Partionera ext3? [LÖST]

Bowmore

Re: Partionera ext3?

Inlägg av Bowmore »

Vi får väl hoppas att gnorph vaknar till liv och berättar hur det gått.
gnorph
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gnorph »

Hej å hå
Ledsen att jag varit lite frånvarande. Haft mycket för mig men nu har jag kommit fram till att jag lägger in en XP på 160GB "bredvid" ubuntu så ska vi se om jag kommer åt informationen på något sätt. Kan det förresten bli problem att installera win på ext3? Jag kollade lite i WINE för att se om jag kom åt grejerna där men icke. Återkommer när windows är på plats :)
gnorph

Inlägg av gnorph »

Ok, nu har jag partionerat en 20GB del med NTFS-system och installerat XP på denna. Det gick utmärkt att göra och det var bara att ställa in i grub att lägga till XP som startalternativ.. Tyvärr ser jag inte disken som jag "dis-allokerat". Jag ser inte heller de partitioner som har filsystemet ext3..
1. Borde jag ha eller rättare sagt hade det fungerat att formatera den nya partitionen till ext3 och installerat XP på? Bör jag testa att formatera om partitionen?
2. Tror ni att det är lättare i windows än i ubuntu att återställa de partitioner som jag slarvat bort?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Ok, nu har jag partionerat en 20GB del med NTFS-system och installerat XP på denna. Det gick utmärkt att göra och det var bara att ställa in i grub att lägga till XP som startalternativ.. Tyvärr ser jag inte disken som jag "dis-allokerat". Jag ser inte heller de partitioner som har filsystemet ext3..
1. Borde jag ha eller rättare sagt hade det fungerat att formatera den nya partitionen till ext3 och installerat XP på? Bör jag testa att formatera om partitionen?
2. Tror ni att det är lättare i windows än i ubuntu att återställa de partitioner som jag slarvat bort?
1. WindowsXP kan inte själv hantera ext3-filsystem. Det måste till 3:e-partsmjukvara för det t.ex.: http://www.diskinternals.com/linux-reader/
2. Ingen aning egentligen. Jag kan inte Windows. Men du kan ju alltid kolla med ett partitioneringsprogram för Windows och se om det ser något. MS eget klarar det dock inte, så det måste till 3:e-partsmjukvara där också.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Ok, du skrev tidigare i tråden ang. möjligheterna att återställa partitionerna;
"Jag har ett program i bakhuvudet (får hoppas att jag kommer på vad det hette). Återkommer."
Har du kommit på vad det hette och går det att köra i linux?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

gnorph skrev:Ok, du skrev tidigare i tråden ang. möjligheterna att återställa partitionerna;
"Jag har ett program i bakhuvudet (får hoppas att jag kommer på vad det hette). Återkommer."
Har du kommit på vad det hette och går det att köra i linux?
Nope, men det var ett program för att återställa filer, inte hela partitioner. Så länge du inte skrivit ny data till disken så ligger ju den gamla datan kvar. Det som händer när man tar bort en partition, eller en fil, är att pekarna i partitions eller filtabellen nollställs så att de inte synns via "vanliga" verktyg. Partitions- och filtabellerna är för datorn vad en karta är för oss människor. Om du skulle råka "sudda ut" Stockholm från en Sverigekarta så försvinner ju inte Stockholm, men det blir lite knepigare att hitta dit. Om du däremot tror att Stockholm inte finns mer och börjar bygga nya byggnader på det tomma området på kartan där Stockholm tidigare var utmärkt så kommer saker att försvinna.

Nu har jag hittat det tror jag: PhotoRec. Det finns på följande CD: SystemRescueCd som jag skulle rekomendera att du laddar ner, bränner och testar med. På den finns även TestDisk som kan:
  • Fix partition table, recover deleted partition
  • Recover FAT32 boot sector from its backup
  • Rebuild FAT12/FAT16/FAT32 boot sector
  • Fix FAT tables
  • Rebuild NTFS boot sector
  • Recover NTFS boot sector from its backup
  • Fix MFT using MFT mirror
  • Locate ext2/ext3 Backup SuperBlock
  • Undelete files from FAT filesystem
  • Copy files from deleted FAT, NTFS and ext2/ext3 partitions.
Deet låter ju lovande i ditt fall. Ett varningens ord bara: det kan nog vara värt att gå igenom TestDisk hemsida noga innan du börjar göra något.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Testdisk finns även i förråden

Kod: Markera allt

sudo apt-get install testdisk
Men som dkjmmo säger läs om den först innan du ger dig på den. Testdisk startas och körs sen i terminalen i terminalbaserad grafik. Kommandot är givetvis då sudo testdisk.
gnorph

Inlägg av gnorph »

Yes! Jag har ritat tillbaka Stockholm på kartan igen.. Jag hittade ett litet smidigt program som heter Active Partition Recovery Enterprise (5MB). Det kan jag verkligen rekomendera om någon hamnar i samma knipa som jag. Kruxet var att jag fick köra det i XP så det funkar ju bara om man har en windowsversion på datorn.. :S Ska installera Testdisk nu och testa lite, man vet ju aldrig när det händer igen ;) Tack så jättemycket för all hjälp, jag lär mig hur mycket som helst på att göra en massa nybörjarfel.
Användarvisningsbild
Cadryc

Re: Partionera ext3? [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

gddrescue är väl ett annat program för att rädda förlorad data. Har läst om det men inte använt själv.

Här står det mer om båd testdisk och gddrescue https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"