Avancerad Mail/Kalender server hemma????

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
igorlopez
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Avancerad Mail/Kalender server hemma????

Inlägg av igorlopez »

Hej,

Jag har blivit bortskämd på jobbet med hur vi använder Outlook och skulle vilja få något liknande hemma.

Som det ser ut här hemma har jag en server och ett par bärbara. Mina mail tar jag i dagsläget endast ner på en av dom bärbara via pop3 från min leverantör.
Det skulle vara önskvärt om min server kunde göra det och att jag sedan skulle kunna kolla mailen från vilken burk som helst och att även kalender/kontakter informationen var samma.
Om jag synkar telefonen via en av dom bärbara skall det synas från dom andra burkarna också.
Kör för tillfället Evolution på den bärbara som jag använder mest och har alla mail och min kalender och kontakt lista på den men det är inget krav att jag måste köra Evolution.
Jag förstår att detta inte är så lätt men det borde väl gå???

Servern har för tillfället bara ett nätverkskort, d.v.s den hänger mot routern på samma nivå som dom bärbara men jag kan tänka mig att sätta upp den med två nätverkskort ifall det hjälper till (d.v.s det är i dagsläget Routern som agerar DHCP server för hemma nätverket.)

/Igor
Senast redigerad av 1 igorlopez, redigerad totalt 12 gånger.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Avancerad Mail/Kalender server hemma????

Inlägg av djkmmo »

Kan kanske Zimbra vara något? Ett annat alternativ är Unison som Canonical (företaget bakom Ubuntu) har ett partnerskap med. Ett tredje är Open-Xchange 0.8.
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

Tack för länkarna, håller på och kollar igenom dom.

Zimbra 300USD/år lite mycket för hemmabruk (fast då får man 15 mailboxar...)
UNISON 50USD/år (per mailbox) vilket kan vara ok men...
Open-XChange kostar inget så det passar ju bra för hemmabruk.

Få se hur man sätter upp det.
Det verkar finnas lite manualer så vi får väl se vart det leder men jag gissar jag återkommer så jag låter tråden vara öppen.

/Igor
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

igorlopez skrev:Tack för länkarna, håller på och kollar igenom dom.

Zimbra 300USD/år lite mycket för hemmabruk (fast då får man 15 mailboxar...)
UNISON 50USD/år (per mailbox) vilket kan vara ok men...
Open-XChange kostar inget så det passar ju bra för hemmabruk.

Få se hur man sätter upp det.
Det verkar finnas lite manualer så vi får väl se vart det leder men jag gissar jag återkommer så jag låter tråden vara öppen.

/Igor
Inget av alternativen kostar pengar. Zimbra finns i en Open source Edition och UNISON är fritt att använda upp till 20 användare och fler än så är ni väl inte hemma ;). Jag hade valt Zimbra, dels därför att det är FOSS och för det verkar vara bäst dokumenterat. Dessutom har det lägre systemkrav. UNISON är tyvärr inte FOSS och eftersom att det dessutom är en PBX integrerat i paketet så blir det mycket mer krävande än Zimbra/Open-XChange.
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

Ahah, Det såg jag inte vid första anblicken.

Har snabbskannat dokumentationen och det verkar som om det skall fungera, detta stycke verkar vara applicerbart:
Data Source Object
Data source object represents an external mail source of a user. The two
types of data source are POP3 and IMAP. A data source contains the POP3/
IMAP server name, port, and password for the user’s external email account.
The data source also contains persona information, including the display
name and a link to the signature entry for outgoing emails send on behalf of
the external account. Data Source entries are created under the user’s ldap
entry in the DIT. The object class name is zimbraDataSource.
Vilket motsvarar vad jag eftersöker. Jag har ingen plan än så länge att skaffa egen mailserver (och tror inte jag får det heller) utan min mail går via bredbandsbolagets mailserver.

En sak som stör mig är att dom skriver att
The Zimbra Collaboration Suite is designed to be the only application suite
installed on the server. The Zimbra Collaboration Suite bundles and installs,
as part of the installation process various other third party and open source
software, including Apache Jetty, Postfix, OpenLDAP®, and MySQL®. The
versions installed have been tested and configured to work with the Zimbra
software. See the Administration Guide for a complete list of software.
och jag som har tänkt att köra en egen hemsida på samma server.

