Supportavtal med Dell Sverige?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Supportavtal med Dell Sverige?

Inlägg av CryingFreeman »

Satt och spånade lite och kom över Ubuntuforums Dell-tavla: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=342

Om Dell inte vågar sälja sina Linux-bärbara i Sverige på grund av att de saknar kompetens på området, kanske det vore skäl i att ringa upp dem och erbjuda ett samarbetsavtal, med en dedikerad tavla här i forumet?

Om ett antal här får specialutbildning på Dells datorer kan det ju bli en väldigt lyckad lösning på problemet med support. :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Supportavtal med Dell Sverige?

Inlägg av djkmmo »

Kom du på den idén helt själv? Dell, Ubuntu & forumet ;).

Jag har varit inne på de tankarna flera gånger själv, men det verkar inte finnas något större intresse härifrån.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Varför tar vi inte och stödjer de tillverkare som faktiskt kastat ett getöga mot öppen källkod istället och låter Dell gå under med sin förvirrade affärsmodell? :P
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

djkmmo skrev:Kom du på den idén helt själv? Dell, Ubuntu & forumet ;).

Jag har varit inne på de tankarna flera gånger själv, men det verkar inte finnas något större intresse härifrån.
Den där länken är inte offentlig. Jag får ej läsa den.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Hylas skrev:
djkmmo skrev:Kom du på den idén helt själv? Dell, Ubuntu & forumet ;).

Den där länken är inte offentlig. Jag får ej läsa den.
Oj då, varför är den det? Det var i.a.f, inget hemligt; det berörde ungefär samma fråga som CF tog upp.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

djkmmo skrev:Oj då, varför är den det? Det var i.a.f, inget hemligt; det berörde ungefär samma fråga som CF tog upp.
Den ligger i Bollplanket, där de med tillgång kan testa sina idéer med varandra, eller helt enkelt utforma idéer, innan de lägger dem öppet. Men som i alla andra delar av forumet så glöms en del trådar bort, eller ligger där de nödvändigtsvis inte behöver ligga
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Cadryc skrev:
djkmmo skrev:Oj då, varför är den det? Det var i.a.f, inget hemligt; det berörde ungefär samma fråga som CF tog upp.
Den ligger i Bollplanket, där de med tillgång kan testa sina idéer med varandra, eller helt enkelt utforma idéer, innan de lägger dem öppet. Men som i alla andra delar av forumet så glöms en del trådar bort, eller ligger där de nödvändigtsvis inte behöver ligga
Jo jag såg att den låg i Bollplanket. Jag förstod bara inte varför den tråden låg i Bollplanket :P. Det var ju inget som skulle kunna vara känsligt att diskutera öppet som behandlades.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

djkmmo skrev:
Cadryc skrev:
Jo jag såg att den låg i Bollplanket. Jag förstod bara inte varför den tråden låg i Bollplanket :P. Det var ju inget som skulle kunna vara känsligt att diskutera öppet som behandlades.
Jag grunna å lite på det. Men skitus sammus, nu har vi den här tråden. Den delldator med ubutnu som inom en snar framtid är aktuell för Sverige är väl deras netbook Mini 9, Sverige är väl inte någon högt prioritterad marknad, men den kommer nog så småningom. Varför inte skicka ett välskrivet mail till dem så de vet att vi finns och vad vi kan erbjuda. En speciell Dell-del i forumet, där eventuellt även betald personal hjälper folk, tycker jag är en bra idé.

Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

upnorth skrev:Varför tar vi inte och stödjer de tillverkare som faktiskt kastat ett getöga mot öppen källkod istället och låter Dell gå under med sin förvirrade affärsmodell? :P
Du vet antagligen mer än vad jag vet, men nog har väl Dell bidragit?
Dells Linuxansträngningar har intensifierats där datortillverkaren nu arbetar tillsammans med leverantörerna av de olika komponenterna för att se till att det finns öppna drivrutiner. Dell har också implementerat stöd för DVD och ordnat legaliteterna kring olika mediaformat.
Dell har också en egen utvecklare som tagits upp i Ubuntus innersta utvecklarkrets - de som har fullständiga skrivrättigheter till de mjukvarupaket Ubuntu stöder.
saxat från http://opensource.idg.se/2.1014/1.19225 ... uttleworth

