddar det ned nya instruktioner från bredbandsbolaget och stänger all vidare kommunikation till modemet. :P Jag skulle vilja sätta igång dhcp med interna ip och alla fyra portar istället för det som är nu, någon typ av bryggad (tunnlad) kontakt bara på port 1.
Men teknisk sett är det väl bara att smaska i en vanlig trådlös router efter den första "boxen" så får man igång allt det där & får kontroll över dhcp o.s.v..? Jag hade kunnat göra den men det känns lite meningslöst eftersom jag egentligen inte har nåt behov av det - surar lite för att min box är transparent bara - spelar väl ingen större roll (ur säkerhetssynpunkt) om man sitter på "säkra" linux ändå...  :)
Själv skulle jag inte acceptera att sitta bakom en brandvägg, som inte jag själv har kontrollen över.

Hur skall man då kommå åt prylarna utifrån?

Nog för att det går att mickla med tunnlar initierade från insidan, men det kräver ju att det finns en yttre fast punkt man har kontroll på.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

diravi skrev:Själv skulle jag inte acceptera att sitta bakom en brandvägg, som inte jag själv har kontrollen över.

Hur skall man då kommå åt prylarna utifrån?
Tja, nu hindrade de ju "bara" smtp-trafik ut (om man inte relayade till dem) och smb-trafik (eftersom windowsanvändare hade ofoget att installera virus på sina datorer tre sekunder efter de kopplade in den i modemet, främst innan xp sp2).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Christian Johansson skrev:Igår kväll tog jag bort låsningen till MAC-adresser och nu idag var plötsligt två personer uppkopplade till min router :o . Jag lade precis in låsningen igen för det är lite obehagligt med personer uppkopplade till ens router där man inte vet vad de sysslar med.

Kod: Markera allt

ifconfig <interface> hw ether <ad:dr:es:s>
Och det är bara att köra. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

nu kör jag iofs WPA-S då jag har flyttat till lägenhet och har lite skumma grannar
Raze
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Raze »

Jag kör öppet, men som många andra bor jag mitt ute i ingenstans och närmaste grannarna skulle väl kunna connecta men jag tror inte dom äns har kunskapen för att göra det.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

En av mina kunder har skaffat sig bredband via ComHem - och sju-i-h-e vilken router dom skickade med, helt galen maskin med brandväggar och jag vet inte vad - den varnar via webläsaren om nån försöker ta sig in, hehe, fråga mig inte hur dock... Satt i timmar igår och försökte köra VNC mot hans burk, det gick bara inte hur vi än meklade, routern satte stopp för allt och den kunde jag inte accessa utifrån och ville inte låta kunden gräva runt i den...

Varför jag eldar upp mig? För att jag har bredbandsbolaget ADSL, sämsta modem/switch-kombinationen ever, utan brandvägg eller möjlighet till config, låst till WEP utan möjlighet att ändra lösen o.s.v... Ugh...
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

farmfield skrev: låst till WEP utan möjlighet att ändra lösen o.s.v... Ugh...
Vet att jag sett guider för hur man ställer in WPA på BBB's modem, men hinner inte leta upp den just nu.

Själv kör jag WPA2-AES kryptering på mitt trådlösa, och en rejält lång nyckel. Lekte själv ett tag med att knäcka WEP-nät m.m. tror mitt rekord låg på 2 minuter ungefär. BBB-användare är tacksamma mål 8)
Till er som kör MAC-låsning och ingenting annat så vill jag också varna för att:
1) Allt ni gör på nätet är helt öppet att avlyssnas
2) Att fejka sin mac-adress, om ens nätverkskort stöder det, tar ungefär så lång tid som att skriva ett kommando i terminalen och trycka enter.

Det håller iofs medelsvensson ute, men han är nog den som är minst farlig om han faktiskt kommer in.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Pinky skrev:2) Att fejka sin mac-adress, om ens nätverkskort stöder det, tar ungefär så lång tid som att skriva ett kommando i terminalen och trycka enter.
Funkar väl på alla kort att fejka?, dock är det bara en del (läs: gamla) kort som man kan ändra mac-adress på.

Men som du säger så räcker MAC lås långt (speciellt om man även har WEP) för att blocka vanliga Svenssons men inte en med lite mer vilja och kunskap (som är väldigt lätt att få tag i).
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"