Bäst kvalite på stängd kod

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Bäst kvalite på stängd kod

Inlägg av toxic76 »

Kvinnlig IT-jurist avråder svenska mjukvaru­leverantörer att satsa på öppen källkod.
Enlig henne så är kvaliteten mycket högre hos den stängda koden. Där användare
betalar en licens för att använda mjukvaran.
Vad är det som gör henne expert i detta område ?
Hon är ju trots allt bara en jurist på en advokat firma...

Nedan följer ett litet smak prov ifrån IDG
Malin Forsman är advokat på Advokatfirman Westermark Anjou och arbetar som rådgivare åt svenska it-företag. Hon avråder svenska mjukvaruleverantörer från att satsa på öppen källkod. Enligt henne är det betydligt bättre med licensavgifter.

– Det krävs en morot för att man ska anstränga sig ordentligt. Om den stora inkomstkällan står och faller med kvaliteten på koden tror jag att man anstränger sig mer, säger hon.

Öppna program brukar nämligen ofta vara gratis och de företag som utvecklar sådana satsar i stället på att dra in pengar på kringtjänster som support, utbildning och anpassning. Det leder bort fokus från själva mjukvaran.
Och här är själva artikeln för den som vill läsa hela

http://www.idg.se/2.1085/1.191891/it-ju ... stangd-kod

Hur ska vi då få denna skeptiska kvinna över till våran sida tro ? locka henne med en morot ;D
Gillar inte folk som tror sig veta något, utan att ens försöka ta reda på några
fakta innan dom ens uttalar sig om något!
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Bäst kvalite på stängd kod

Inlägg av Osprey »

Det är väl bara för att om något skulle gå snett och krascha, så finns det ingen att stämma så att hon kan tjäna pengar om det är öppen källkod... :D ;D >:D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Självklar är hon motståndare till Fri programmvara och öppen källkod eftersom hon jobbar på en juristbyrå som lever på att utforma licensavtal.

Saxat från deras hemsida:
Vidare har vi stor erfarenhet av IT-branschens särskilda behov och frågor, från branschens standardavtal till anpassade licensavtal, specifika avtal rörande utveckling av mjukvara och outsourcing.

Vi har också särskild kompetens inom immaterialrätt och marknadsrätt. Vi ger praktiska råd avseende skydd av verk samt vid dess exploatering, upprättar och granskar avtal för nyttjande och överlåtelse samt biträder klienter i intrångsfrågor samt uppträder som ombud i tvister.
Vidare jobbade hon 2003-2006 hos Microsoft.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Precis som HakanS säger så är hon inte objektiv i en fråga som denna.

Jag håller med Anders Liling som kommenterar uttalandet i artikeln:
Jag tycker att påståendet om att stängd kod ger bättre kvalitet är helt fel, det är tvärtom. Öppna program är byggda för att användas, inte för att säljas. Kvalitet är en grundbult, säger Anders Liling.
Denna artikel och "It-juristens" uttalande väckte starka känslor hos Max Klurig som bland annat skriver:
Max Klurig skrev:Jag anser att hon spottar oss i ansiktet med sitt naiva uttalande om öppen källkod.
Utanför ämnet: Stavfel och särskrivningar är som vanligt frekvent förekommande i Max Klurigs blogginlägg.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

HakanS skrev: Vidare jobbade hon 2003-2006 hos Microsoft.
Jupp, hon framstår verkligen som neutral på alla vis... När man måste välja mellan "forskning gjord av San Francisco-baserade Coverity Inc. som är finansierat av USAs Home Land Security" och en mjukvarujurist med bakgrund i Redmont, då vet jag då vad jag väljer.