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har ju en idé - som iof inte inkluderar Dell, iaf inte än - men som handlar om att ta bort vad jag höst är anledningen till varför t.ex. Inet inte säljer burkar med GNU/Linux... Min grundgrej är åt det här hållet:
Teori:

Ett sätt att snabbt och kraftfullt öka tillväxten av GNU/Linux ordentligt är att det finns 'välinstallerade' demo-burkar med förinstallerat 'riktigt' GNU/Linux ute på företag som Inet m.fl, burkar som slutkunderna kan testa & titta på.

Men:

Företag som Inet vågar/vill inte exponera/sälja burkar med GNU/Linux för att risken för returer, merkostnader och eventuella problem inte överväger vinsten.

Idé:

Ta bort 'problemet' för företag som Inet genom att erbjuda t.ex. CapTech (bygger burkar till Inet m.fl.) och Zepto följande:

1. En 'perfekt' GNU/Linux-installation tillsammans med rekommendationer på 'rätt' hårdvara (á la Apple, Mac & OS X)

2. En kostnadsfri och heltäckande kundsupport genom en nyskapad förening stöttad av FUSE, Ubuntu-se.org m.fl.

3. Erbjuda att säljaren (t.ex. Inet) slipper garantiåtagandet vilket går att lösa genom CT med deras egen 'extra' garanti. Hur Zepto har det, löser sånt, vet jag inte men utgår från att dom kan göra samma som CT eftersom dom säljer en massa burkar på postorder.

Eventuellt motkrav?

CapTech och Zepto tillhandahåller (typ lånar ut) X antal demoburkar till X antal försäljningsställen, alltså till företag (med försäljningslokal) som idag säljer CapTech's respektive Zepto's produkter. Ett motkrav kan faktiskt ha positiv effekt eftersom det förstärker att man menar allvar.

Morötter:

Vi erbjuder CT, Zepto & deras kunder (Inet, Microstore m.fl.) en chans att sälja en billig och bra produkt genom att skapa en lösning på dom problemet och risker som idag gör dom motvilliga att våga satsa på GNU/Linux samt öppnar samtidigt dörren för företagen att bredda sig.

Förklara att problemen med returer av netbooks med GNU/Linux hänger ihop med att dessa maskiner har 'söndermeklade', nedbantade system, inte 'riktigt' Linux.

Demonstration av en bärbar med en flashig GNU/Linux-installation med demo av systemet, Compiz-Fusion, OOo o.s.v...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Företag som Inet vågar/vill inte exponera/sälja burkar med GNU/Linux för att risken för returer, merkostnader och eventuella problem inte överväger vinsten.
Inet säljer förvisso netbooks med Linux, men jag tror att den största anledningen till att de stora elektronikkedjorna inte är intresserade av att sälja datorer med Linux är att de inte kommer att kunna tjäna pengar på programvaror (MS Office, Photoshop, antivirusprogram m.m).
rylleman

Inlägg av rylleman »

Det låter som ett klokt förslag.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Företag som Inet vågar/vill inte exponera/sälja burkar med GNU/Linux för att risken för returer, merkostnader och eventuella problem inte överväger vinsten.
Inet säljer förvisso netbooks med Linux, men jag tror att den största anledningen till att de stora elektronikkedjorna inte är intresserade av att sälja datorer med Linux är att de inte kommer att kunna tjäna pengar på programvaror (MS Office, Photoshop, antivirusprogram m.m).
Det tror jag också. Om man dessutom antar att supportkostnaden är högre för ett GNU/Linux-system sålt till slutkund (och det är nog rimligt att anta det) så blir det en svår nöt att knäcka. Lägre särintäkter och högre (antagen) särkostnad jämfört med ett motsvarande system med proprietär mjukvara, ger lägre TB per sålt system. Personligen tror jag att knäckfrågan är det senare; inget företag tycker om "kanske:n". Att särintäkten är lite lägre kanske man kan köpa och kompensera, men att inte veta hur mycket supporten kommer att kosta är svårare att svälja. Det kan ju bli väldigt stora kostnader, eftersom att det potentiellt personalkrävande bit. Om vi kan hjälpa till att ta bort en del av osäkerheten runt den biten tror jag mycket är vunnet.

