Att få ALSA att mixa till mono?

Problem med att spela musik, film osv.
akooha
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Att få ALSA att mixa till mono?

Inlägg av akooha »

Hej,

Jag fick tidigare hjälp med detta när jag körde Ubuntu 8.04. Jag har bara en högtalare och det finns inga inställningar för att mixa ljudet till en kanal. Lösningen var att editera ~/.asoundrc eller /etc/asound.conf (se http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 21#p238909). Nu ställs jag dock för en ny utmaning:

Min line out-port har slutat fungera, vilket tvingar mig att använda surround-porten istället och nu verkar det som att jag kanske behöver ändra syntaxen i plugen i ~/.asoundrc eller något. Jag har försökt med "channels 6", "pcm.!surround", "pcm.!playback" osv., men jag måste erkänna att jag famlar i mörkret.

Är det någon som vet vad den korrekta syntaxen kan vara?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Att få ALSA att mixa till mono?

Inlägg av Konservburk »

Du ska inte ändra på !defalut.

Att öka antalet kanaler är förmodligen mer rätt (vissa speciella ljudkort kräver en något annorlunda lösning, men vi antar till att börja med att du har ett normalt ljudkort).

Det du ska se upp med är att ttable måste ha lika många element som antalet kanaler. För 6 ljudkanaler blir det så här:

Kod: Markera allt

pcm.!default {
  type plug
  slave {
    pcm hw
    channels 6
  }
  ttable [
    {4 1}
    {4 1}
    {4 1}
    {4 1}
    {4 1}
    {4 1}
  ]
}
I mitt fall är alla 4:or centerhögtalaren (vänstra kanalen, tredje jacket). Exakt vilken siffra du ska ha beror helt på vilket jack du pluggar in din högtalare i.
akooha

Inlägg av akooha »

Det verkar inte som att den alls bryr sig om vad som står i ~/.asoundrc då denna config ger precis samma resultat som vilken annan som helst(dvs. endast ljud från vänstra kanalen). Vad kan detta bero på? Jag har provat i princip allt jag kan komma på.

Kod: Markera allt

pcm.!default {
  type plug
  slave {
    pcm hw
    channels 6
  }
  ttable [
    {4 0}
    {4 0}
    {4 0}
    {4 0}
    {4 0}
    {4 0}
  ]
}
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

akooha skrev:Det verkar inte som att den alls bryr sig om vad som står i ~/.asoundrc då denna config ger precis samma resultat som vilken annan som helst(dvs. endast ljud från vänstra kanalen). Vad kan detta bero på? Jag har provat i princip allt jag kan komma på.
Hur testar du?

Jag använde: speaker-test -Ddefault -twav -c6

Sen så ska du inte ha {4 0} eftersom det sänker kanalvolymen till 0. Använd {4 1} eller {2 1} (eller vad du nu vill ha för ljudkanal).
akooha

Inlägg av akooha »

Jag menar att det inte spelar någon om jag har {4 0}, {4 1}, {2 1}, {2 0} eller något helt annat. Har testat channels från 1 till 10 och allt möjligt annat. Jag har testat både med Rhythmbox och speaker-test.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

akooha skrev:Jag menar att det inte spelar någon om jag har {4 0}, {4 1}, {2 1}, {2 0} eller något helt annat. Har testat channels från 1 till 10 och allt möjligt annat. Jag har testat både med Rhythmbox och speaker-test.
Den verkar ju inte ens läsa filen isf. Prova att skriva något hellustigt, något som helt säkert bör ge syntaxfel. Om den fortfarande kan spela upp ljud då så läser den som sagt inte filen.

Har du försökt med /etc/asound.conf ?
akooha

Inlägg av akooha »

Det verkar ändå som att den läser ~/.asoundrc då jag inte kan använda ALSA-mixern när jag matar felaktig syntax. Dock så begriper jag mig inte på varför jag inte får ljud i högra kanalen. Jag har högtalaren inkopplad i Center-utgången, och mixar 6 kanaler bara till högtalare 4(center). Min .asoundrc ser ut som förr(fast {4 1} istället för {4 0}.

Vad beror detta på?

Edit: När jag sänker den vänstra PCM-kanalen så försvinner alltså allt ljud. Bara för att klargöra - jag får ingen output i högra PCM-kanalen.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

akooha skrev:Edit: När jag sänker den vänstra PCM-kanalen så försvinner alltså allt ljud. Bara för att klargöra - jag får ingen output i högra PCM-kanalen.
Var det inte det du ville?
akooha

Inlägg av akooha »

Konservburk skrev:
akooha skrev:Edit: När jag sänker den vänstra PCM-kanalen så försvinner alltså allt ljud. Bara för att klargöra - jag får ingen output i högra PCM-kanalen.
Nej, jag vill ha båda PCM-kanalerna till samma högtalare(eftersom jag bara har en). Jag hör överhuvudtaget inte den högra kanalen när jag spelar upp ljud. Därför vill jag ha mono-ljud, dvs. båda kanalerna till båda högtalarna(eller bara till den vänstra).
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

akooha skrev:
Konservburk skrev:
Nej, jag vill ha båda PCM-kanalerna till samma högtalare(eftersom jag bara har en). Jag hör överhuvudtaget inte den högra kanalen när jag spelar upp ljud. Därför vill jag ha mono-ljud, dvs. båda kanalerna till båda högtalarna(eller bara till den vänstra).
Om du kör speaker-test med 6 kanaler, så får du ingen signal för kanal 1 (höger fram)? Utan någon alsa-fil alls.
akooha

Inlägg av akooha »

Konservburk skrev:Om du kör speaker-test med 6 kanaler, så får du ingen signal för kanal 1 (höger fram)? Utan någon alsa-fil alls.
Stämmer bra det. Jag får signal för kanal 0, 4, 2 och 5 där styrkan är starkast i kanal 0(och i fallande ordning - 5, 4, 2). Kanal 1 och 3(främre och bakre höger) är helt utan signal.

Tack för att du har tålamod förresten. Det är skönt att någon annan har det när man själv börjar tappa det :)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det är med andra ord två olika problem?
* Det kommer inga insignaler på kanal 1 och 3.
* Fram-jacket är trasigt, så du kan inte få några utsignaler på 1 och 2.

När började det strula? Det har ju funkat förut.
akooha

Inlägg av akooha »

Det fungerar bra i Windows, då jag kan använda vilken port jag vill till line-out genom realtek-drivrutinerna. I ubuntu 8.04 fungerade det, men då var inte line-out jacket trasigt, och det fungerade att mixa till mono, så jag bara behöver en högtalare. Nu har jag installerat Intrepid och för att få något ljud överhuvudtaget så måste jag använda något av de andra jacken(Surround, Center eller Side) och dra upp motsvarande regel i ALSA-mixern. Men problemet är att jag inte kan höra den högra kanalen i högtalaren. I windows fungerar det bra i Winamp, då Winamp har en inbyggd Mono-mix funktion.

Klargör detta något?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"