Är det någon som vet ifall det blir problem?

Min plan är att rensa servern helt och hållet, lägga in 8.04 server versionen igen och sedan installera Zimbra.
Det jag undrar är om min egna hemsida kommer fungera parallellt med zimbra.
Vi får väl se, i värsta fall får man skaffa en till server (om man nu inte kan köra två virtuella servrar på samma burk)

Det får bli till helgen som jag ger mig på projektet.

Det som inte framgick ur dokumentationen (har dock inte läst allt ännu) är hur man synkar telefonen mot Zimbra.

/Igor
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Det ska gå fint att köra allt på samma maskin
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Med det du vill uppnå verkar det ju vara enklast att öppna ett Google-konto och routa mailen via det. Så gör jag med min BBB-mail. Då får du push också (det finns nog inte i Zimbra OS-edition). Vill man även ha kalendersync så finns den öppna mjukvaran GCalSync och den stängda GooSync (som i betalversion (£19.95 för fyra användare 12 mån) också klarar att synka kontakterna i GMail), om man inte vill använda Googles egna mobilanpassade webbversion, utan vill ha ner sakerna till mobilen "på riktigt" (dvs riktig sync). Jag använder gratisversionen av GooSync, då jag hittat lite buggrapporter som sagt att GCalSync ibland inte uppför sig riktigt väluppfostrat och det verkar som att utvecklingen av programet avstannat sedan två år tillbaka.

Det absolut enklast är att dumpa POP3 och använda IMAP; då fixar du följande:
Det skulle vara önskvärt om min server kunde göra det och att jag sedan skulle kunna kolla mailen från vilken burk som helst ...
Om jag synkar telefonen via en av dom bärbara skall det synas från dom andra burkarna också.
Med IMAP så lämnas en kopia kvar på servern, med statusinformation (om det är läst, stjärnmärkt, raderat etc.) vilket gör att det går att läsa på vilken klient som helst som har tillgång till kontot. Det rent praktiska problemet med att köra det direkt från BBB är att deras postlådor är så små (tror det är 10 MB); därför laddar jag över mailen via POP3 till GMail där man har 7GB lagringsutrymme, varefter jag har åtkomst till mailen via de klientenheter som jag använder för att kolla mail.

Att Zimbra skriver att det är meningen att Zimbra skall köras på en egen server är nog mest av prestandskäl.
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

Det låter som en tvåstegs raket, d.v.s du måste flytta mailen från BBB's (små mailboxar) till den stora GMail boxen som du kopplar upp dig IMAP mässigt mot.
Då kan jag som du säger kolla alla mail (har ett par BBB konton) från ett GMail konto men hur fungerar sync av kalender och kontakter mot telefonen?
Kollade in vad som stod om Premium versionen och fattar inte det dom skrev om synkning av kontakter. Klarar den av dagens kontaktinformation i telefonen? det vill säga en kontakt som har flera olika nummer och även annan metadata.

Som jag hade tänkt det skulle jag skapa ett eget lite intra GMail på mitt hemmanätverk som hämtar mina BBB mail när jag kollar mailen och tar dom med POP3 från BBB till min server där jag kör IMAP mot dom datorerna som jag har hemma. Har inget behov av att komma åt 'gamla' popade mail utifrån men vill hemskt gärna kunna ha synkade kalendrar mellan jobbet och hemma (via telefonen då.)

Jag skulle kunna skippa kontakt synkning mot hemdatorn och sköta det på jobbet och då är det bara kalender synk och gemensam mailaccess för mina mailaddresser som jag behöver lösa och då kanske GMail är ett bra alternativ beroende på hur man löser kopplingen mellan GMail och BBB. Jag vil ju behålla mina befintliga BBB konton och då måste det finnas någon slags mappning från GMail kontot till BBB kontona.