Däremot vet jag inte om det skall vara helt kostnadsfritt för de företag som vill utnyttja tjänsten. Rimligtvis har de redan idag en del kostnader för support av Windows-baserade system och man skall inte ge ett "för bra" erbjudande, innan man vet vad motparten är beredd att acceptera. Kan vi få ett litet inflöde av pengar för att bekosta andra marknadsföringsinsatser så tycker jag att det bara är positivt.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fast man har fän ändå inte mycket till support för en dator man köpt på Siba t.ex...

Vad jag menar är en dator jämförbar med en Mac med Apple-Care typ... Och man kan/får ta betalt för support, nåt som man bakar in i priset. En sån här dator skall inte vara billigare än en Windows-burk men man lägger den tusenlappen man inte betalar för Windows för att få en bättre dator med ett bra supportavtal.

Och man betalar inte en tusenlapp för sitt windows om man shoppar en Dell eller HP (för dom betalar typ 200:- för Windows), men skräddarsyr man en maskin på Inet, en maskin som sedan byggs av CapTech, då kostar Windows ungefär en tusenlapp.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

farmfield skrev:Fast man har fän ändå inte mycket till support för en dator man köpt på Siba t.ex...
Ofta behövs det inte heller, vilket kedjorna vet om. I regel har kunden någon hemma eller i bekantskapskretsen (t.ex. du ;)) som fixar supporten åt dem. Kostnad för SIBA/Elgiganten/OnOff etc. 0:-. Kanske inte riktigt, men iaf lägre än om man säljer system där de "ordinarie" datafixarna inte längre klarar biffen och där bef. personal inte har kompetens.
farmfield skrev:Vad jag menar är en dator jämförbar med en Mac med Apple-Care typ... Och man kan/får ta betalt för support, nåt som man bakar in i priset. En sån här dator skall inte vara billigare än en Windows-burk men man lägger den tusenlappen man inte betalar för Windows för att få en bättre dator med ett bra supportavtal.

Och man betalar inte en tusenlapp för sitt windows om man shoppar en Dell eller HP (för dom betalar typ 200:- för Windows), men skräddarsyr man en maskin på Inet, en maskin som sedan byggs av CapTech, då kostar Windows ungefär en tusenlapp.
Jag tror att man brukar räkna med 5-700 inkl moms för Windows OEM på typ HP/Dell etc. Då blir det 4-560 kr ex moms i utpris och 200 - 360 kr i TB på Win. Om man antar att TB:t på en hel burk ligger på 10% och en snittdator ligger på ~7000 inkl moms och Win så blir TB exl Win ~650 kr/burk och ~950 inkl. Win (är det rimligt farmfield, du som kan branchen?). Jag bara spånar på vilka pengar de förlorar på att skippa Win.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
Ligger något i det, men de kan sälja väskor, skrivare, plyschpingviner och mycket annat...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

djkmmo skrev:Jag tror att man brukar räkna med 5-700 inkl moms för Windows OEM på typ HP/Dell etc. Då blir det 4-560 kr ex moms i utpris och 200 - 360 kr i TB på Win. Om man antar att TB:t på en hel burk ligger på 10% och en snittdator ligger på ~7000 inkl moms och Win så blir TB exl Win ~650 kr/burk och ~950 inkl. Win (är det rimligt farmfield, du som kan branchen?). Jag bara spånar på vilka pengar de förlorar på att skippa Win.
Problemet är att jag inte har en susning vad Dell/HP & co. betalar för sina licenser - fast är rätt säker på att det är betydligt lägre än 5-700:- - jag är helt säker på att det är under 300:-/licens iaf...

