OS: Vista samt en partition med Ubuntu som jag inte vet hur jag skall reparera
Hej!
Som ny användare av Ubuntu söker jag svar på några problem jag stött på.
Jag installerade Ubuntu via bootning av LiveCD. Jag lät Ubuntu sno av Vistapartitionen och installeras. Problemet är att jag fick dubbla dual boot. Först fick jag välja om jag ville starta Ubuntu eller Vista, valde jag Vista fick jag ytterliggare upp en meny på olika Vistaval (bl a Acer eRecovery, Vista etc). Efter att ha klantat till det rejält med MBR och GRUB slutade det med att jag installerade om Vista. Nu sitter jag med en fungerande Vista men med en Ubuntu som jag inte vet hur jag skall få igång. Jag vet att jag kan använda LiveCD och installera Ubuntu igen, men den verkar envisas med att stjäla ytterliggare en bit av Vistapartitionen och jag tror att den dessutom tar bort möjligheten att Hibernata, en funktion som jag gärna behåller. Väljer jag "manuell" blir hela disken markerad blå, 100% och jag vill inte riskera att den sopar hela Vista. Helst skulle jag bara vilja få igång den befintliga Ubuntu som redan existerar på en egen partition, utan misstag den här gången

Jag använde bootloadern EasyBCD http://neosmart.net/dl.php?id=1 men vid konfigurering av GRUB fick jag inte till det med boot, kernel och initrd. Filen jag sparat i Ubuntu men på Vistapartionen saknade korrekta radbyten och jag fick aldrig till det.
Så:
Hur installerar jag om Ubuntu utan att ta av min Vista, dvs över den gamla Ubuntu?
alternativt
Laga befintlig Ubuntu, skapa ny dualboot?