Mycket att tänka på är det.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

igorlopez skrev:Det låter som en tvåstegs raket, d.v.s du måste flytta mailen från BBB's (små mailboxar) till den stora GMail boxen som du kopplar upp dig IMAP mässigt mot.
Då kan jag som du säger kolla alla mail (har ett par BBB konton) från ett GMail konto men hur fungerar sync av kalender och kontakter mot telefonen?
Kollade in vad som stod om Premium versionen och fattar inte det dom skrev om synkning av kontakter. Klarar den av dagens kontaktinformation i telefonen? det vill säga en kontakt som har flera olika nummer och även annan metadata.
Hur Premium-versionen funkar vet jag inte. Jag kör bara gratisversionen med kalendersynk mellan Google Calendar och mobilterminalen. Som jag förstått det så är kontaktsynkronisering den svåraste biten, så jag har skippat det. Olika enheter kan ju ha olika fält som inte passar med olika mjukvaror och i värsta fall kan det ju sabba saker och ting.

I BBB:s inställningar kan du välja att vidarebefordra alla mail via webb-gränssnittet, vilket gör att de vidarebefordras direkt från BBB:s server. Du kan också välja att låta GMail hämta alla mail via POP3. Det gör att GMail blir som vilken annan mailklient som helst (Outlook, Thunderbird, Evolution etc.) med skillnaden att "klienten" dessutom fungerar som server :P. Vilket man väljer är en smaksak. Så någon tvåstegsraket blir det egentligen inte, sett utifrån användarens perspektiv. Nu var det ett tag sedan jag gjorde det, men jag har för mig att det enda jag gjorde var att konfigurera min mail-klient (MS Outlook på den tiden) och GMail för IMAP, synka dem (för att bef. mail skulle laddas upp till GMail) och sedan i fortsättningen köra via GMail.
igorlopez skrev:Som jag hade tänkt det skulle jag skapa ett eget lite intra GMail på mitt hemmanätverk som hämtar mina BBB mail när jag kollar mailen och tar dom med POP3 från BBB till min server där jag kör IMAP mot dom datorerna som jag har hemma. Har inget behov av att komma åt 'gamla' popade mail utifrån men vill hemskt gärna kunna ha synkade kalendrar mellan jobbet och hemma (via telefonen då.)

Jag skulle kunna skippa kontakt synkning mot hemdatorn och sköta det på jobbet och då är det bara kalender synk och gemensam mailaccess för mina mailaddresser som jag behöver lösa och då kanske GMail är ett bra alternativ beroende på hur man löser kopplingen mellan GMail och BBB. Jag vil ju behålla mina befintliga BBB konton och då måste det finnas någon slags mappning från GMail kontot till BBB kontona.

Mycket att tänka på är det.
Och så hittade jag följande också: http://www.scheduleworld.com/ Det skall tydligen kunna göra precis det du önskar på kontakt och kalenderfronten, om jag fattat dom och dig rätt. Jag har inte lusläst det, men så här skriver de själva:
  • ScheduleWorld enables you to keep your contacts, events, tasks, and notes in sync with a large and growing number of devices and software.
  • ScheduleWorld is the world's most complete synchronization service with the greatest support for the most open standards based formats and protocols. If you're not sure if you can sync, try ScheduleWorld first.
  • ScheduleWorld is based entirely on open standards. If you wish to move to a new service in the future then it will be trivial for you to migrate your data.
  • ScheduleWorld is free.
Det tillsammans med GMail verkar ju riktigt intressant. Synd att jag inte behöver de funktionerna själv ;).

Här är en länk till en annan användare som verkar ha gått i samma tankar som dig och skrivit en (ganska omfattande) beskrivning av hur h?n löste det: The Holy Grail of Synchronization: combining Microsoft Outlook, Google Calendar, Gmail, iPod, and mobile phone

För dig skulle kanske upplägget kunna se ut:

Kod: Markera allt

Mail:                    |<--> Mobil, IMAP
BBB Mail --> Gmail (nav) |<--> Evolution (stationär), IMAP
                         |<--> Evolution (Laptop), IMAP

