Misslyckad uppgradering, hjälp! [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Hymer
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Misslyckad uppgradering, hjälp! [LÖST]

Inlägg av Hymer »

Jag uppgraderade min laptop från 8.04 och det ångrar jag bittert, för att den fungerade helt perfekt och nu kan jag inte starta Ubuntu 8.10. >:( Redan när jag började installeringen fick jag en varning att det inte går att installera fullständigt, det blir bara delvis installation. Starta delvis uppgradering? ??? Svarade man ja, då visade sig efter ett tag att ingenting har blivit installerad.
Det gick att klicka bort varningen och sätta igång istallationen bakom den.
Under installationen fick jag några varningar om torrentflux, att det ska man installera manuellt. Ok, det lät inte så viktigt. Installationen tog otroligt lång tid.
Nu, när jag startar datorn, får jag upp en X i mitten och en text:"Ubuntu is running in low graphic mode. Your scren, graphic card and input device settings .... configure these yourself."
Om jag låter den gå in low graphic mode, ser jag bara vit och grå dimma långsamt glida uppåt på skärmen.
Jag försökte med reboot på flera olika sett.
Jag försökte med Ubuntu 8.04 skivan också, installera den tillbaka, men det gick inte heller. Jag har inte fått 8.10 på CD än, den är beställd, antagligen kommer den här veckan.
Vad kan jag göra? Jag skulle vara glad att återställa 8.04 också om det går, men hur? Eller kan jag rätta till uppgraderingen?
Senast redigerad av 1 Hymer, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Misslyckad uppgradering, hjälp!

Inlägg av mcNisse »

Logga in i Konsolen (eller i recoverymode)

Kod: Markera allt

sudo apt-get install -f
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

I recovery mode har jag
resume
clean
dpkg
fsck
root
xfix
Var ska jag fortsätta för att skriva in kommandot?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Efter "root" står det nåt i stil med "drop to root shell prompt" om jag int emissminner mig? Välj isåfall den för att kunna skriva in ovanstående kommando.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hymer skrev:Jag uppgraderade min laptop från 8.04 och det ångrar jag bittert, för att den fungerade helt perfekt och nu kan jag inte starta Ubuntu 8.10. >:( Redan när jag började installeringen fick jag en varning att det inte går att installera fullständigt, det blir bara delvis installation. Starta delvis uppgradering? ??? Svarade man ja, då visade sig efter ett tag att ingenting har blivit installerad.
[,,,]
På den ena av mina burkar fick jag samma problem, vilket för mig var helt självorsakat på grund av att jag stängde ett fönster lite slarvigt.

Jag provade att fortsätta installationen eller att försöka rulla tillbaka till 8.04, men resultatet var sisådär. Så jag brände ut en 8.10-CD istället och installerade om allting istället och det gick kanonbra, förutom lite småtrassel med grafikkortet istället. Antagligen sparar du massor av tid på att göra något liknande också, men ta backup på t.ex "/etc" och lite annat först för där finns inställningar/filer som du kan behöva senare.
Efter "root" står det nåt i stil med "drop to root shell prompt" om jag int emissminner mig? Välj isåfall den för att kunna skriva in ovanstående kommando.
Där ska du isåfall "drop to root" och sedan köra "apt-get", men som sagt var, för mig så sparade det massor av tid att göra en nyinstallation istället... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

0 uppgrade, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded
Dessutom nvidia-kernel-common behövdes inte längre, det fick jag ta bort. Vad ska jag göra nu?
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag har en original 8.04 cd och det skulle jag gärna återinstallera. Kan man göra det? Det räcker inte nu att stoppa in skivan, datorn helt enkelt inte bryr sig. (Kan det beror på att jag har extern cd-spelare för att den inbyggda är trasig?) Eller kan man göra hela uppgraderingen ogjort?
Jag har lyckats trycka esc i första ögonblicket när jag startade och då fick jag välja att starta från skivan, men ändå blev det samma resultat.
Om jag trycker F10 lika snabbt, då kommer jag in i en meny där jag fattar 0, men kanske där kan man göra någonting. ::)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hymer skrev:
0 uppgrade, 0 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded
Dessutom nvidia-kernel-common behövdes inte längre, det fick jag ta bort. Vad ska jag göra nu?
Åkte på det också, trots att jag har ett nvidia-kort... och sedan spårade hela "nvidia-tjofräset" ut ännu mer och tillslut blev det alltså en nyinstallation istället...
[Edit] Nyinstallationen av 8.10 på root-partitionen funkade helt felfritt och allt från 8.04 förutom systemmapparna fanns kvar utan problem. Självfallet valde jag då alltså en nyinstallation av 8.10 på rootpartitionen utan formatering av densamma...