/Micke

Edit: glibc är ett projekt jag skulle vilja jobba på, 0 buggar per 1000 rader kod :o http://www.africaresource.com/index.php ... Itemid=363
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

tweeek skrev:Denna artikel och "It-juristens" uttalande väckte starka känslor hos Max Klurig som bland annat skriver:
Max Klurig skrev:Jag anser att hon spottar oss i ansiktet med sitt naiva uttalande om öppen källkod.
Utanför ämnet: Stavfel och särskrivningar är som vanligt frekvent förekommande i Max Klurigs blogginlägg.
Äh, hon gör ju bara bort sig själv det finns överhuvudtaget något som antyder att hon har en aning om något i den här frågan. Här tycker jag snarare att det är Klurig som försöker skapa rubriker...
Malin Forsman skrev: – Det krävs en morot för att man ska anstränga sig ordentligt. Om den stora inkomstkällan står och faller med kvaliteten på koden tror jag att man anstränger sig mer, säger hon.
Jaha och om moroten är att man har ett brinnande intresse för öppen kod, är hängiven programmerare inom öppen kod, eller driver ett företag som kan tjäna pengar på både öppen och stängs kod då..? Personligen skulle jag gissa att t.ex Canonical anstränger sig extra mycket just för att deras inkomstkälla och mycket mer än så hänger på att de åstadkommer bra saker... och på vilket sätt har t.ex Microsoft som enbart tjänar pengar på stängd kod bevisat att de anstränger sig mer än Canonical...? ;D
Malin Forsman skrev: Öppna program brukar nämligen ofta vara gratis och de företag som utvecklar sådana satsar i stället på att dra in pengar på kringtjänster som support, utbildning och anpassning. Det leder bort fokus från själva mjukvaran.
Ähum, varför skulle fokus ledas bort från mjukvaran bara för att man tjänar pengar på kringtjänster..? Är det verkligen sant att alla bilverkstäder är totalt ointresserade av bilar bara för att de tjänar pengar på reservdelar och olja och sådant..??
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag citerar mig själv ur kommentarerna på IDG:
Vill som många andra hålla med om att öppen kod per automatik inte är bättre (som i säkrare och/eller stabilare), dock är öppen källkod bättre ur många andra vinklar. Jag ser det som 'the right thing to do' - och i stort kan man väl säga att öppen kod gynnar alla, stängd bara producenten.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, ja. Det är ju lätt för Microsoft att säga.

"Hm, våran kod är bättre, men ni får inte titta på den. Men allt vi säger är ju sant!"
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Emil.s skrev:Hm, ja. Det är ju lätt för Microsoft att säga.

"Hm, våran kod är bättre, men ni får inte titta på den. Men allt vi säger är ju sant!"
Klart man inte behöver se koden det är ju bara att jämföra produkterna, som Vista och Ubuntu t.ex... ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hihi, detta var riktigt underhållande. ;D ;D ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Lite underligt att Malin Forsman har ett annorlunda synsett på öppen källkod än vad hennes förre arbetsgivare, Microsoft, har.
Hon kanske skulle se till att uppdatera sig lite..?
Microsoft har insett att de måste börja släppa kod som öppen för att inte tappa fotfäste, så varför ränner Karin Forsman med denna utsago, stick i stäv med sin tidigare arbetsgivare..?

EDIT: Människan heter tydligen Malin inte Karin som jag först skrev. ::)
Senast redigerad av 1 ajja, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ajja skrev:Microsoft har insett att de måste börja släppa kod som öppen för att inte tappa fotfäste, så varför ränner Karin Forsman med denna utsago, stick i stäv med sin tidigare arbetsgivare..?
Absolut, Ballmer kommer gå i taket när han får höra om detta förräderi... ;D
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

farmfield skrev:
ajja skrev:Microsoft har insett att de måste börja släppa kod som öppen för att inte tappa fotfäste, så varför ränner Karin Forsman med denna utsago, stick i stäv med sin tidigare arbetsgivare..?
Absolut, Ballmer kommer gå i taket när han får höra om detta förräderi... ;D
Tror inte han bryr sig så mycket.
Men han irriterar sig förhoppningsvis på att Microsoft sett sig nödsakade att starta en egen avdelning för utveckling av öppen källkod. ;)
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Anders Lindbäck ordförande i Svenska Linuxföreningen kommenterar Malin Forsmans utspel.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.1 ... ger-battre
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"