Kalender och kontakter:
                         | Evolution
ScheduleWorld (nav) <--> | Laptop
                         | Mobil
Betrakta följande fall:
Du sitter vid den stationära datorn och lägger till en kontakter med adressinformation till ett närbeläget Café i Evolutions adressbok (EvAdr_1). EvAdr_1 synkas med ScheduleWorld m.h.a. SyncEvolution. Därefter går du iväg för att ta en latte på Café:t och tar med den bärbara. Även på den har du SyncEvolution så att EvAdr_2 synkas mot SW. Olyckligtvis glömmer du den bärbara datorn på Café:t, men har som tur din mobilterminal tillgänglig. Då du ställt in även mobilen för att synkas mot SW så ligger redan kontakten med telefonnummer till Café:t i mobilens adressbok. Du ringer upp Café-ägaren som till din stora glädje hittat och tagit hand om din laptop. Då du är på väg på kundbesök bestämmer du träff med Café-ägaren vid ett senare tilfälle och bokar in det i terminalens kalendern. Det bokade mötet synkas omedelbart upp till SW och nästa gång du öppnar Evolution på din stationära dator kommer det även att laddas ner dit.

Om du vill kan du också konfigurera Outlook på jobbet att komma åt GMail + ScheduleWorld Kontakter/kalender. Det kommer då att synas som extra konton i din klient och inte blandas med jobbmail/jobbadressbok/jobbkalender. Sedan kanske det går att konfigurera Outlook så att alla visas samtidigt, men om du använder Outlook ved du det säkert bättre än jag. I vilket fall lagras jobb- och privatmail (och ev. även SW:s kalender/kontakter) i olika pst-filer i Outlook, så skulle du byta jobb så är det bara att ta bort de privata kontona och radera de privata pst-filerna, så är allt borta på den klienten.

Var det så du ville ha det?
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

Det låter som en plan i mina ögon och som du beskrivit det borde det vara enkelt.....
Är dock en programmerare med viss erfarenhet som säger mig att allt är minst dubbelt så svårt som det verkar ;)

Jag fattar att det går bra att ta mina BBB konton direkt till GMail via pop så att GMail ser ut som vilken klient som helst gentemot BBB.
Det som jag inte greppar just nu är hur det ser ut när jag besvarar ett mail från en av mina datorer via GMail.
Jag har fått ett mail från 'snoddas' till mit 'bollibompa' konto på BBB. Jag ska nu besvara snoddas mail från bollibompa....
Har GMail ngn slags alias/mappnings funktion eller kommer snoddas se ett svar från mitt GMail konto?
Vid närmare eftertanke kan jag låta evolution sköta det genom att jag där mappar upp mina BBB konton också (men bara för SMTP) och när jag väljer att besvara ett mail så väljer jag från vilket konto jag vill skicka.
Det blir lite grann som att inkommande mail ligger på GMail för åtkomst från alla håll och kanter medans utgående mail går direkt via 'rätt' BBB konto och jag får därigenom ingen gemensam 'Skickat' men däremot gemensamt för alla mottagna. Det är inte alls dåligt.

Tack för all hjälp hittills. Jag försöker googla en hel del men det är som att tråla efter ett specifikt plankton med grovmaskigt nät.

