sudo; gksudo

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

sudo; gksudo

Inlägg av Cadryc »

tråden smygstartade här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 11#p263002
maths57 skrev:
Cadryc skrev:Om jag får be, gksudo gedit... respektive kdesu kate (väl? ) :P

använder man sudo till gui-program kan man ju få problem med rättigheter å tåcke.
Och konfigurationsfilerna kan bli alldeles konstiga! Så använd sudo bara i terminalen och gksudo eller motsvarande om du kör något grafiskt.
Men, vad jag förstått, så kan man använda gksudo till "vanliga" operationer i terminalen?
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 11 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: sudo; gksudo

Inlägg av maths57 »

I terminalen räcker det med sudo.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Men kan man ställa till med nåt om man tex skriver

Kod: Markera allt

gksudo cp fil fil.backup
?

Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det tror jag inte. Men om man inte ska öppna ett grafiskt program är gk bara två onödiga tangenttryckningar. ;) ;D
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Men kan man ställa till med nåt om man tex skriver

gksudo cp fil fil.backup
?
Just det där funkar bra, men du bör se upp en del när du har kommandon med flaggor:

Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har för mig att jag läst att det inte är farligt, så jag skrev så i den här guiden http://www.youtube.com/watch?v=Iyzb5kfxuIg
För att inte skrämma folk med terminalen ;)

Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Konservburk skrev:Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
Fel? det blev mycket lättare att läsa utan alla rättigheter :P Hänger det ihop med att sudo och gksudo hanterar rättigheter olika?

Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
Den biten förstår jag, men varför ger "sudo ls -a" inte samma resultat som "gksudo ls -a"...?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:
Fel? det blev mycket lättare att läsa utan alla rättigheter :P Hänger det ihop med att sudo och gksudo hanterar rättigheter olika?
Problemet är att gksudo är elak och stjäl flaggan från ls så att bara "ls" blir kvar. I det här fallet gjorde det ingen skada, men du kan ju själv tänka dig vad som skulle kunna hända när kommandon man inte hade tänkt sig körs med root-rättigheter.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Aha, då vet man det :D

Men i övrigt, är det "allt" som händer?

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Osprey skrev:
Den biten förstår jag, men varför ger "sudo ls -a" inte samma resultat som "gksudo ls -a"...?
Det kan man ju fråga sig. Det står ingenting om det i manualen... och i källkoden så ser man att även -t, -i och -s äts upp utan vidare.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Aha, då vet man det :D

Men i övrigt, är det "allt" som händer?
Miljövariablerna skiljer även sig något.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Det här har varit på tapeten förr, se tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 86&t=29660

Sedan förklarar den här länken en del på ett enkelt sätt.

EDIT: Kan tillägga att den tidigare diskussionen samt länken som jag skrev har fått mig att alltid använda gksu för grafiska program.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Konservburk skrev:Det kan man ju fråga sig. Det står ingenting om det i manualen... och i källkoden så ser man att även -t, -i och -s äts upp utan vidare.
Kan det vara så att -a, -t, -i och -s skulle kunna innebära gräsliga konsekvenser ihop med annat kommando än ls, om man använde sudo istället för gksudo eller omvänt och att man därför sett till att de äts upp föra att bara "inget" ska hända istället för "total disaster"..? Eller ja, det är bara spekulationer och svårt att svara på, men en tanke som slog mig...

[Edit] För övrigt så har ju Unix/Linux aldrig varit sådär noga med varken hänglen eller livrem, det har liksom varit mer av - "You asked for it, you got it!!" >:D
dvs. fullständig frihet, men skyll dig själv om det händer något... :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Konservburk skrev:Just det där funkar bra, men du bör se upp en del när du har kommandon med flaggor:

Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
Jag antar att det löser sig om man, i de fall det är möjligt, istället kör gksudo "ls -l" ?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

DeepThought skrev:Jag antar att det löser sig om man, i de fall det är möjligt, istället kör gksudo "ls -l" ?
Jo det löser det och då funkar det. Det är bara det att för att göra rätt på det sättet så måste man vara medveten om att man gör fel... :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

DeepThought skrev:
Konservburk skrev:Just det där funkar bra, men du bör se upp en del när du har kommandon med flaggor:

Jag antar att det löser sig om man, i de fall det är möjligt, istället kör gksudo "ls -l" ?
Prova även sudo ls -l ~/.mozilla och gksudo ls -l ~/.mozilla och gksudo "ls -l ~/.mozilla" (ofarliga exempel). Det är inte trivialt att få till både flaggan och tilde i gksudo. (Jag kan på rak arm inte komma på hur man ska göra utan att manuellt expandera tilde till $HOME.)

Det finns tillfällen då sudo är bäst. Det finns tillfällen då gksudo (alt kdesu) är bäst. Det finns tillfällen då båda funkar. Det finns tillfällen då sudoedit är att föredra, eller sudo -H. Men de extra förklaringar som behövs för nybörjare gör att det oftast inte är värt det. De exakta reglerna är så komplicerade att ingen vet. Den approximativa tumregeln (som Kivi (tror jag det är) brukar förfäkta) funkar för det mesta och är enkel att komma ihåg:

gksudo för att starta grafiska program, annars sudo.

(Det går att hitta på exempel då denna regel inte håller, men det tar vi en annan gång, om det behövs.)

(Har jag använt ordet förfäkta på rätt sätt?)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

David Andersson skrev:Prova även sudo ls -l ~/.mozilla och gksudo ls -l ~/.mozilla och gksudo "ls -l ~/.mozilla" (ofarliga exempel). Det är inte trivialt att få till både flaggan och tilde i gksudo. (Jag kan på rak arm inte komma på hur man ska göra utan att manuellt expandera tilde till $HOME.)
Enklare än du trodde ;)

gksudo "ls -l" ~/.mozilla
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:
David Andersson skrev:Prova även sudo ls -l ~/.mozilla och gksudo ls -l ~/.mozilla och gksudo "ls -l ~/.mozilla" (ofarliga exempel). Det är inte trivialt att få till både flaggan och tilde i gksudo. (Jag kan på rak arm inte komma på hur man ska göra utan att manuellt expandera tilde till $HOME.)
Enklare än du trodde ;)

gksudo "ls -l" ~/.mozilla
Det går även att göra så här:

gksudo -- ls -l ~/.mozilla
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

@ Konservburk
Skulle inte du kunna skriva ihop en lite artikel och lägga i wikin? Frågan lär dyka upp igen och här i forumet "försvinner" den här tråden i mängden.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"