Hej,
Undrar lite över om någon har fått igång AC3 genomströmning på något ljudkort, så att man kan kolla på mkv filer eller spela upp DVDs på ubuntu med!
//Micke
AC3 DTS Ljud?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
-
Re: AC3 DTS Ljud?
Vilket program, kör du Toslink (optiskt)
//Mikael
//Mikael
- Konservburk
Det går med mplayer, typ så här:
Kod: Markera allt
mplayer -ao alsa:device=iec958 -ac hwac3
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Öhm... Tittade på DVDfilmen med VLC, så har jag 5.1-hägtalare som är kopplade analogt (eller va man säger) till datorn. Om det är vad du frågade?
- Konservburk
Han vill ha AC3-genomströmning, dvs att det digitala AC3-ljudet inte akodas, utan istället skickas precis som det är till en extern förstärkare.Cadryc skrev:Öhm... Tittade på DVDfilmen med VLC, så har jag 5.1-hägtalare som är kopplade analogt (eller va man säger) till datorn. Om det är vad du frågade?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Aha, då förstår jag, mer eller mindre... Måste man göra det i terminalen? Eller är det i princip att skicka ut ljudet via digital utgång bara?Konservburk skrev:Han vill ha AC3-genomströmning, dvs att det digitala AC3-ljudet inte akodas, utan istället skickas precis som det är till en extern förstärkare.Cadryc skrev:Öhm... Tittade på DVDfilmen med VLC, så har jag 5.1-hägtalare som är kopplade analogt (eller va man säger) till datorn. Om det är vad du frågade?