På en annan burk där jag inte råkade avbryta uppgraderingen från 8.04 -> 8.10 så fungerade det klockrent...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Skönt att jag är inte ensam. Skillnaden är att du vet vad du gör, inte jag.
Jag vill inte ha 8.10 längre. Kan jag nyinstallera 8.04? Hur ska jag få igång skivan?
EDIT eller kanske kan man gå tillbaka utan skivan på något sätt?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Utan skivan kan du antagligen inte gå tillbaka eftersom en hel del av 8.04 är ersatt av 8.10-grejor, jag skulle tro att det allra enklaste du kan göra är en nyinstallation.

Sedan kan du ju helt fritt välja om det är 8.04 eller 8.10 du vill lägga in. Visst fungerade 8.04 för dig förut, men därmed inte sagt att det är den som är enklast att lägga in nu. För min del var det betydligt mer jobb att gå från 7.10 till 8.04 än vad det var att gå från 8.04 till 8.10 oavsett om jag nyinstallerade eller inte.

Alltså:
1) Stoppa in en cd med 8.04 eller 8.10 i burken
2) Starta om
3) Välj installation av Ubuntu
4) När du kommer fram till partitioneraren så välj manuell partitionering.
5) Sätt upp din gamla root-partition som root med montering på "/", men utan att formatering är förkryssat!!
6) se till att rätt swap-partition är vald.
7) Låt burken installera och ha kul i en timme eller så...

Själv hade jag valt att lägga in 8.10 när du ändå håller på, men den biten är ditt eget val... :)
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Problemet börjar vid punkt 3. Jag får ingen valmöjlighet. Även när skivan är instoppad, det kommer en massa bokstäver och sedan en suddig bild där man anar en Ubuntu-logo för ett ögonblick, sedan texten som ovan om low graphic mode.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Har du provat att göra det med en "Alternartiv-CD"..? Om du gör det så kan du köra installationen utan grafik...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

???
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ubuntu 8.10 Alternate Installer CD

Och som sagt var, att få igång grafiken och allt annat i 8.10 var mycket enkelt jämfört med 8.04. Du behöver nog ändå göra en nyinstallation alltså...
kgl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av kgl »

Hej !
Problemet verkar vara att datorn inte startar (bootar) från den externa cd läsaren, gå in i bios och ändra så att den står först i startlistan
Kolla i handboken för datorn vilken tangen du skall trycka på för att komma in i bios (brukar vara delete)
hälsningar
Kalle
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

kgl skrev:Kolla i handboken för datorn vilken tangen du skall trycka på för att komma in i bios (brukar vara delete)
hälsningar
Tillägg: Eller ungefär F1, F2, F10, Del, Esc eller något sådant...
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

Tack för alla goda råd, men nu har jag redan lämnat laptopen till någon som är utbildad och jobbar som programmerare,. Jag får hjälp av honom nu på veckoslutet när han hinner (han jobbar med andra typ av program så vitt jag vet). Jag är tacksam för alla avancerade råd till honom, det kan spara tid så att han slipper komma på allting själv.
Han säger också att det blir enklast att ominstallera allt. Finns det något enkelt sätt att rädda mina filer?
Dessutom undrar jag om det gör någon skillnad att jag har extern cd-spelare, eftersom den inbyggda är trasig.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Kör en full installation utan formatering så ska alla dina egna filer finnas kvar. Om dina filer dessutom ligger på en annan partition än root så är det absolut inga problem...
kgl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av kgl »

Om inte datorn är så gammal att den har bara USB1 portar så går det lika bra med en extern cd läsare !
Om du lämnat datorn till någon som kan datorer så plockar han säkert ut dom dokument du vill spara :)
Lycka till ;)
Kalle
Användarvisningsbild
Hymer

Inlägg av Hymer »

:) Jag är tillbaka och jag har 8.10 nu O0
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"