Men, vad jag förstått, så kan man använda gksudo till "vanliga" operationer i terminalen?maths57 skrev:Och konfigurationsfilerna kan bli alldeles konstiga! Så använd sudo bara i terminalen och gksudo eller motsvarande om du kör något grafiskt.Cadryc skrev:Om jag får be, gksudo gedit... respektive kdesu kate (väl? )![]()
använder man sudo till gui-program kan man ju få problem med rättigheter å tåcke.
sudo; gksudo
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
sudo; gksudo
tråden smygstartade här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 11#p263002
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 11 gånger.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: sudo; gksudo
I terminalen räcker det med sudo.
- Cadryc
Men kan man ställa till med nåt om man tex skriver
?
Kod: Markera allt
gksudo cp fil fil.backup
- maths57
Det tror jag inte. Men om man inte ska öppna ett grafiskt program är gk bara två onödiga tangenttryckningar.

- Konservburk
Just det där funkar bra, men du bör se upp en del när du har kommandon med flaggor:Cadryc skrev:Men kan man ställa till med nåt om man tex skriver?Kod: Markera allt
gksudo cp fil fil.backup
Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
- Cadryc
Har för mig att jag läst att det inte är farligt, så jag skrev så i den här guiden http://www.youtube.com/watch?v=Iyzb5kfxuIg
För att inte skrämma folk med terminalen
För att inte skrämma folk med terminalen

- Cadryc
Fel? det blev mycket lättare att läsa utan alla rättigheterKonservburk skrev:Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.

- Osprey
- Kontakt:
Den biten förstår jag, men varför ger "sudo ls -a" inte samma resultat som "gksudo ls -a"...?Konservburk skrev:Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Konservburk
Problemet är att gksudo är elak och stjäl flaggan från ls så att bara "ls" blir kvar. I det här fallet gjorde det ingen skada, men du kan ju själv tänka dig vad som skulle kunna hända när kommandon man inte hade tänkt sig körs med root-rättigheter.Cadryc skrev:Fel? det blev mycket lättare att läsa utan alla rättigheterKonservburk skrev:Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.Hänger det ihop med att sudo och gksudo hanterar rättigheter olika?
- Konservburk
Det kan man ju fråga sig. Det står ingenting om det i manualen... och i källkoden så ser man att även -t, -i och -s äts upp utan vidare.Osprey skrev:Den biten förstår jag, men varför ger "sudo ls -a" inte samma resultat som "gksudo ls -a"...?Konservburk skrev:Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
- Konservburk
Miljövariablerna skiljer även sig något.Cadryc skrev:Aha, då vet man det![]()
Men i övrigt, är det "allt" som händer?
Det här har varit på tapeten förr, se tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 86&t=29660
Sedan förklarar den här länken en del på ett enkelt sätt.
EDIT: Kan tillägga att den tidigare diskussionen samt länken som jag skrev har fått mig att alltid använda gksu för grafiska program.
Sedan förklarar den här länken en del på ett enkelt sätt.
EDIT: Kan tillägga att den tidigare diskussionen samt länken som jag skrev har fått mig att alltid använda gksu för grafiska program.
- Osprey
- Kontakt:
Kan det vara så att -a, -t, -i och -s skulle kunna innebära gräsliga konsekvenser ihop med annat kommando än ls, om man använde sudo istället för gksudo eller omvänt och att man därför sett till att de äts upp föra att bara "inget" ska hända istället för "total disaster"..? Eller ja, det är bara spekulationer och svårt att svara på, men en tanke som slog mig...Konservburk skrev:Det kan man ju fråga sig. Det står ingenting om det i manualen... och i källkoden så ser man att även -t, -i och -s äts upp utan vidare.
[Edit] För övrigt så har ju Unix/Linux aldrig varit sådär noga med varken hänglen eller livrem, det har liksom varit mer av - "You asked for it, you got it!!"

dvs. fullständig frihet, men skyll dig själv om det händer något...

- DeepThought
Jag antar att det löser sig om man, i de fall det är möjligt, istället kör gksudo "ls -l" ?Konservburk skrev:Just det där funkar bra, men du bör se upp en del när du har kommandon med flaggor:
Prova gksudo ls -l (ett ofarligt exempel) och jämför resultatet med sudo ls -l och fundera sedan över vad som gick snett.
- Osprey
- Kontakt:
Jo det löser det och då funkar det. Det är bara det att för att göra rätt på det sättet så måste man vara medveten om att man gör fel...DeepThought skrev:Jag antar att det löser sig om man, i de fall det är möjligt, istället kör gksudo "ls -l" ?

-
Prova även sudo ls -l ~/.mozilla och gksudo ls -l ~/.mozilla och gksudo "ls -l ~/.mozilla" (ofarliga exempel). Det är inte trivialt att få till både flaggan och tilde i gksudo. (Jag kan på rak arm inte komma på hur man ska göra utan att manuellt expandera tilde till $HOME.)DeepThought skrev:Jag antar att det löser sig om man, i de fall det är möjligt, istället kör gksudo "ls -l" ?Konservburk skrev:Just det där funkar bra, men du bör se upp en del när du har kommandon med flaggor:
Det finns tillfällen då sudo är bäst. Det finns tillfällen då gksudo (alt kdesu) är bäst. Det finns tillfällen då båda funkar. Det finns tillfällen då sudoedit är att föredra, eller sudo -H. Men de extra förklaringar som behövs för nybörjare gör att det oftast inte är värt det. De exakta reglerna är så komplicerade att ingen vet. Den approximativa tumregeln (som Kivi (tror jag det är) brukar förfäkta) funkar för det mesta och är enkel att komma ihåg:
gksudo för att starta grafiska program, annars sudo.
(Det går att hitta på exempel då denna regel inte håller, men det tar vi en annan gång, om det behövs.)
(Har jag använt ordet förfäkta på rätt sätt?)
Enklare än du troddeDavid Andersson skrev:Prova även sudo ls -l ~/.mozilla och gksudo ls -l ~/.mozilla och gksudo "ls -l ~/.mozilla" (ofarliga exempel). Det är inte trivialt att få till både flaggan och tilde i gksudo. (Jag kan på rak arm inte komma på hur man ska göra utan att manuellt expandera tilde till $HOME.)

gksudo "ls -l" ~/.mozilla
- Konservburk
Det går även att göra så här:Bowmore skrev:Enklare än du troddeDavid Andersson skrev:Prova även sudo ls -l ~/.mozilla och gksudo ls -l ~/.mozilla och gksudo "ls -l ~/.mozilla" (ofarliga exempel). Det är inte trivialt att få till både flaggan och tilde i gksudo. (Jag kan på rak arm inte komma på hur man ska göra utan att manuellt expandera tilde till $HOME.)![]()
gksudo "ls -l" ~/.mozilla
gksudo -- ls -l ~/.mozilla
- maths57
@ Konservburk
Skulle inte du kunna skriva ihop en lite artikel och lägga i wikin? Frågan lär dyka upp igen och här i forumet "försvinner" den här tråden i mängden.
Skulle inte du kunna skriva ihop en lite artikel och lägga i wikin? Frågan lär dyka upp igen och här i forumet "försvinner" den här tråden i mängden.