Ha de,
/Igor
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

igorlopez skrev:Det låter som en plan i mina ögon och som du beskrivit det borde det vara enkelt.....
Är dock en programmerare med viss erfarenhet som säger mig att allt är minst dubbelt så svårt som det verkar ;)
Det som gör att det är lite enklare i det här fallet är ju att allt är klart. Andra har redan satt upp "navet" för kalender och kontakter (ScheduleWorld) och sett till att det fungerar med Evolution (via SyncEvolution). Det enda du behöver göra är ju att sätta upp ditt eget konto på SW, installera SE och fylla i dina uppgifter i Evolution. När det gäller mailen så kan ju Evolution hantera IMAP redan från start, så att synka det med GMail är ju inga problem och GMail är ju gjort för att kunna interagera med andra mailtjänster, så att routa mailen via GMail är heller inga problem.
igorlopez skrev:Jag fattar att det går bra att ta mina BBB konton direkt till GMail via pop så att GMail ser ut som vilken klient som helst gentemot BBB.
Det som jag inte greppar just nu är hur det ser ut när jag besvarar ett mail från en av mina datorer via GMail.
Jag har fått ett mail från 'snoddas' till mit 'bollibompa' konto på BBB. Jag ska nu besvara snoddas mail från bollibompa....
Har GMail ngn slags alias/mappnings funktion eller kommer snoddas se ett svar från mitt GMail konto?
Vad snoddas skall se som avsändaradress bestämmer du själv. Du kan välja mellan att: "Svara från samma adress som meddelandet skickades till" eller "Svara alltid från standardadressen" i GMails inställningar. Du kan även ändra det individuellt för varje brev, oavsett vilket du valt i "Inställningar".
igorlopez skrev: Vid närmare eftertanke kan jag låta evolution sköta det genom att jag där mappar upp mina BBB konton också (men bara för SMTP) och när jag väljer att besvara ett mail så väljer jag från vilket konto jag vill skicka.
Det blir lite grann som att inkommande mail ligger på GMail för åtkomst från alla håll och kanter medans utgående mail går direkt via 'rätt' BBB konto och jag får därigenom ingen gemensam 'Skickat' men däremot gemensamt för alla mottagna. Det är inte alls dåligt.
Det kan du ju göra, men då förlorar du en del i funktionallitet. Det du gör då är ju att ersätta GMail som nav för mailen, för att istället låta Evolution agera nav. Det är en i mina ögon mycket sämre lösning, då Evolutions data bara är tillängligt lokalt. GMail är dessutom mycket mera kompetent än t.ex. BBB:s mailtjänst. T.ex har det funktioner för att hantera konversationer, så att alla relaterade meddelanden visas som trådar, både inkommande och utgående (om man vill att det skall visas så). Jag hade valt att köra e-posten helt genom GMail. Vill man att mail som kommit till GMail via BBB skall besvaras från BBB så går det som sagt att göra det via GMail. En annan fördel blir att du kan byta "mail-backend" hur du vill men alltid ha kvar GMail som "nav" och alltid ha allting kvar, arkiverat m.h.a. GMail. Det var min tanke när jag skaffade GMail, men efter hand insåg jag att jag för min del inte behövde något annat än GMail, varför jag skippat alla anndra mailtjänster. Det är även ett ypperligt verktyg om man har flera mailtjänster, då man kan samla alla mail från alla mailtjänster i en tjänst. GMail blir som en "virtuell *.pst-fil" skull man kanske kunna säga. Du kan även sätta etiketter på mailen (Gmails motsvarighet till Outlooks mappar, men mycket mycket smidigare) så att alla jobbmail (t.ex. alla mail som kommit via jobbmailkontot) hamnar under en viss etikett. Du kan även finjustera det så att t.ex. alla mail som kommit via jobbkontot OCH är från domänen kund_1 OCH innehåller ordet "Order" hamnar under etiketten Jobbmail/Kund_1/Order.

Jag gjorde en liten Impress-fil som beskriver lite hur jag tänker.
Bilagor
Avancerad Mail_Kalender server hemma.odp
(12.84 KiB) Nerladdad 134 gånger
Användarvisningsbild
igorlopez

Inlägg av igorlopez »

Jag kommer försöka mig på detta även om det låter för bra för att vara sant.

Det blir helg övningen om inget dyker emellan.

Som jag sa tidigare, tack för hjälpen, jag vet att jag kan vara rätt tjatig men du har i princip lyckats övertyga mig och det är inte helt enkelt skulle mina vänner säga.

Jag stänger tråden och öppnar en ny om det dyker upp problem.

Ha det bra.
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

igorlopez skrev:Jag kommer försöka mig på detta även om det låter för bra för att vara sant.

Det blir helg övningen om inget dyker emellan.

Som jag sa tidigare, tack för hjälpen, jag vet att jag kan vara rätt tjatig men du har i princip lyckats övertyga mig och det är inte helt enkelt skulle mina vänner säga.

Jag stänger tråden och öppnar en ny om det dyker upp problem.

Ha det bra.
Det var så lite så. Det fina i kråksången är ju att det faktiskt går att prova, utan att du i förväg behöver bestämma dig för vilken lösning du vill ha. Trivs du inte med upplägget så finns ju allt kvar och är lätt att lägga tillbaka som det var från början. Om du bestämmer dig för att köra någon lösning i stil med det ovan tror jag att flera skulle uppskatta om du skriver någon liten Howto eller liknande, om du känner att du har tid och lust.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"