Jag börjar bli mer och mer intresserad av just kommandon i terminalen. Hur tänker ni när ni knappar in dem? Hur vet man vad man skall skriva, finns det någon manual ni utgår ifrån eller förstår ni bara hur man gör?

Berätta gärna.
Kod: Markera allt
man bash
dmz skrev:Kod: Markera allt
man bash
Du frågade efter manualen.Ambassadeur5000 skrev:dmz skrev:Kod: Markera allt
man bash
Aha - SorryEmil.s skrev:Du frågade efter manualen.Ambassadeur5000 skrev:dmz skrev:Kod: Markera allt
man bash
Men vill du ha en mer humanitär guide så kan du ta en titt på min guide här:
http://sandnabba.se/anv%C3%A4nda_terminalen
Flyttar till terminalforumet också...
Kör en vecka utan xorg så kan du snart det mesta du behöver.Ambassadeur5000 skrev:Intressant läsning, bara att kunna fatta det i praktiken när datorn "kukar ur" och jag inte har er till hjälpFörst då kanske man fattar eller måste...
Jo det funkade att trycka en del kommandon. Men att tänka detta i en situation är lite klurigt tror jag. Jag måste helt enkelt testa och testa för att förstå
enkelheten.
Okej. Men hur blir det i praktiken? Om jag tex villstarta Firefox hur fasen gör man då, eller vill kika i en bestämd mapp? Om jag lyckas öppna en mapp med bilder hur visas dem då?dmz skrev:Kör en vecka utan xorg så kan du snart det mesta du behöver.Ambassadeur5000 skrev:Intressant läsning, bara att kunna fatta det i praktiken när datorn "kukar ur" och jag inte har er till hjälpFörst då kanske man fattar eller måste...
Jo det funkade att trycka en del kommandon. Men att tänka detta i en situation är lite klurigt tror jag. Jag måste helt enkelt testa och testa för att förstå
enkelheten.
Om du är i terminalen behöver du inte Firefox, kolla in lynx, wget och curl som är tre utmärkta verktyg för att komma åt webben från kommandoraden. För att kolla vad som finns i en mapp skriver du helt enkelt ls /mappens/namn, testa även ls -a /mappens/namn och ls -l /mappens/namn.Ambassadeur5000 skrev:Okej. Men hur blir det i praktiken? Om jag tex villstarta Firefox hur fasen gör man då, eller vill kika i en bestämd mapp? Om jag lyckas öppna en mapp med bilder hur visas dem då?dmz skrev:Kör en vecka utan xorg så kan du snart det mesta du behöver.Ambassadeur5000 skrev:Intressant läsning, bara att kunna fatta det i praktiken när datorn "kukar ur" och jag inte har er till hjälpFörst då kanske man fattar eller måste...
enkelheten.
MVH
Mats