Egentligen är det väl bara att ta en valfri HP-burk, bygga en så lik som möjligt med t.ex. Inet's PC-konfigurator & se vad det skiljer i pris. Sedan tar man bort Windows (-1000) och slänger på en femhundring för att få högre förtjänst/burk + lite cash för att finansiera supportbiten, säg 33/33/33 av dom pengarna till ÅF, leverantör och supportföreningen t.ex...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

farmfield skrev:
djkmmo skrev:Jag tror att man brukar räkna med 5-700 inkl moms för Windows OEM på typ HP/Dell etc. Då blir det 4-560 kr ex moms i utpris och 200 - 360 kr i TB på Win. Om man antar att TB:t på en hel burk ligger på 10% och en snittdator ligger på ~7000 inkl moms och Win så blir TB exl Win ~650 kr/burk och ~950 inkl. Win (är det rimligt farmfield, du som kan branchen?). Jag bara spånar på vilka pengar de förlorar på att skippa Win.
Problemet är att jag inte har en susning vad Dell/HP & co. betalar för sina licenser - fast är rätt säker på att det är betydligt lägre än 5-700:- - jag är helt säker på att det är under 300:-/licens iaf...
5-700 till slutkund (inkl. moms). Om du gör TB-beräkningen ovan ser du att jag räknade med 200 kr exl. moms inpris.
farmfield skrev:Egentligen är det väl bara att ta en valfri HP-burk, bygga en så lik som möjligt med t.ex. Inet's PC-konfigurator & se vad det skiljer i pris. Sedan tar man bort Windows (-1000) och slänger på en femhundring för att få högre förtjänst/burk + lite cash för att finansiera supportbiten, säg 33/33/33 av dom pengarna till ÅF, leverantör och supportföreningen t.ex...
Men då förlorar ju ÅF på affären? Du skriver ju att ÅF:s TB på Win ligger på 600:- exl moms idag.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

djkmmo skrev:Men då förlorar ju ÅF på affären? Du skriver ju att ÅF:s TB på Win ligger på 600:- exl moms idag.
Eh? Nu är jag inte med...

En stationär burk inkl. Windows á 1000:- kostar 5.000:- ut till kund säger vi, Inet tjänar typ 400:- på den burken.

Ta bort Windows så skulle datorn kosta 4.000:- till kund utan att påverka Inet's vinst alls. Slänger du in GNU/Linux inkl. supportavtalet då så höjer vi priset till 4.500:- och Inet får en tredjedel av det. Då tjänar dom sina 400:- på hårdvaran + 133:- från höjningen = 533:-

Då tjänar dom ju mer. Men, som någon sa, dom kan se det som att dom förlorar en anti-virus-programs- eller MS Office-försäljning på det...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

farmfield skrev:
djkmmo skrev:Men då förlorar ju ÅF på affären? Du skriver ju att ÅF:s TB på Win ligger på 600:- exl moms idag.
Eh? Nu är jag inte med...

En stationär burk inkl. Windows á 1000:- kostar 5.000:- ut till kund säger vi, Inet tjänar typ 400:- på den burken.
Låt oss anta att detta stämmer. Låt oss vidare anta att det du skrivit ovan, att särkostnad på Windows är 200 kr exl. moms, stämmer. Då ser bidragskalkylen för hårdvara resp. Windows ut som följer:
Särkostnad hårdvara: x kr
Särkostnad Windows: 200 kr
Särintäkt hårdvara: 3800 kr
Särintäkt Windows: 800
-----------------------------------
Täckningsbidrag: 400 kr

Med andra ord skulle det betyda att x = 4000 och det kan rimligtvis inte stämma.
farmfield skrev:Ta bort Windows så skulle datorn kosta 4.000:- till kund utan att påverka Inet's vinst alls.
Jo det skulle det göra, om det du säger ovan stämmer, för det du säger är, att TB på Windows är 600 kr och TTB på burken inkl. Windows är 400 kr. Tar du då bort TB:t från Window så har du -200 kr kvar.

Motsvarande bidragskalkyl för "Supportavtals-alternativet" (med dina siffror) blir:
Särkostnad hårdvara: 4000 kr
Särkostnad Ubuntu: 0 kr
Särintäkt hårdvara: 3800 kr
Särintäkt Ubuntu: 133
-----------------------------------
Täckningsbidrag: -67 kr

En produkt med sådan bidragskalkyl skulle jag plocka ur sortimentet pronto...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"